"Familieforøgelse" i akvariet...
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 05-03-07 10:26

En af mine fisk har produceret afkom - vældig :) Men jeg har 3 slags
fisk (gouramier, mollyer og leopardpansermaller) og jeg har ingen
anelse om hvem af dem der står bag den lille ny.

Den ene gouramihan har leget med bobler i noget tid og lavede fredag/
lørdag en skumrede som han vogtede så aggressivt at han var alene om
næsten halvdelen af akvariet. Søndag var han ligeglad med reden der
ligeså stille forsvandt.

Den lille er ca. ½cm lang, gennemsigtig bagerst og med noget der nok
bedst beskrives som en sort klump ind i en gennemsigtig krop i den
forreste del af kroppen hvor også øjnene er tydelige at se.

Er det gouramien der har formeret sig eller er det en af de andre -
har nogen af de kloge hovedet et bud på det?

Sidst, men ikke mindst, hvad skal jeg gøre for at sikre ungens
overlevelse?

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 05-03-07 13:32

Henrik Stidsen skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> En af mine fisk har produceret afkom - vældig :) Men jeg har 3
> slags fisk (gouramier, mollyer og leopardpansermaller) og jeg
> har ingen anelse om hvem af dem der står bag den lille ny.

Sandsynligvis molly'en - de føder levende unger, og de er rimelig
store ved fødslen - en halv cm skal nok passe.

De andre lægger æg og ungerne er noget mindre, når de kommer ud
af æggene.

> Sidst, men ikke mindst, hvad skal jeg gøre for at sikre ungens
> overlevelse?

Det er svært i et akvarie med andre fisk - alt småt levende er
mad - også ens egne unger.

Der er formentlig kommet langt mere end en unge - men de fleste
er nok ædt - men hvis du kan fiske ungerne op og kommer over for
sig selv, så vil de have større chancer for at overleve.

Hvis det er en molly, så har forældre og unger intet forhold til
hinanden efter fødslen, så ungerne vil ikke savne noget ved at
blive flyttet.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 05-03-07 18:34

Jan Vestergaard wrote on 05-03-2007 :
> Der er formentlig kommet langt mere end en unge - men de fleste er nok ædt -
> men hvis du kan fiske ungerne op og kommer over for sig selv, så vil de have
> større chancer for at overleve.

Nå, der ser ud til at ungen er blevet ædt i løbet af dagen - må se om
jeg kan rede nogen af dem næste gang :)

"It is our responsibilities, not ourselves, that we should take
seriously." - Peter Ustinov

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 05-03-07 18:53

Henrik Stidsen skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Nå, der ser ud til at ungen er blevet ædt i løbet af dagen -
> må se om jeg kan rede nogen af dem næste gang :)

Ja - de fleste fisk har lidt kanibalistiske tilbøjeligheder.

Jeg sad engang og kiggede på en guppy, der fødte - de første par
stykker, der kom, blev ædt omgående af moderen - men da først hun
var mæt, så slap resten vist væk - bare der er planter og lign.
så de kan gemme sig, så er der som regel nogle stykker, der
overlever den føste uge eller to og derefter er de store nok til
at kunne klare sig uden at blive ædt.

Guppy, Platy, Sværddrager og lign får normalt jævnligt unger, men
når der er andre fisk, så bliver de normalt ædt, med mindre der
er mange fintløvede planter, som de kan gemme sig imellem.

Så det bedste er et lille ekstra akvarie som ungerne kan gå i til
de er store nok til at klare sig.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 05-03-07 22:58

> [...]
> regel nogle stykker, der overlever den føste uge eller to og derefter er de
> store nok til at kunne klare sig uden at blive ædt.

Mærkelig verden egentlig - det giver da ingen mening at et dyr æder sit
eget afkom med mindre der er for meget meget af det? (det er måske det
der er pointen?)

> [...]
> planter, som de kan gemme sig imellem.
> Så det bedste er et lille ekstra akvarie som ungerne kan gå i til de er store

Jeg tror jeg satser på planter de kan gemme sig i - og så har jeg købt
et lille netbur jeg kan putte dem i så de kan få fred.

"Frisbeetarianism is the belief that when you die, your soul goes up on
the roof and gets stuck." - George Carlin

Fra : Martin Bak

Dato : 05-03-07 21:41

"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Nå, der ser ud til at ungen er blevet ædt i løbet af dagen - må se om jeg
> kan rede nogen af dem næste gang :)

Beplantnigen er vigtig for ungernes overlevelseschancer. Der skal være en
ret tæt "skov" ihvertfald i en del af akvariet, hvis yngel skal klare sig
mod de glubske voksne til de er store nok. Lidt spredt beplantning gør det
ikke. Hvis du har sådan en "skov", så kan der endnu være unger der gemmer
sig derinde.

Martin

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 05-03-07 14:25

On 5 Mar., 13:32, "Jan Vestergaard" <j...@jve.invalid> wrote:

> Sandsynligvis molly'en - de føder levende unger, og de er rimelig
> store ved fødslen - en halv cm skal nok passe.

Det lyder godt - for her til morgen var Molly hannen død :( I går
aftes svømmede den glad og frejdig rundt ligesom de andre... Så hvis
den ene unge der er tilbage er en ny han så er det jo fint (hvis den
overlever).

> Der er formentlig kommet langt mere end en unge - men de fleste
> er nok ædt - men hvis du kan fiske ungerne op og kommer over for
> sig selv, så vil de have større chancer for at overleve.

Taler vi en spand ved siden af akvariet med vand og en plante eller to
- eller er det bedre med noget aflukke inde i akvariet så den nyder
godt af filter mv?

> Hvis det er en molly, så har forældre og unger intet forhold til
> hinanden efter fødslen, så ungerne vil ikke savne noget ved at
> blive flyttet.

Det satser jeg på det er så :)

Fra : Lasse Jensen

Dato : 05-03-07 19:42

Henrik Stidsen wrote:

> [...]
> aftes svømmede den glad og frejdig rundt ligesom de andre... Så hvis
> den ene unge der er tilbage er en ny han så er det jo fint (hvis den

Din molly hun kan sagtens føde under længe efter hannen er død. Hun kan
gemme sæd til flere kuld efter en parring.

> Taler vi en spand ved siden af akvariet med vand og en plante eller to
> - eller er det bedre med noget aflukke inde i akvariet så den nyder
> godt af filter mv?

Helt sikkert det sidste. Især på grund af vandtemperatur og kvalitet.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.