meget fint grus / sand - rensning?
Fra : Ukendt

Dato : 27-01-07 17:08

Overvejer om jeg skulle have noget meget mærkt ultra fint sand/grus til mit
200 l akvarie i stedet for det al. grushalløj jeg har nu

Tror I det ville være flot til mit akvarie, som faktisk (på nær nogle
maller) består af KUN neonfisk?

Hvordan dælen renser man sådan noget sand-værk? Tænker på.at min hævert da
vil hive sandet op når jeg støvsuger??

Har i tips og gode råd?

Finn

Fra : Bainz

Dato : 27-01-07 18:41

Du kan købe en støvsuger der er specielt til sand så du ikke tømmer det for
sand. Lidt sand vil den da altid ta men det er ikke meget det eneste jeg kan
sige mod sand er at det ser lidt træls ud når fisk skider det er nemmere at
skjule med grus men det er skam pænt når det er clean.
Bainz.

Fra : Stig Pedersen

Dato : 28-01-07 15:17

> [...]
> maller) består af KUN neonfisk?
>
> Hvordan dælen renser man sådan noget sand-værk? Tænker på.at min hævert da

Jeg tror et dunkelt akvarie langt mere ville lade neonstriberne komme til
sin ret.(blade og spagnum på bunden)
Min erfaring med fint sand er at det er svært at holde. Jeg jagede hæverten
godt ned i sandet for at løsne det, da det pakker tæt og planterødderne
havde det ikke for godt.
og efter 3-4 måneder hørmede det godt når jeg rodede rundt.

Hilsen fra Stig

Fra : Ukendt

Dato : 29-01-07 00:42

Tak for jeres input.
Lyder som om det nok er noget jeg skal sove noget mere på *S*

Finn

Fra : PMH

Dato : 29-01-07 08:57

> [...]
> maller) består af KUN neonfisk?
>
> Hvordan dælen renser man sådan noget sand-værk? Tænker på.at min hævert da

Hej

Jeg har sand i mit Malawi akvarium (325 liter)

Det er utrolig nemt at holde, faktisk nemmere end grus.

Jeg bruger IKKE slamklokken til at støvsuge bunden med,
men simpelthen bare slangen.
Sandet er tungere og derfor er det meget nemt at gøre rent.
Jeg holder slangen ca 2-4 cm. over bunden, så bliver sandet
på bunden, og kun slam ryger ind i slangen.

Endnu en fordel er, at det er meget nemmere at se hvor der
skal gøres rent, hvorimod med grus kan man nemt overse
noget slam.

Mvh
PMH

Fra : Ukendt

Dato : 29-01-07 11:31

> [...]
>
> Endnu en fordel er, at det er meget nemmere at se hvor der
> skal gøres rent, hvorimod med grus kan man nemt overse

hehe og så er det måske værd at overveje alligevel? *GG*

Synes jo det ser ret fint ud når det er fint sand/grus der er på gulvet hvor
neonfiske-pusheren har dem gående.... (kunne selvfølgelig osse spørge ham
hvordan de holder det så fint

Finn

Fra : PMH

Dato : 29-01-07 13:06

> hehe og så er det måske værd at overveje alligevel? *GG*

Det skal du ikke være bange for..

Skidtet er selvfølgelig lidt mere synlig på sand, men
det gir så bare en god grund til at gøre rent i tide.

Det er nemt at efterfylde med sand, der suges selvfølgelig
lidt med i slangen hvergang, men det er minimalt.
Mit har stået med sand i ca. 6 mdr. og jeg har efterfyldt
1 gang, ca. 1 liter sand.
jeg fylder bare sandet i en kop, og sænker koppen ned til
bunden og tømmer den. Det hvirvler lige rundt i ca 5 sek.
derefter ligger det stille på bunden, og er derefter nemt at
fordele med hånden...

Jeg går aldrig tilbage til grus..

Mvh
PMH

Fra : Ukendt

Dato : 29-01-07 14:09

"PMH" <tjaa@tjaa.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg går aldrig tilbage til grus..

Øj, er ski tæt på at bare GØRE det.... hvor meget sand tror du jeg skal
bruge i et 200 liters akvarium? Det er 100x45cm i løængde/bredde.

