Hvilke Krebs / hummer og Pansermalle
Fra : Thomas V. Nielsen

Dato : 20-01-07 23:48

Hej NG

Jeg har købt nogle krebs og pansermaller, men jeg er ved ikke hvad de
hedder, og jeg kunne godt tænke mig at få flere oplysninger om dem.
Der ligger billeder i dk.binaer.

Særlige kendetegn
Krebs
De er ca. 8 cm og ligner en hummer, rødlige i farven, forhandleren sagde dog
at de ville blive grønlige, når de har smidt deres skal er de blå.
De har ingen rigtige klør men 4 arme med barder, som de samler føde med og
stopper ind i munden.

Pansermaller
De er ca. 7 cm, kun aktive om natten om dagen ligger de på bunden hvis de
ikke bliver generet.

Mvh
Thomas

Fra : Dorte Klerke

Dato : 21-01-07 13:07

"Thomas V. Nielsen" <tvn@_remove_vandsted.net> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Pansermaller
> De er ca. 7 cm, kun aktive om natten om dagen ligger de på bunden hvis de

Hej Thomas
Jeg havde lidt svært ved at finde et billede jeg kunne se, der var jo
virkelig mange indlæg, men fik da set nogle. Den reje du har købt er en
viftereje, At(t)ya Ganonesis, jeg har selv en, der er ca.8-9 cm. Der står
ikke så meget information om dem på nettet, og jeg vidste heller ikke selv
hvad det var for en da jeg købte ham. Jeg har haft den siden start november,
og den har det vist fint. Dog har den ikke skiftet skal hvilket undrer mig.
Min er den lyse beigevariant.
Jeg har dog købte nogle tyske bøger, hvor der skulle stå en del om dem, men
jeg har ikke fået læst det endnu.
I starten nød min at hænge på hovedet, men den elsker at mase sig rundt, og
den får revet en masse planter op. For tiden vifter den konstant, og
underholder os, ved at sidde og kravle i de mest underligste stillinger.

Mht. pansermallerne så ved jeg ikke rigtigt noget, men her
http://www.akvariesiden.dk/fisk/index_ny.php?kategori=27 er da en lille
liste, ellers kan du skrive derinde. Der får du hurtigt svar, og der er en
masse eksperter derinde.

God fornøjelse med dine Vifterejer.

Dorte

Fra : Thomas V. Nielsen

Dato : 21-01-07 20:26

> [...]
> ikke så meget information om dem på nettet, og jeg vidste heller ikke selv
> hvad det var for en da jeg købte ham. Jeg har haft den siden start

Hej Dorte

Tak for oplysningen, men nej der er ikke meget information på nettet.
Jeg købte 3 stk i fredags, allerede næste morgen lå den tomme skal der, de 2
af dem gemmer sig stort set hele tiden under min trærod, mens den sidste går
en del mere på opdagelse, jeg håber de 2 sidste bliver mere aktive.

Mvh
Thomas

Fra : Dorte Klerke

Dato : 21-01-07 22:29

> [...]
> går en del mere på opdagelse, jeg håber de 2 sidste bliver mere aktive.

Hej Thomas
I starten gemt min sig også hele tiden, men jeg tror bare de skal vænne sig
noget til det. Synes nu ellers den er lidt klodset, den skal altid ind de
steder, hvor den i hvert fald ikke kan være. Nu hvor planterne gror og
fylder mere, er der selvfølgelig mindre plads til ham.
Hans skal ser så gammel og slidt ud, så den trænger til at blive skiftet.
Håber jeg snart får tid og taget mig sammen til at få læst i de tyske bøger.
Det kan jo være man lærer noget.

Dorte

Fra : Dorte Klerke

Dato : 24-01-07 12:20

> [...]
> går en del mere på opdagelse, jeg håber de 2 sidste bliver mere aktive.

Hej Thomas
Så skete det endelig. Han smed sin skal, og sikke en skal. Der er alt,
følehorn, vifter, tykke ben med klo, utroligt. Det er næsten en hel reje.
Han var beige før, men er nu blålig i det. Synes også skallen var meget
slidt og gammel, så det var godt.
Nu virker han lidt bange, vifter ikke, men det kommer nok, han skal nok bare
vænne sig til at have mindre at slæbe på og at være blå ;)

Mvh

Dorte

Fra : Thomas V. Nielsen

Dato : 25-01-07 16:27

> [...]
> Nu virker han lidt bange, vifter ikke, men det kommer nok, han skal nok
> bare vænne sig til at have mindre at slæbe på og at være blå ;)

Han er åbentbart blevet inspireret af vores snak
Mine 3 rejer er i hver deres stadige så jeg har en blå, en rød og en hvid,
jeg håber på at jeg får taget et billede hvor de kommer gående på rad og
række.
Jeg har ladet min skal ligge i akvariet da jeg læste et sted at hummere
spiste deres skal, så troede jeg også at rejerne ville spise deres, men det
gør de så du kan roligt tage den op.

Mvh
Thomas

Fra : Dorte Klerke

Dato : 25-01-07 19:14

> [...]
> spiste deres skal, så troede jeg også at rejerne ville spise deres, men
> det gør de så du kan roligt tage den op.

Ja det blev han vist. Jeg tog skallen op, for han har jo kun vifter at spise
med/samle op med, men mine red cherry rejer og andre mindre rejer spiser
deres egen skal, men det ville også tage lang tid med sådan en ordentlig
skal.
Hvis du har en han og en hun, kunne det jo være sjovt, hvis du kunne få dem
til at yngle ;)

Mvh
Dorte