"Nikon 10-22x50 Action Zoom XL" versus "Bu~
Fra : Ukendt

Dato : 22-02-07 15:22

Hej gruppe,

hvilken af disse 2 kikkerter vil I anbefale til almindelig fugle - og
andet kiggeri ?
Nikon er den billigste, men kan det også ses på kvaliteten ? (jeg er
klar over, at den normalt skal monteres på stativ)

mvh. Verner

Fra : J

Dato : 23-02-07 12:54

On Thu, 22 Feb 2007 15:21:47 +0100, Verner <> wrote:

> [...]
>Nikon er den billigste, men kan det også ses på kvaliteten ? (jeg er
>klar over, at den normalt skal monteres på stativ)

Ups !

Det er ikke modeller, som ornitologer sværger til. Vi (jeg) er meget
konservative.

http://binoculars.com/products/bushnell-10-22x50-weatherproof-zoom-44043.html

http://www.gate2prices.dk/fotovideo/fotovideo-vis.asp?Kode=F001286

Jeg hæfter mig ved 'Eye Relief' på 14 mm for Bushnell og 8.6 mm for
Nikon modellen.
Det er øjeafstand (ideal afstand for øjet) fra okularets
glasoverflade.

Heraf konkluderer jeg, at Nikon modellen er totalt uegnet til en, der
bruger briller, og Bushnell'en er ikke meget bedre.

Men hvis ikke du bruger briller for at kunne se, hvad du skal spotte,
- så er det jo ligegyldigt.

Men designet er meget gammeldags, og ser ikke vandtæt ud.

Jeg vil anbefale en fast forstørrelse: enten 10x40, 10x50 eller 8x40.

Der er også Nikon Sporter, 8x32, som er meget god, og i samme
prisleje.

Hvis du absolut vil have zoom. Så Minox 8-14x. Koster 1000 euro (incl.
MWST) fra www.minox.de

Minox: 8-14x

895 gr, eye-relief: 23.5 mm (8x) til 19.5mm (14x), synsfelt 80/1000,
4.6 grader ved 8x, 65/1000, 3.7 grader ved 14x, nærfokus 4 m.

pris: 1000 euro (inkl. mwst)

Minox 10x52:
10x52, eye-relief 19 mm, 920 gr., 899 euro, synsfelt 5 grader, 87/1000

mvh

John

Fra : Jan Boegh

Dato : 23-02-07 19:24

J skrev i smktt2l52inq7kv3cfe45v9q05c6r0jp5n@4ax.com dette:

> Det er ikke modeller, som ornitologer sværger til. Vi (jeg) er meget
> konservative.

Hvad ville en konservativ ornitolog så pege på i prisklassen op til 3-4000
kr?

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm
Billeder fra en dansk 'ørken' http://jan.boegh.net/Album/Milen/index.html

Fra : J

Dato : 24-02-07 00:32

On Fri, 23 Feb 2007 19:23:46 +0100, "Jan Boegh" <spamhater@nowhere>
wrote:

>Hvad ville en konservativ ornitolog så pege på i prisklassen op til 3-4000
>kr?

http://www.naturbutikken.dk/index.php?id=articles&a_pc=1

eller min personlige mening, når det skal være billigt:

Nikons Activ serie, i fast forstørring.

Plus en huskeregel: køb ikke noget, du ikke har prøvet at se igennem.
Hvis du bruger briller og forlanger, at de er på hele tiden, - så
forskyder valget sig en hel kilometer, mindst.
Og man får naturligvis, hvad man betaler for. Stødsikkerhed og
vandtæthed kommer på som de sidste dyre egenskaber, og så er der 30
års garanti.

mvh

John

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 01-04-07 07:04

"J" <johnknuhtsenSP@Mail.dk> skrev i en meddelelse

Jeg er fantastisk glad for min Bushnell 10X42 waterproof. Bedste kikkert jeg
har haft nogensinde.
Prøv den - før du køber andet !
Aksel