Re: Svineryggen og Søerne i København (Var~
Fra : Ukendt

Dato : 17-02-07 17:11

<The Wren> skrev i en meddelelse news:...

> [...]
> dag, kunne vi sagtens krydse frem og tilbage på gaderne og kalde på
ham.
> Så han blev heldigvis hurtigt fundet. Men hvad kan det være for små
> tætbebyggede gader vi løb i. "Tante Rubi" har voldt mig kvaler i min
> slægtsforskning, fordi jeg aldrig har kunnet finde ud af hendes
> efternavn, eller nogen adresse på hende.
>
> Jeg mener at huske, at lige da vi havde fundet min bror og rettede
> kursen, mod det sted, hvor vi satte kursen mod tante Rubis lejlighed´,
> da passerede vi en særlig bygning, som hed "Kongens Bryghus".

Det var dog forfærdeligt, så rædsomt ovenstående afsnit er hakket
sammen. Det skyldes vist, at jeg hele tiden blev forstyrret af en masse
pop ups, som ustandseligt kom frem og klaskede sig ud over hele teksten.
Men det er jo så virkelig nødvendigt, at gennemlæse sin tekst, før man
sender den afsted.

Der skulle altså have stået, at da vi havde fundet min bror og satte
kurs mod min tantes lejlighed, passerede vi forbi en stor bygning, som
min farmor kaldte "Kongens Bryghus". Hvis nogen kunne tænke sig til,
hvad det så kan være for gader, vi har gået i, kunne jeg måske komme
nærmere på at finde ud af, hvor min tante boede.

> Lige nu, hvor jeg kan sidde og se Svineryggen tegnet af på et
Kraks-kort

Fra : Gainsbourg

Dato : 17-02-07 22:20

Nu kan jeg ikke se dit oprindelige indlæg, men er det dette Kgs.Bryghus du
søger? http://www.thm.dk/admin/bryghus.htm

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 18-02-07 03:24

Gainsbourg skrev i en meddelelse

> Nu kan jeg ikke se dit oprindelige indlæg, men er det dette
> Kgs.Bryghus du søger? http://www.thm.dk/admin/bryghus.htm

Nhæ, heller ikke jeg ser det oprindelige - men det omtalte bryghus var
beliggende på Vordorfsvej.
Der er i dag beboelse (bygget omkring 1975 tror jeg).

--
Med venlig hilsen Poul Erik Jensen
www.genealog.dk www.skolekammeraten.dk

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 18-02-07 08:06

Poul Erik Jensen skrev:

> Nhæ, heller ikke jeg ser det oprindelige - men det omtalte
> bryghus var beliggende på Vordorfsvej.
> Der er i dag beboelse (bygget omkring 1975 tror jeg).

Det skal nok være rigtigt. Da jeg boede på Frederiksberg,
var der megen palaver om, hvad og hvordan der skulle
bygges på "KB-grunden", som den vist blev kaldt. Grunden
var omkranset af følgende veje:

Vodroffsvej, Niels Ebbesensvej, Forhåbningholms Allé,
Svanholmsvej (Immanuelskirken), Vodroffs Tværgade.

Foruden KB-bryggeriet, lå der en bryggerihøjskole på grunden.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Finn, 4220

Dato : 18-02-07 08:41

Se på http://www.abkb.dk/historie/
1923 står der :1923
Bryggerierne på Vodroffsvej og Rahbeks Allé overtager navnet Kongens
Bryghus

Mvh Finn. 4220

Fra : N/A

Dato : 18-02-07 23:23

Fra : Ukendt

Dato : 18-02-07 23:23

<The Wren> skrev i en meddelelse

Pinligt nok kan jeg ikke helt forstå, hvad det oprindelige spørgsmål i
tråden gik ud på. Men mens jeg spekulerer, må jeg så stille et helt
tredie spørgsmål? Lille og enkelt. Er der nogen af Jer der kender til
andre steder, som hedder Svineryggen?
Selv kender jeg et sted i Hareskoven, som hedder Svineryggen. Det er en
aflang buet bakke, som strækker sig langs med vejen, som går fra
Skovlyst til den vej, der fører til Hareskovsby. Den med alle bakkerne.