Er der mon mest mening i en LYS bund til mine neonfisk? Eller er mørk bedre?
Hvad synes i andre?

Finn

Fra : Ukendt

Dato : 29-01-07 14:50

Øj, nogen der har gode tips til hvor det er billigst at købe i Kbh-området?

Kan se at nogen vist bruger sandblæsningssand? Kan det passer og hvor fanger
jeg det henne? Har jeg ikke rigtigt fundet på nettet endnu nemlig

Taaak

Finn

Fra : Martin Bak

Dato : 29-01-07 16:17

> [...]
>
> Kan se at nogen vist bruger sandblæsningssand? Kan det passer og hvor
> fanger jeg det henne? Har jeg ikke rigtigt fundet på nettet endnu nemlig

Silversand. Fåes i sække i byggemarkeder i forskellige kornstørrelser.

Martin

Fra : Ukendt

Dato : 30-01-07 09:52

"Finn Christensen" <finncSNABELKATwebhuset.dk> skrev i en meddelelse

> Har i tips og gode råd?

Så blev beslutningen truffet og ført ud i livet....
Fandt tilpas mange eksempler på Google på at folk har benyttet "sand til
sandblæsning" til samme formål og en "for en sikkerheds skyld tur" var jeg
forbi til en større akvariebutik bekræftede at det utroligt tit alligevel ER
"det samme sand i andre sække" og at han ikke ville være bekymret for at
bruge det andet, hvis jeg bare lige mærkede efter om sandet virkede til at
have "skarpe sten/korn", eller om det virkede blidt og fint.
Da han alligevel ikke havde det lysere sand jeg gerne ville have mente han
at jeg enten skulle forbi et byggemarked eller en af hans
akvariebutikonkurrenter i København, men at det sand de solgte sandsynligvis
også var stort set det samme som sand til sandblæsning.

Hans mening og ærlighed sendte mig en tur forbi byggemarkedet, hvor de havde
"ovnbagt sand" til 50 kr for 25 kg.
To sække røg i bilen og aftenen gik så med at kæresten og jeg hev planter,
sten og det gamle grus op af tanken og det nye blev forsigtigt hældt i.
For at undgå en "sand sandstorm" i vandet klippede jeg et hjørne af bunden
af en nettopose, der så blev brugt som tragt/slidske da vi øsede sandet i
vandet.

Fiskene var selvfølgelig noget forvirrede og stressede, men forhåbentlig går
det. Min største bekymring er, om de alligevel får "slugt noget sand" og om
de alligevel ikke kan tåle den store omvæltning. Mine pansermaller og øvrige
maller så ud til at være totalt ligeglade og drønede lystigt rundt på den
nye bund på konstant opdagelse efter nye madrester.... Neon-drengene
svømmede osse nogenlunde som de plejer - måske er det mest mine bekyminger
for dem, der fik mig til at tænke "er alting mon OK?"

Anyway - vandet lignede letmælk en times tid hvor jeg lod pumpen cirkulere
det samme vand igennem en spand jeg havde taget planterne op i. Tænkte jeg
ville lade sandet få en chance for lige at synke til bundsså pumpen ikke
blev kvalt alt for meget.
Slangerne fra/til pumpen kom så endelig tilbage i akvariet og efter en time
kunne man se at "nu letter tågen vist".

Her til morgen så det noget nær fint ud. Lyset er slukket med et tænd/sluk
ur fra kl. 24 til kl. 13, så jeg får først set det igen når jeg kommer hjem,
men her til morgen så det ud til at der kun var noget dis i vandet, som
forhåbentlig er væk når jeg kommer hjem. Ellers går jeg ud fra at et par
uger med 1/3 del vandskift en gang om ugen vil gøre vandet klart igen.

Så vil det vise sig om planterne overlever og om fiskene har fået sand i
gællerne eller andet.... kan man gøre ret meget andet end GØRE det på et
tidspunkt, hvis man vil lave noget så radikalt som at skifte hele bundlaget?
Tror jeg ikke, så nu tog jeg chancen og håber det bedste.

Syntes bare lige i skulle høre hvad der kom ud af det

- igen takker jeg for Jeres tips og fiduser herinde. Det er en god ting med
dette forum!

Finn