Matrikelkort efterlyses
Fra : Ukendt

Dato : 12-01-07 13:38

For flere år siden var der et sted på nettet, hvor man kunne downloade de
såkaldte minorerede matrikelkort. Det var vist ikke meningen at man skulle
kunne, men der var et hul og mange benyttede sig af muligheden.

Jeg efterlyser nu kortet/kortene for Glud sogn, Bjerre herred i Vejle amt.
Filformatet hedder SID.

Jeg har en lille samling af disse minorerede kort og hvis nogen er
interesseret i at bytte/udveksle, så skriv en mail. Min mailadresse er
forvansket for at undgå spam, men hvis jeg nu fortæller at mit domæne
hedder "towle", burde resten kunne gennemskues
--
Venlig hilsen
Kurt

Fra : Preben Nørgaard - 83~

Dato : 13-01-07 19:49

Hej Kurt

Det er vel ikke KMS's matrikelkort, som du efterlyser?

Mvh Preben Nørgaard

Fra : Ukendt

Dato : 13-01-07 20:11

On Sat, 13 Jan 2007 19:48:43 +0100, Preben Nørgaard - 8382 wrote:

> Det er vel ikke KMS's matrikelkort, som du efterlyser?

Nej, minorerede matrikelkort er et formindsket kort over et helt sogn. jeg
har lagt et eksempel ud her: http://www.towle.dk/minoreret_kort.jpg
--
Venlig hilsen
Kurt

Fra : Preben Nørgaard - 83~

Dato : 14-01-07 00:38

> Nej, minorerede matrikelkort er et formindsket kort over et helt sogn. jeg
> [...]

Historiske sognekort
På denne side vil du på sigt kunne se Kort & Matrikelstyrelsens historiske
sognekort.

Vi kan på nuværende tidspunkt ikke give en præcis dato for driftsstart for
sognekortløsningen.

På gensyn

Kort & Matrikelstyrelsen
kms@kms.dk

Dette kan læses på www.sognekort.dk. Men det bliver vi jo ikke klogere af,
og hvis det kommer skal de så have en bondegård, som de skal for alt, hvad
de mener de er ejere af.

Mvh Preben

Fra : Ukendt

Dato : 14-01-07 01:02

On Sun, 14 Jan 2007 00:38:12 +0100, Preben Nørgaard - 8382 wrote:

> [...]

> og hvis det kommer skal de så have en bondegård, som de skal for alt, hvad

Den side kendte jeg ikke. Ja, det er utvivlsomt disse kort de varmer op til
at ville sælge - sikkert til en rasende høj pris.

Der cirkulerer imidlertid kopier af en stor del af samlingen. Det var vist
noget med et fællesnordisk projekt om indscanning af gamle kort og på
projektets hjemmeside kunne man i sin tid gå ind og downloade dem - sikkert
utilsigtet, men dog en realitet.

Det er disse småsamlinger rundt om i de små hjem jeg er interesseret i, så
jeg kan få fat i nogle af de kort jeg gerne vil have. Derfor efterlysningen
af kortet fra Glud, som denne tråd startede med. Men der er da mange andre
jeg også godt kan bruge, så hvis ellers jeg har noget interessant at bytte
med, så fly mig en mail.

Min mailadresse her i nyhedsgruppen er "krypteret" af p.g.a.
spamrobotternes hærgen, men studér den - så finder du/I nok ud af at
strikke den rigtigt sammen
--
Venlig hilsen
Kurt

Fra : Ole Munk

Dato : 17-01-07 00:05

> [...]
> noget med et fællesnordisk projekt om indscanning af gamle kort og på
> projektets hjemmeside kunne man i sin tid gå ind og downloade dem -

Det kunne være interessant at undersøge, om KMS virkelig har ophavsret til
de elektroniske kort. De kort de er scannet fra er for de flestes
vedkommende omkring 200 år gamle - og så burde ophavsretten jo være udløbet.

Jeg mener at have læst, at der ikke er ophavsret på de scannede billeder af
f.eks. kirkebøger og folketællinger.

Kan nogen be- eller afkræfte?

