Høne?
Fra : Henrik Villadsen

Dato : 05-02-07 19:00

Hej

Hvilken fulg er dette:

http://www.sitecenter.dk/inkasso/nss-folder/billeder/Fugl.jpg

Ca. på størrelse med en ringdue.

Der var kun den ene fugl.

Kan ikke umiddelbart finde den i vores fuglebog.

Med venlig hilsen
Henrik Villadsen

Fra : JB

Dato : 05-02-07 19:32

"Henrik Villadsen" <villa@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Ca. på størrelse med en ringdue.
>
> Der var kun den ene fugl.
>
> Kan ikke umiddelbart finde den i vores fuglebog.

Det ligner en perlehøne, det er en tamfugl.

Hilsen
Jytte

Fra : LT

Dato : 05-02-07 21:12

Jeg synes nu mere det ligner en Bob white vagtel..stadig en tamfugl

vh

Fra : Jens Mikkel Lausten

Dato : 05-02-07 21:17

JB wrote:
> "Henrik Villadsen" <villa@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Det ligner en perlehøne, det er en tamfugl.
>
> Hilsen
> Jytte

Det er en Rødhøne Alectoris rufa.
Lever vildt i Frankrig, Spanien, sydlige England.
Perlehøne, som der i øvrigt findes flere arter af, er ikke en tamfugl men
findes i flere dele af afrika.

Mikkel

Fra : Henrik Villadsen

Dato : 06-02-07 16:45

On Mon, 5 Feb 2007 21:17:01 +0100, "Jens Mikkel Lausten" <mlausten@tiscali.dk>
wrote:

> [...]
>Lever vildt i Frankrig, Spanien, sydlige England.
>Perlehøne, som der i øvrigt findes flere arter af, er ikke en tamfugl men

Ja det må vist være den

Vi bor i et villakvarter med ca. 200 meter ud til åbne marker.

Er det så en høne som er stukket af fra en hønsegård?

Vi får også dagligt besøg af fasaner, op til seks hunner kan der være på en
gang. Er det faste ruter de går hver dag?

Med venlig hilsen
Henrik Villadsen

Fra : Jens Mikkel Lausten

Dato : 06-02-07 17:56

Henrik Villadsen wrote:

> Er det så en høne som er stukket af fra en hønsegård?

Det kan da ikke udelukkes, har selv truffet flere fugle der var sat ud med
jagt for øje.

Mikkel

Fra : Viggo Jørgensen

Dato : 07-02-07 18:56

Ifølge bogen "Naturalised Birds og theWorld" af Christopher Lever, Cromwell
Press, 2005: Fuglens engelske navn er Red-leged Partridge. Fuglens
oprindelige udbredelsesområde er spanien, Portugal og Sydfrankrig. Fuglen er
blevt indført til England mange gange, første gang i 1673. fuglen er i dag
ubredt i Yorkshire, Midlands og i sydvest til Somerset. Så sent som i
1970-erne er fuglen udsat på Isle of Man. Fuglen er også udsat i Scotland og
Irland. Så sent som i 1980-erne er fuglen og søgt indført i New Zealand.
Intersiv landbrug og et stort jagttryk skulle have begrænset udbredelsen i
England.

Med venlig hilsen
Viggo Jørgensen