J2ME: Erfaring med ServerSocket og GPRS på~
Fra : Mads

Dato : 10-01-07 13:28

Hej

Jeg sidder og design'er et system der skal kommunikere med en række GSM
J2ME enheder via en TCP forbindelse.
Det ville være simplest hvis PC'erne initierede forbindelsen. Så hver
J2ME enhed bare åbner en GPRS forbindelse, og dernæst lytte på en
bestemt port med en server socket.

Men understøtter de danske GSM net at man sådan bare står og lytter,
eller lukker de forbindelsen hvis der ikke er trafik? Så man skal ud og
sende keep alive data?

Hvad siger jeres erfaringer?

Venlig hilsen
Mads

Fra : Lars Rasmussen

Dato : 10-01-07 17:22

Har ikke erfaring med netop J2ME, GSM og sockets. Men min erfaring fra anden
brug af GPRS, siger mig at du ikke kan lytte til tid og evighed, du bliver
'smidt' af på et tidspunkt.

Med venlig hilsen

Fra : Mads

Dato : 10-01-07 19:34

Lars Rasmussen wrote:
> Har ikke erfaring med netop J2ME, GSM og sockets. Men min erfaring fra anden
> brug af GPRS, siger mig at du ikke kan lytte til tid og evighed, du bliver
> 'smidt' af på et tidspunkt.

Tak.
Ved du om det variere fra selskab til selskab?

Venlig hilsen
Mads

Fra : Lars Rasmussen

Dato : 10-01-07 20:55

Det gør det !

Jeg rodede på et tidspunkt med fjernaflæsning via. GPRS af målere el, vand,
varme osv. På det tidspunkt var der forskel på hvor længe man kunne 'blive
hængende' fra selskab til selskab. Jeg husker TDC og Telmore som nogle af de
"gode" og Sonofon som "dårlig". Men måske har det ændret sig !?

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 12-01-07 12:44

Mads wrote:
> [...]
>
> Men understøtter de danske GSM net at man sådan bare står og lytter,
> eller lukker de forbindelsen hvis der ikke er trafik? Så man skal ud og

Hej Mads.
I J2ME kan du ikke åbne en socket. Mobilen er nødt til at forbinde til
en socket og ikke omvendt. Du vil også opleve at du har samme ip ud til
nettet, som alle andre kunder med samme abonnement, hvilket også bliver
et problem i den forbindelse.