Hvis der ikke er ophavsret, så burde det være muligt at lave en billigere
distribution af kortene.

mvh Ole Munk

Fra : Ukendt

Dato : 17-01-07 00:36

On Wed, 17 Jan 2007 00:04:56 +0100, Ole Munk wrote:

> [...]
>
> Jeg mener at have læst, at der ikke er ophavsret på de scannede billeder af

Ikke konkret, nej, der hører nok hjemme i juragruppen, men mon ikke de kan
have rettigheder til selve scanningen? Om ikke for andet, så fordi de er
scannet i et særligt format der tillader zoom i forskellige grader. Disse
kort blev for nogle år siden trykt og solgt rundt om på landets museer og
jeg er da ret sikker på, at disse trykte udgaver er omfattet af
ophavsretten.

Da det er Kort og matrikelstyrelsen (KMS) der har de originale kort (som de
vel ikke kan have ophavsret til i henhold til alderen?), kan man jo også
sige at de har et de facto monopol, idet det jo ikke er muligt for andre at
lave scanninger og efterfølgende donere tisse til public domain.

> Hvis der ikke er ophavsret, så burde det være muligt at lave en billigere
> distribution af kortene.

Det ville da være dejligt, men jeg tror ikke rigtig på den.

Jeg tillader mig at krydsposte til juragruppen (dk.videnskab.jura) uden at
sætte FUT (Follow Up To). jeg er ret sikker på at der ikke er nogen i
juragruppen der gider at futte over i dk.videnskab.historie.lokalhistorie
eller dk.videnskab.historie.genealogi og vice versa. Undskyld hvis jeg
tager fejl og bryder en uskreven regel.
--
Venlig hilsen
Kurt

Fra : Arne Feldborg

Dato : 17-01-07 13:15

"Ole Munk" <ole@ole-munk.dk> skrev Wed, 17 Jan 2007 00:04:56 +0100

>Jeg mener at have læst, at der ikke er ophavsret på de scannede billeder af
>f.eks. kirkebøger og folketællinger.
>
>Kan nogen be- eller afkræfte?

Statens arkiver har selv (efter indhentet udtalelse fra kammeradvokaten)
oplyst at de ikke mener at kunne påberåbe sig ophavsret til mikrokort og
film. Synspunktet er, i korte træk, at det er direkte kopier af i
forvejen frit tilgængeligt materiale. Og for at opnå ophavsret kræves en
vis bearbejdning af materialet.

Om de har samme indstiling til scannede arkivalier, hvor der jo dog er
foretaget en manuel efterbehandling, ved jeg ikke.

Mht. land- og søkort gælder der den særlige regel, at KMS har eneret til
at udgive kort her i landet, og det uanset hvornår de måtte være opmålt.

En rettighed de håndhæver ret konsekvent.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Finn, 4220

Dato : 19-01-07 18:10

----------- fra KMS.DK --------------
Kort og slægtsforskning

Folketællinger og kirkebøger er hovedkilderne for slægtsforskere. Men
gamle kort og protokoller i Kort & Matrikelstyrelsen kan også rumme nye
oplysninger om slægtens ejendom.

Arkivet
Arkivet indeholder både landkort, søkort og matrikelkort. Desuden er
der en omfattende samling matrikelprotokoller.

Læsestuen
Det er gratis at benytte kort og protokoller på læsestuen. Der er
åbent mandag til fredag kl. 10 - 14. Du bedes reservere plads og materiale
på tlf. 35 87 58 12. Så ligger det klar, når du kommer.

Kopier
Der er mulighed for at købe kopier af kortene, eller man kan selv
affotografere arkivalierne med digitalt kamera uden blitz.

-----------------------

Mvh Finn

Fra : Poul E. Kristensen

Dato : 21-01-07 11:40

> [...]
>
> Kan nogen be- eller afkræfte?
>
> Hvis der ikke er ophavsret, så burde det være muligt at lave en billigere

I denne slutraport
http://www.dhm.lm.se/slutrapport_dhm/pdf/wp/wp5-final5.pdf over "Digital
Historical Maps", som var navnet på det Dansk-Svensk-Tyske projekt, hvor
Kurt en gang for snart flere år siden hentede kortfilerne, findes et afsnit
om netop copyright. Jeg har ikke læst nok af rapporten til at kunne gøre
rede for detaljerne, men jeg tror også, at folkene her har været/er i tvivl
om rettighederne.

Poul E. Kristensen

Fra : Ukendt

Dato : 21-01-07 12:21

On Sun, 21 Jan 2007 11:40:04 +0100, Poul E. Kristensen wrote:

> [...]
> Kurt en gang for snart flere år siden hentede kortfilerne, findes et afsnit

Gjorde jeg? Det kan jeg ikke huske noget om!
--
Venlig hilsen
Kurt

Fra : Poul E. Kristensen

Dato : 21-01-07 12:39

> On Sun, 21 Jan 2007 11:40:04 +0100, Poul E. Kristensen wrote:
>
> Gjorde jeg? Det kan jeg ikke huske noget om!

