Har jeg valgt den rigtige server?
Fra : roan98dk@gmail.com

Dato : 07-01-07 07:01

Hej,

Til det firma jeg er ansat hos, har jeg besluttet at serveren (eller
rettere serverne) står for udskiftning. Vi har lige nu:

- en Dell PowerEdge 2400 med en enkelt PIII 866 MHz cpu, 1 GB RAM og
ca. 90 GB SCSI hotplug RAID5, der fungerer som domain controller i et
Active Directory baseret på Win2k3 serveren med Exchange 2003,
Symantec AV Corp. nyeste version til scanning af fil-systemet samt
Exchange..

- en Intel server med SDS2 board og 2 stk. PIII 1266 MHz cpu'er, 1 GB
RAM og ca. 160 GB SCSI hotplug RAID5, der fungerer som filserver og
ligeledes er baseret på Win2k3.

Vores helt store problem er performance på vores e-mails samt
filserveren. Vi synes vi har prøvet næsten alt, men på trods af
skift af pc'ere og switch samt diverse patches til serverne, så kører
det stadig ikke godt. Og det på trods af det faktum, at vi max. er 6
aktive brugere på netværket på samme tid. For det meste vil der kun
være 2-3 aktive brugere.

Dit første spørgsmål vil så sikkert være, at hvad i alverderne
skal vi bruge 2 servere til, når vi er så få brugere, men sådan er
det altså

Jeg har så sent som i fredags sagt ja til en ny server med følgende
specs:

IBM x255 m/ 2 stk. XeonMP 2.0GHz/400 cpu'er
2 GB ChillKill PC1600 DDR RAM
6 Ultra320 SCSI hot-swap 73 GB 15k
IBM ServeRaid 6M
2 stk. 370W PSU
Broadcom gigabit netkort

Prisen for denne kværn nævner jeg også lige for at I kan vurdere
rimeligheden (ca. kr. 22.000,- ekskl. moms).

Min store bekymring er fremtidssikringen ved denne server, som kommer
til at køre Windows 2003 R2 Small Business Server med alt hvad denne
umiddelbart indebærer, dvs. Mail, fil, print samt intranet og evt. SQL
Server 2005 (dog meget begrænset i så fald). Vi benytter ikke roaming
profiles (Adddd!!!).

Vi er et softwareudviklingsfirma, men selvom vi udvikler software til
Windows-miljøet, så udvikler vi dog ikke direkte til servere. Dog
forsøger vi så vidt muligt at følge med tiden både workstation-wise
og ligeledes server-wise. Som jeg kan læse mange steder, så nævnes
det at det store skift til x64 så småt er begyndt, og da vi er
flittige brugere af Exchange Serveren, så bekymrer det mig at læse,
at den nye Exchange 2007 kun kommer til x64. Dog er den nye SBS med
Exchange 2007 ikke klar endnu, så under alle omstændigheder kan
skiftet ikke blive foretaget lige her og nu, men det ville jo være
rart hvis hardwaren var klar til det.

Vores software arbejder især med en hulens masse Word-dokumenter som
åbnes og lukkes via network shares, bl.a. i forbindelse med print,
integritetstests m.m. Denne proces må helst gerne køre stort set lige
så hurtigt som var det lokalt på pc'en.

Nu er det jo desværre altid svært at lokke penge ud af ledelsen, så
jeg griber chancen nu hvor jeg har den, og ovennævnte server er et
oprydningstilbud jeg har fået tilsendt. Dog giver jeg ikke meget for
sælgere, som kan bilde mig hvad som helst ind mht. om det er en kanon
pris, så jeg kunne meget godt tænke mig at høre andre herfra om hvad
I synes?

Er det en fornuftig server og vil den kunne være tilstrækkelig de
næste 3-4 år?

Er der nogen fornuft i at forbedere sig på x64 nu eller kan det vente
til om 3-4 år?

Er serveren overhovedet så hurtig som jeg går og håber på (alt nyt
er jo efterhånden dual-core og dette er jo en klassisk
dual-processor)?

Alle råd vil være hjerteligt velkomne, det skal dog lige siges, at
jeg kun har frist til i morgen (dvs. mandag) til at ombestemme mig.

På forhånd tak,
Ronnie

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 07-01-07 13:39

roan98dk@gmail.com writes:

> Dit første spørgsmål vil så sikkert være, at hvad i alverderne
> skal vi bruge 2 servere til, når vi er så få brugere, men sådan er
> det altså

Det lyder i hvert fald voldsomt at I skulle have alvorlige
performance-problemer med det hardware du beskriver at I har.

Har du brugt noget tid på at finde ud af hvor flaskehalsene er? Det
lyder nemlig ikke rigtig sådan. Det kunne også være at der fandtes
firmware-opdateringer til dine RAID-controllere osv.