Hilsen TW

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 19-02-07 10:20

The Wren skrev:

> Pinligt nok kan jeg ikke helt forstå, hvad det oprindelige
> spørgsmål i tråden gik ud på.

Den oprindelige tråd i dk.kultur.sprog gik bl.a. på hvad det
københavnske stednavn "Dosseringen" betød. Så var det at
vi kom ind på en hel masse lokalhistorie om Sankt Jørgens Sø
og Svineryggen. Så futtede jeg tråden herover.

> [...]

> Det er en aflang buet bakke, som strækker sig langs med vejen,
> som går fra Skovlyst til den vej, der fører til Hareskovsby. Den

Tænker du på Skovlystvej, som går fra Skovlyst mod nord
op til Skovløbervangen (Syvstjernen) / Fægyden?

Og er det ikke Fægyden som stadig har alle disse bakker,
som vi som børn kaldte "kilde-mave-bakker" - når vi var
passagerer i onkler eller forældres biler - og bad dem om
at køre lidt hurtigere?

--
Herluf :·)

Fra : Ukendt

Dato : 19-02-07 12:13

> [...]
> som vi som børn kaldte "kilde-mave-bakker" - når vi var
> passagerer i onkler eller forældres biler - og bad dem om

Aha - har du også kørt der som barn. Da min ældste bror fik sig en Opel
Olympia, skulle vi efter tur med i bilen - rigtig mange ad gangen - og
suse op og ned ad de bakker. Da han var blevet gift og havde fået et par
børn, kunne han heller ikke lade være med at tage ungerne med ud på
"bakkerne", når hans kone var optaget af noget andet.

Deres lille pige sagde en gang til mig. Ih min far havde alle Jansons
børn med, da vi kørte ude på bakkerne, og så sad de og hikkede bagefter.
Skrækkeligt Of Topic.

Og nu mindede du mig om navnet Fægyden, som jeg helt havde glemt. Men
jeg tror, at Tina godt kan have ret alligevel. Jeg synes der er mange
veje herude omkring, der hedder eet, når man kommer inde fra en bymidte
og noget andet, når man kommer fra den modsatte retning.

Den som vi i Ballerup kalder Skovvejen har altid heddet sådan på
vejskilte og kort, men folk i Værløse kalder den Ballerupvejen. Hvis man
står inde ved fx Bellahøj og taler om at køre til Stenløse, vil man
sige: Du skal bare køre lige ud ad Frederikssundsvej hele vejen. Men
trods det, hedder vejstrækningen Herlev Hovedgade, et stykke og Ballerup
Byvej på et andet stykke. Det har vist en gang givet noget forvirring
med numrene.

Hilsen TW

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 19-02-07 13:29

The Wren skrev:

> [...]

> Deres lille pige sagde en gang til mig. Ih min far havde alle Jansons
> børn med, da vi kørte ude på bakkerne, og så sad de og hikkede

Off-Topic eller ej - det er i hvert fald lokalhistorie, nu.
Med hensyn til "kilde-mave-bakker" er jeg godt forvænt med
nogle vejstrækninger i Vestsjælland. Da jeg boede i Dianalund,
havde vi fornøjelse af strækningen fra Karsholte til Skellebjerg.
(Den gamle vejstrækning, som stadig ikke er rettet ud og jævnet).

En af de store drenge i Dianalund fik kørekort og en ny Volvo.
(Han hed Olaf, og blev senere køreskolelærer). Alle vi rollinger
fik en køretur i hans nye bil - det var før man snakkede om
sikkerhedsseler - vi fik en tur med 120 i timen ud over alle
de gode "kilde-mave-bakker". Længere ude, lidt øst for Ruds
Vedby var der en enkelt *rigtig* god en af slagsen. Den er vist
desværre blevet glattet ud nu. Den gav virkelig fornemmelsen
af at flyve.

> [...]

> Den som vi i Ballerup kalder Skovvejen har altid heddet sådan på
> vejskilte og kort, men folk i Værløse kalder den Ballerupvejen. [...]