Jamen så tager jeg fejl, og har misforstået dit indlæg som starter denne
tråd.

mvh
Poul Emil

Fra : Ukendt

Dato : 21-01-07 15:21

On Sun, 21 Jan 2007 12:39:28 +0100, Poul E. Kristensen wrote:

> "Kurt Hansen" <"kurt-snabel-towle-de-kå"> skrev i en meddelelse

> Jamen så tager jeg fejl, og har misforstået dit indlæg som starter denne
> tråd.

Mjarrrh ...

> For flere år siden var der et sted på nettet, hvor man kunne downloade de
> såkaldte minorerede matrikelkort. Det var vist ikke meningen at man skulle
> kunne, men der var et hul og mange benyttede sig af muligheden.

Læg mærke til "man" og "mange". Hvis jeg var en af de mange, ville jeg ikke
udbasunere det her.

Det var bare lige *den* lille krølle
--
Venlig hilsen
Kurt

Fra : Børge Fogsgaard

Dato : 21-01-07 15:04

> Gjorde jeg? Det kan jeg ikke huske noget om!

Jeg gjorde!

Jeg har Alling, Borum, Brabrand, Dallerup, Dover, Fruering, Gjern,
Sjelle, Skivholme, Skovby og Årestrup.

Hvis du er inteeresseret i nogen af dem, sender du blot en mail.
Jeg kan ikke se, at jeg på nogen måde har overtrådt en copyright.

Børge

Fra : Hugh Watkins

Dato : 14-01-07 14:52

Preben Nørgaard - 8382 wrote:

> [...]
> og hvis det kommer skal de så have en bondegård, som de skal for alt, hvad

there was a test of this concept with danish maps on a swedish site
which has been taken down

the quality is excellent just as good as the maps on kb.dk

If you go to the KMS Læsestuen

Det er gratis at benytte kort og protokoller på læsestuen. Der er åbent
mandag til fredag kl. 10 – 14. Du bedes reservere plads og materiale på
tlf. 35 87 58 12. Så ligger det klar, når du kommer.

Miljøministeriet
Kort & Matrikelstyrelsen
Rentemestervej 8
2400 København NV
Telefon: 3587 5050
Fax: 3587 5051
EAN: 5798000864009
E-post: kms@kms.dk

you will get excellent service
they keep current maps
up to about 200 years old
older ones and no longer used documents are at the landsarkiv

http://www.kms.dk/

Danmark før og nu

is here now

http://www2.kms.dk/C1256ADF004C9677/

I made a Virtual Reference Library with a MAP ROOM

Virtual Reference Library http://www.rootsweb.com/~dnkcen/library/index.html

MAPROOM http://www.rootsweb.com/~dnkcen/library/maps/index.html

Hübertz listing Aarhus historie
http://www.rootsweb.com/~dnkcen/hhj/aarhus.html

Vort sogns historie - Indholdsfortegnelse created by Henning H. Jacobsen
Risskov, Danmark

THE BEST ONLINE MAP COLLESTION of all
is the register (index) of archaeological finds
Det Kulturhistoriske Centralregister
Gå på opdagelse i nationalmuseets register over fund og oldtidsanlæg.

Landsdækkende database over fund og fortidsminder. Begrænset adgang for
gæster.

www.dkconline.dk/
SØGNING

Oplysningerne i "Fund og Fortidsminder" er sorteret efter amter,
herreder og sogne.

PÅ DANSK http://www.246.dk/korsholm.html
a great page !!!!

Hugh W

--

a wonderful artist in Denmark
http://www.ingerlisekristoffersen.dk/

Beta blogger
http://snaps4.blogspot.com/ photographs and walks

old blogger GENEALOGE
http://hughw36.blogspot.com/ MAIN BLOG

Fra : HPA3

Dato : 17-01-07 19:53

Kurt Hansen skrev:

> [...]
> juragruppen der gider at futte over i dk.videnskab.historie.lokalhistorie
> eller dk.videnskab.historie.genealogi og vice versa. Undskyld hvis jeg

KMS har en læsesal hvor alle kan komme, bedst at reservere tid i
forvejen, oplys hvad du ønsker at se, og det bliver lagt frem til den
dag du møder op.
http://www.kms.dk/Sepaakort/Matrikelinfo/
vh HPA

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 18-01-07 15:52

"HPA3" skrev bl.a.:

> KMS har en læsesal hvor alle kan komme, bedst at reservere tid i
> forvejen, oplys hvad du ønsker at se, og det bliver lagt frem til den
> dag du møder op.
> http://www.kms.dk/Sepaakort/Matrikelinfo/

Se, ja. Man får næpppe lov til - hverken med eller uden beregning - selv at
affotografere alt hvad de har på lager.