Men under alle omstændigheder er dit hardware vel så gammelt at det er
rimeligt at skifte det alene på grund af alderen.

> [...]
> specs:
>
> IBM x255 m/ 2 stk. XeonMP 2.0GHz/400 cpu'er

Er Xeon MP ikke de der gamle nogle man købte for et par år siden? De
flytter altså ikke noget vildt sammenlignet med de nyere
server-CPU'er.

Desuden er det formentlig ret vigtigt at du ikke er for nærig med RAM.

> Er serveren overhovedet så hurtig som jeg går og håber på (alt nyt
> er jo efterhånden dual-core og dette er jo en klassisk
> dual-processor)?

På min arbejdsplads er vi i hvert fald positivt overrasket over såvel
dual-core Opterons som dual-core Xeon i forhold til de gamle Xeon MP.

Jeg har dog så godt som ingen erfaring med at bruge dem i et
Windows-miljø, som det du beskriver, så det kan jeg ikke rigtig
kommentere på. Om du har brug for 64 bit eller ej lyder for mig lidt
som om det reelt afhænger af hvad for noget software du gerne vil køre
og/eller udvikle snarere end et reelt behov for at kunne adressere
store mængder hukommelse.

--
Jacob - www.bunk.cc

Fra : Ronnie Andreasen

Dato : 07-01-07 16:27

Jacob Bunk Nielsen skrev:

> Det lyder i hvert fald voldsomt at I skulle have alvorlige
> performance-problemer med det hardware du beskriver at I har.

Ja, jeg fatter det heller ikke, men jeg har forsøgt næsten alt, dog
kan jeg ikke gå og geninstallere hele tiden, da det jo er et
produktionsmiljø og medarbejderne bliver irriterede hver gang der
foretages ændringer eller der opleves nedetid.

> Har du brugt noget tid på at finde ud af hvor flaskehalsene er? Det
> lyder nemlig ikke rigtig sådan. Det kunne også være at der fandtes
> firmware-opdateringer til dine RAID-controllere osv.

Ja, jeg har forsøgt at fjerne unødvendigt software, installeret
nyeste drivere og firmware updates, flyttet enkelte services (f.eks.
DHCP) til og fra andre platforme (linux-based firewall) i håb om at
det ville køre bedre, men intet har hjulpet på. Nu har vi så oven i
købet problemer med spontane reboots af domain controlleren (altså
Dell serveren) og Exchange går i hegnet hver eneste gang. Det skal
siges at der stort set ikke er noget load på serverne, hverken
cpu-mæssigt eller disk-mæssigt. Det virker derfor mest som noget
opsætningsmæssigt der er gået galt, men jeg orker ikke at lede mere.

> Men under alle omstændigheder er dit hardware vel så gammelt at det er
> rimeligt at skifte det alene på grund af alderen.

Ja, det var også min tanke. Når min chef kiggede underligt på mig og
sagde at serverne da ikke var mere end 4-5 år gamle, så var min
første tanke da også: "4-5 år - vågn lige op, jeg skifter mine egne
maskiner privat med max. 2 års mellemrum"

> Er Xeon MP ikke de der gamle nogle man købte for et par år siden? De
> flytter altså ikke noget vildt sammenlignet med de nyere
> server-CPU'er.

Jeg tror det, men det er sådan set derfor jeg spørger herinde. Jeg
har også set på x336, x346 og tilsvarende modeller. Jeg kan f.eks.
få en x336 med 1 stk. XeonDP 3.4 GHz cpu og 2 GB RAM, men uden diske
til under kr. 10.000,- ekskl. moms. Spørgsmålet er så bare om denne
server ville yde bedre end den nævnte x255 i vores miljø.

> Desuden er det formentlig ret vigtigt at du ikke er for nærig med RAM.

Jeg overvejede at sætte 4 GB i den med det samme, men det kan jo altid
opgraderes undervejs. Sælgeren mente ikke at det var nødvendigt til
vores behov.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 08-01-07 12:11

> [...]
> første tanke da også: "4-5 år - vågn lige op, jeg skifter mine egne
> maskiner privat med max. 2 års mellemrum"

Jeg kan da sagtens forstå ham..

Hvilke forandringer er der sket i virksomhedens produktions- og
kommunikationsmønster de sidste fire år?

Hvis der ikke er væsentlige forandringer i den mængde data, der skal
håndteres, så er der dybest set heller ingen grund til at skifte hardware af
den årsag.

Claus

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 07-01-07 17:18

"Ronnie Andreasen" <roan98dk@gmail.com> writes:

> [...]
> første tanke da også: "4-5 år - vågn lige op, jeg skifter mine egne
> maskiner privat med max. 2 års mellemrum"

Hos os beholder vi servere så længe der er support på hardwaren. Det
er typisk 3 eller 5 år afhængigt af hvad man har købt med. Det er
normalt urimeligt dyrt at forlænge ud over 5 år.