Ja, det ser jeg nu på Kraks kort. Den hedder Skovvej op til
kommunegrænsen, og Ballerupvej i Jonstrup Vang. Hvor er det
så at du ser den der "rygformede bakke" ved siden af vejen?

--
Herluf :·)

Fra : Tina

Dato : 20-02-07 10:01

> [...]
> veje herude omkring, der hedder eet, når man kommer inde fra en bymidte
> og noget andet, når man kommer fra den modsatte retning.

Mente Skovlystvej, ikke Skovvej.

Skovlystvej fra Skovlyst og op til Fægyden er ret rutchebaneagtig at køre
på. Ligså er flere andre småveje ved Harreskoven.

Tina

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 20-02-07 10:49

Tina skrev blandt andet:

> Skovlystvej fra Skovlyst og op til Fægyden er ret rutchebaneagtig at
> køre på. Ligså er flere andre småveje ved Harreskoven.

Tina ved selvfølgelig godt den hedder Hareskoven, så det (og den) lader
vi ligge. Men hvad med Fægyden, hvor stammer dette pudsige navn fra?

--
Mvh.: Jørgen Grandt
http://www.grandts.dk/Film/matadorgoof.htm

Fra : Tina

Dato : 20-02-07 13:49

"Jørgen Grandt" <UnstableOn@Cable.dk> skrev i en meddelelse

> Tina ved selvfølgelig godt den hedder Hareskoven, så det (og den) lader
> vi ligge. Men hvad med Fægyden, hvor stammer dette pudsige navn fra?

Du har aldrig hørt om slåfejl?

Tina

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 20-02-07 15:24

Tina skrev:

> Du har aldrig hørt om slåfejl?

Faktisk er din "slåfejl" ikke helt ved siden af. Der har nemlig
længe været tvivl om om Hareskoven betyder 'skoven med
harer' eller 'skoven med stendyngerne'. Det fleste stednavne-
kyndige mener i dag at det sidste er det rigtige. Og hvis man
sammenligner med andre stednavne, som begynder med
'Harre-', skulle Hareskoven faktisk have heddet Harreskoven.

Jeg sidder her men en af Skovstyrelsens vandretursfolder
nr. 16 (fra 1982) "Lille Harreskov Værløse". (Harreskov med
dobbelt 'r'). Navnet har været diskuteret og har svinget
frem og tilbage flere gange. På forsiden af den nyeste
udgave af vandretursfolder nr. 16, hedder skoven igen Lille
Hareskov.

Vejnavnet "Fægyden" hentyder til at bønderne har drevet
deres kvæg (og måske grise) ad sådanne fægyder, som
gerne var forsynet med stengærder langs siderne, ud til
steder, hvor de måtte græsse eller spise olden. Kvæget
blev i reglen drevet ud til et overdrev, som i dette tilfælde
må have ligget et sted uden for skoven.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 20-02-07 15:35

Herluf Holdt, 3140 skrev blandt andet:

> [...]
> steder, hvor de måtte græsse eller spise olden. Kvæget
> blev i reglen drevet ud til et overdrev, som i dette tilfælde

Tak, Herluf.

--
Mvh.: Jørgen Grandt
Min far og jeg har altid vidst alting. Det jeg ikke vidste, vidste han.

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 20-02-07 15:33

Tina skrev blandt andet:

> Du har aldrig hørt om slåfejl?

Jo, det laver vi alle hver dag. Jeg forsøgte blot at være venskabeligt
morsom. Det lykkedes ikke. Men mit spørgsmål om Fægyden var (også)
seriøst ment.

--
Mvh.: Jørgen Grandt
- Er det ikke morsomt der findes mennesker som

Fra : N/A

Dato : 19-02-07 18:08

Fra : Hugh Watkins

Dato : 19-02-07 18:08

Tina wrote:
> <The Wren> skrev i en meddelelse

> Den vej hedder Skovvej.

In England we have the Hogs Back near Guildford
http://en.wikipedia.org/wiki/Hog's_Back

in Canada http://hoopermuseum.earthsci.carleton.ca/constantinou/HIST.HTM

it is a description of any prominent ridge

In DK it may also exist as a local nickname for a similar feature

Hugh W

--

a wonderful artist in Denmark
http://www.ingerlisekristoffersen.dk/