--
Jørgen Grandt
www.hamigen.dk - www.stornotime.dk

Fra : Hugh Watkins

Dato : 18-01-07 17:10

Jørgen Grandt wrote:

> Se, ja. Man får næpppe lov til - hverken med eller uden beregning - selv at
> affotografere alt hvad de har på lager.

have you been there?

Hugh W

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 18-01-07 17:32

Hugh Watkins asked:

> have you been there?

Nope. Have you?

Fra : Hugh Watkins

Dato : 18-01-07 19:27

Jørgen Grandt wrote:

> Hugh Watkins asked:

> Nope. Have you?

yes but I did not need to photograph the maps I examined
they were really friendly and helpful people

I have been told there is no "Crown Copyright" in Denmark so
theoretically you can photograph anything not private (75 year cut off?)

I was looking for a NØRGAARD
in Bedsted village in northern Jutland to try and trace a friend's surname

http://www.rootsweb.com/~dnkcen/norgaard.html

# ID: I064
# Name: Jens Kristian Madsen
# Sex: M
# Birth: in Bedsted
# Census: 1 FEB 1880 Folketælling 1880 Ejsing Sogn
# Event: Lived 1 FEB 1880 Ejsing Geddal et hus
# Event: Lived 10 SEP 1901 Gjeddal Remmer
# Event: Job 2 1 FEB 1880 Fisker
# Event: Job 3 BET 1877 AND 1887 Insidder Gjedal

http://wc.rootsweb.com/cgi-bin/igm.cgi?op=GET&db=norgaard&id=I064

regards

Hugh W

Fra : baskholm

Dato : 19-01-07 16:06

Jørgen Grandt skrev:

> Se, ja. Man får næpppe lov til - hverken med eller uden beregning - selv at
> affotografere alt hvad de har på lager.

Det er vist ikke ganske rigtigt. Jeg stod for snart et år siden og
affotograferede matrikelkort fra 1788 på arkivet. Den eneste
begrænsning er - mig bekendt - at man skal reservere tid i forvejen,
så de har tid til at lave et gæstekort til én.

Børge

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 19-01-07 17:39

"baskholm" skrev bl.a.:

> [...]
> begrænsning er - mig bekendt - at man skal reservere tid i forvejen,
> så de har tid til at lave et gæstekort til én.

Fint! Jeg ta'r alt i mig igen - og fryder mig over det positive i at ens
fordomme ikke altid holder stik.

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 21-01-07 18:17

"baskholm" skrev bl.a.:

> Jeg stod for snart et år siden og
> affotograferede matrikelkort fra 1788 på arkivet. Den eneste
> begrænsning er - mig bekendt - at man skal reservere tid i forvejen,
> så de har tid til at lave et gæstekort til én.

Kan man på arkivet se (og få lov at affotografere) matrikelkort over
Sundbyøster og -vester i Københavns Kommune fra ca. 1900 til ca. 1960?

Ifølge KMS' hjemmeside kan man ikke via den se kort af Københavns og
Frederiksberg kommuner, men det kan man måske fysisk, håndgribeligt, på
selve arkivet?

Fra : Jean Seeberg

Dato : 13-03-07 01:20

Der er ikke ophavsret på de gamle sogne kort.
Du kan ligeledes bestille sognekort og få tilsendt, du betaler så for Deres
arbejdstid, hvilket der vel ikke er noget at sige til.
Det kan dreje sig om en times tid, men jo flere præcise oplysninger om det
ønskede, jo nemmere er det for dem på Kort & Matrikelstyrelsen

Jeg kan kun sige at jeg har fået god betjening der.

Men jeg kunne godt tænke mig, selv at komme derover og se nogle flere af de
gamle kort.
Kort er virkelige inspirerende og brugbare i slægtsforskning.

Mvh.
jean seeberg