> [...]
> til under kr. 10.000,- ekskl. moms. Spørgsmålet er så bare om denne
> server ville yde bedre end den nævnte x255 i vores miljø.

Jeg kender ikke de der IBM-servere. Vi bruger Dell og HP.

Den sidste vi fik var med 2 dual-core Xeon 5160. Den er vi så vidt jeg
husker positivt overrasket over. Jeg arbejder ikke så meget med det
software vi kører på den.

> Ok, så var det måske mere fornuftigt at jeg fandt en dual-core Xeon i
> stedet, men hvilken skulle det i så fald være (clock frekvens)?

Pas, snak med din pusher om hvad han kan lave gode tilbud på.

--
Jacob - www.bunk.cc

Fra : Leif S. Pedersen

Dato : 07-01-07 13:27

>Alle råd vil være hjerteligt velkomne, det skal dog lige siges, at
>jeg kun har frist til i morgen (dvs. mandag) til at ombestemme mig.

>Ronnie

Kvalificeret rådgivning er ikke gratis.

--
Hilsen Leif

Fra : Ronnie Andreasen

Dato : 07-01-07 18:03

Leif S. Pedersen skrev:

> Kvalificeret rådgivning er ikke gratis.

Ja, men derfor forventer jeg heller ikke svar, men jeg håber da på
det

Dette er jo heller ikke det eneste sted jeg har forhørt mig. Har også
snakket telefonisk med div. konsulenter. Dog er det - det ekstremt
store udvalg af tilgængelige servere på markedet taget i betragtning
- temmelig svært at finde en konsulent eller forhandler, som vil kunne
svare reelt på hvad der vil være det bedste køb til præcist vores
behov.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 08-01-07 12:02

> [...]
> - temmelig svært at finde en konsulent eller forhandler, som vil kunne
> svare reelt på hvad der vil være det bedste køb til præcist vores

Du bør nok starte med at analysere lidt på, hvad der er galt. Du skriver, at
det ikke kører godt, og det kan dække over en million ting, så der er vist
en del, der skal gennemgås. Måske er det slet ikke hardwaren, den er galt
med?

Claus

Fra : Arne Johansen

Dato : 07-01-07 20:50

- en Intel server med SDS2 board og 2 stk. PIII 1266 MHz cpu'er, 1 GB
RAM og ca. 160 GB SCSI hotplug RAID5, der fungerer som filserver og
ligeledes er baseret på Win2k3.

Den vil jeg gerne købe af dig/jer hvis Du har held med udskiftningen og skal
af med den hurtigt.
Vi mangler en udviklings-server mere og den hw-config er fin nok til
formålet i denne omgang.

Skriv eller ring en pris, hvis det bliver aktuelt.

Venligst

Arne Johansen
www.rasweb.dk

Fra : Ronnie Andreasen

Dato : 07-01-07 22:44

Arne Johansen skrev:

> Den vil jeg gerne købe af dig/jer hvis Du har held med udskiftningen og skal
> af med den hurtigt.
> Vi mangler en udviklings-server mere og den hw-config er fin nok til
> formålet i denne omgang.

Det kan vi nok sagtens finde ud af. Det var også min tanke, at den ene
eller begge servere, da vi næppe kan bruge dem til noget efter
opgraderingen. Det skal dog siges, at Windows ikke kan følge med, da
vi benytter udviklingslicenser, som ikke må videresælges.

Jeg skriver i tråden hvad der kommer til at ske, men lige nu må jeg
sige at jeg er ekstremt meget i tvivl. x255 vil helt sikkert være
tilstrækkelig til vores behov, men spørgsmålet er om den er særligt
meget fremtidssikret. Jeg frygter at jeg vil fortryde købet om 1 års
tid.

/Ronnie

Fra : Arne Johansen

Dato : 08-01-07 14:24

"Ronnie Andreasen" <roan98dk@gmail.com> skrev i en meddelelse
Arne Johansen skrev:

> [...]

opgraderingen. Det skal dog siges, at Windows ikke kan følge med, da
vi benytter udviklingslicenser, som ikke må videresælges.

Det er helt fint. I blanker den bare helt af.

Jeg skriver i tråden hvad der kommer til at ske,....

Jamen, så kan det være at vi snart tales ved.

Venligst

Arne Johansen

Fra : Sophus Vørsing \(267~

Dato : 07-01-07 22:45

<roan98dk@gmail.com> skrev i en meddelelse
Hej,

Alle råd vil være hjerteligt velkomne, det skal dog lige siges, at
jeg kun har frist til i morgen (dvs. mandag) til at ombestemme mig.

----

Prøv evt. at søge nærmere på Intel SR2500 (der findes også andre modeller)
som kan købes i div. prækonfigurerede og testede versioner bl.a. gennem
proconsult. Man kan også, hvis man har viden og erfaring nok, købe den i
enkeltdele og samle selv. Har fået nogle rigtig gode priser på førnævnte
gennem min konsulent hos Computerstore. Motherboarded understøtter de nye
Intel quad core processorer, findes i sata eller sas model, Intel raid
controller, op til 4 x GB lan, redundant power, remote management + en del
flere ting. Efter min mening en kapabel server med god pris/ydelse ratio.

Mvh Sophus

Fra : Ronnie Andreasen

Dato : 08-01-07 16:56

Arne Johansen skrev:

> Jeg skriver i tråden hvad der kommer til at ske,....
>
> Jamen, så kan det være at vi snart tales ved.

Jeg har nu afbestilt x255'eren og bestilt en x346 i stedet. Det bliver
så ikke en dual-core eller dual cpu løsning til at starte med, men
hvis vi får behov for det, så sætter vi blot en ekstra cpu i. Til
gengæld er den x64 kompatibel og det var det jeg ville sikre mig
At den så også får 4 GB DDR2 RAM i stedet for 2 GB PC1600 er kun en
velkommen bonus

Får den leveret allerede i morgen, så der går nok ikke længe før
den er i drift.

/Ronnie

Fra : Claus Albæk

Dato : 08-01-07 17:34

Ronnie Andreasen wrote:

> [...]
> velkommen bonus
>
> Får den leveret allerede i morgen, så der går nok ikke længe før

hvis du kan nå det så se at få bestilt en X3650 istedet, det et en
Woodcrest afløser til x346 nærmest.

Fra : Arne Johansen

Dato : 10-01-07 13:53

[...]

Dejligt - smid lige din pris/lokation i en mail, hvis du kan slippe
"legetøjet" en kort stund.

Venligst

Arne Johansen

Fra : Michael Guldhammer

Dato : 09-01-07 12:03

Jeg vil hellere kigge mig om efter noget andet
software..................f.eks. Linux.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 09-01-07 14:11

On Tue, 9 Jan 2007 12:02:35 +0100, "Michael Guldhammer"
<mivs@krazymail.dk> wrote:

> Jeg vil hellere kigge mig om efter noget andet
> software..................f.eks. Linux.

Nå? Og hvilken version af Linux vil du så anbefale til at køre
Exchange?

-A
--
Hvis bruger et anti-spam program, der spammer os andre i hvert

Fra : Anders Mogensen

Dato : 09-01-07 21:42

> Nå? Og hvilken version af Linux vil du så anbefale til at køre
> Exchange?

Hehe, nemlig !

Fra : Ukendt

Dato : 09-01-07 22:53

Asbjorn Hojmark wrote:

> Nå? Og hvilken version af Linux vil du så anbefale til at køre
> Exchange?

Tjek Bynari Insight Server ud...
evt. Kroupware (ved ikke hvor langt de er kommet)
Distro'en som sådan er mindre vigtig.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 10-01-07 10:19

Claus Albæk (Kbh.) wrote:
> Tjek Bynari Insight Server ud...

Sidst jeg prøvede den virkede den rimeligt meget af røven til, ved
ikke om det har ændret sig.

// Hans
--
http://nathue.dk - fotos fra Ungdomshuset, Jagtvej 69

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-11-07 14:45

"Claus Albæk (Kbh.)" <claude@eugina.dk> writes:

> Tjek Bynari Insight Server ud...
> evt. Kroupware (ved ikke hvor langt de er kommet)
> Distro'en som sådan er mindre vigtig.

Jeg ville godt nok være forsigtig med at migrere en
produktions-Exchangeserver til nogetsomhelst andet end Microsoft.

Hvor mange dage har du til at fedte med problemerne, før det ikke er
dine problemer mere?
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-11-07 14:42

roan98dk@gmail.com writes:

> Symantec AV Corp. nyeste version til scanning af fil-systemet samt

Min erfaring med Symantec er at det sløver filsystemet voldsomt. Jeg
ville først finde ud af om det er her hunden er begravet.

Efter min mening er der noget galt rent softwaremæssigt, fordi
hardwaren burde sagtens kunne følge med.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-11-07 16:47

nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen) writes:

> Efter min mening er der noget galt rent softwaremæssigt, fordi
> hardwaren burde sagtens kunne følge med.

Åh, hvad med kabelkvaliteten?
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Ukendt

Dato : 26-11-07 18:59

Trendmicro laver sogne super gode produkter.
Prøv at kikke lidt på deres hjemmeside
http://emea.trendmicro.com/emea/products/enterprise/officescan-client-server-edition/

\\Henrik