Hjælp til tydning
Fra : Henrik Egeberg

Dato : 01-02-07 13:10

Hej gruppe

Er der en venlig sjæl der kan hjælpe mig med tydning følgende:

Aksel Nielsen er fabriksarbejder men hvor ?

http://www.egeberg.info/Aksel.Tif

Mvh
Henrik

Fra : baertel

Dato : 01-02-07 13:36

Den har du da fået svar på , i det mindste 2 gange. Det er tydet til at
være et jernstøberi, dem er/var der 100-vis af.
Oplys hvor og hvornår dokumentet stammer fra, så er der en betydelig
større chance for at skyde sig frem til til det rigtige stednavn.
Jeg går ud fra at det er en folketælling.

mvh
baertel

Fra : Henrik Egeberg

Dato : 01-02-07 14:02

Dokumentet er en folketælling fra Fredriksborg amt, Karlebo sogn 1916.

Mvh
Henrik

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 01-02-07 13:47

Henrik Egeberg skrev:

> Er der en venlig sjæl der kan hjælpe mig med tydning følgende:
> Aksel Nielsen er fabriksarbejder men hvor ?

Jeg synes det stå meget utydeligt, men kan det ikke være
en matrikel i Brønsholm, og måske jernstøberiet i Hørsholm?

--
Herluf :·)

Fra : Henrik Egeberg

Dato : 01-02-07 14:17

Jo, det er matrikel Brønsholm. Det kan meget vel være et jernstøberi i
Hørsholm.
Kender du til et jernstøberi i Hørsholm ?

Mvh
Henrik

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 01-02-07 17:01

Henrik Egeberg skrev:

> Jo, det er matrikel Brønsholm. Det kan meget vel være
> et jernstøberi i Hørsholm.
> Kender du til et jernstøberi i Hørsholm ?

Nej selvom jeg ofte kommer i Hørsholm, ved jeg ikke hvor
det lå. Men der var et "Hørsholm Jernstøberi, som havde
18 arbejdere i 1940:

http://www.hoersholmmuseum.dk/text/lok_ark_ny3.htm

Selv gætter jeg på at det lå nær ved alle de andre industrier,
som lå ved Usserød Å på den tid. (Også nævnt i linket).

--
Herluf :·)

Fra : Jens E. Christiansen

Dato : 01-02-07 17:56

Hørsholm Jernstøberi lå i selve Hørsholm by, øst for møllen

Jens E..

Fra : Olav Rye Hintze

Dato : 06-02-07 09:09

Der var et mindre jernstøberi i Hørsholm. Det lå mindt i byen på hjørnet af
det de veje der r i dag hedder Gammel Hovedgade og Ved Møllen. Det passer
fint at der arbejdede ca 25 mennesker der.

Jeg tror det blev nedlagt sidst i 50erne. Ejerne var familien Tang Holbæk.
(vores nabo)

Nu er der bygget en boligejendom på grunden. Jeg har tidt tænkt på at det er
sikkert den mest forurenet grund i Hørsholm uden de selv ved det.

Håber det er en hjælp

Hilsen
Olav Rye Hintze

Fra : Henrik Egeberg

Dato : 11-02-07 10:49

Det må så være der hvor Rådhusparken ligger nu og må have være nabo til den
daværende møllergård.

Tak for hjælpen til alle.

Mvh Henrik