Bundfilter eller ej??
Fra : Karsten Feddersen

Dato : 09-01-07 18:54

Hej

Jeg har lige anskaffet et brugt 325 liter akvarie med alt tilbehør.

Blandt udstyret er et bundfilter.

Jeg har i over 10 år haft et 200 liter uden brug af bundfilter og uden
de store problemer.

Hvad taler for/imod et bundfilter?

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

IT job søges, 10 års erfaring fra support til ledelse - tjek CV her:
http://www.feddersen.dk/download/CV_Karsten_Feddersen.pdf (27 kb)

Fra : Dorte Klerke

Dato : 09-01-07 19:24

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Blandt udstyret er et bundfilter.
>
> Jeg har i over 10 år haft et 200 liter uden brug af bundfilter og uden de

Hej Karsten
Nu har jeg ikke selv haft bundfilter og jeg er stadig nybegynder i hobbyen,
men jeg har i hvert fald holdt mig fra bundfilter, da rensning af det jo er
lidt besværligt. Især hvis man har et godt beplantet akvarie. Man skal jo
have det hele op, grus m.m., eller i hvert fald nok til at få bundfilteret
op.
Men teknikken bag det ved jeg ikke noget om.

Mvh.
Dorte

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 09-01-07 20:37

Karsten Feddersen og Dorte Klerke skrev følgende i t0 indlæg på
Usenet:

Mange oplever dårlig plantevækst med et bundfilter - planterne
kan ikke lide "træk" omkring rødderne.

Men for nogle fungerer det fint.

> Man skal jo have det
> hele op, grus m.m., eller i hvert fald nok til at få
> bundfilteret op.

Jo men filtre skal normalt kun renses, når de er stoppet - og der
kan et bundfilter snildt køre et års tid eller to uden
problemer - så det er ikke noget større problem.

> Men teknikken bag det ved jeg ikke noget om.

Egentlig ganske simpelt - vandet suges ned gennem bundlaget, der
så fungerer som filter..

MIN erfaring med bundfilter i en periode - for en del år siden -
og fordi jeg fik et med et brugt akvarie, som "lige" skulle
prøves - var at planterne groede markant dårligere.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 11-01-07 20:26

Hej

Jan Vestergaard wrote:
> Men for nogle fungerer det fint.

Nu er det ude. Jeg må indrømme at jeg ikke havde lyst til at
eksperimentere, når jeg aldrig har haft problemer med mit forhenværende
setup.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 11-01-07 21:58

Karsten Feddersen skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Nu er det ude. Jeg må indrømme at jeg ikke havde lyst til at
> eksperimentere, når jeg aldrig har haft problemer med mit
> forhenværende setup.

Jeg har heller alrig haft problemer i andre perioder end lige
dette halve år, hvor jeg "prøvede" at køre med bundfilter - men
så fik jeg da prøvet det.....

Ellers kører jeg udelukkende med Eheim spandpumper.

Jan (der i øvrigt også søger IT Job - 14 års erfaring med
systemudvikling på større administrative systemer)

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard