Fotografering af fugle
Fra : 7c

Dato : 06-01-07 18:22

Jeg vil meget gerne ud og fotograferer fugle og har det rette udstyr (400mm
objektiv + extender + kamoflagetelt). Nu skal jeg bare have lært hvordan jeg
laver en "sniger" på fuglene. Er der hjemmesider der beskriver hvordan man
bedst kommer helt tæt på dem og hvordan man lokker dem til et bestemt sted.
Vil gerne "skyde" rovfugle og isfugle, men ellers har det meste interesse.

Bor i Silkeborg, hvis der er nogen der kender nogle gode steder her i
området ville det være helt genialt. Vi kunne evt. lave noget teamwork.

Vh.

Søren

Fra : Ingrid&Hans

Dato : 06-01-07 21:09

Hej Søren
det er et rigtigt interessant emne du der tager op ....

jeg har feks set på fugle i mange år
og rejser nu også så tit økonomien tillader
for at se nye fugle
men i mellemtiden ....
hvor jeg venter på at der bliver råd til flere rejser
ville jeg også gerne fordrive tiden med at fotografere fugle

jeg har lånt mig en digital spejlrefleks
og en fast 300mm
og jeg har selv syet et kamoflage telt............
men er heller ikke rigtig kommet videre ....

hvad udstyr bruger du
du nævner en extender...
hvad er fordele og ulemper ved den ????
og er der andet der kan "trække " fuglen tættere på
som du har erfaring med ???

Det er en skam at du bor så langt væk
( jeg kommer fra Køge Roskilde egnen )
men har sommerhus i Funder ved Silkeborg
så hvis du får nogle gode tip om fugle steder hører jeg gerne fra dig

Jeg kan anbefale det genskabte Bølling Sø område
der er et sted hvor der feks er Sorthalset Lappedykker
det var måske en mulighed
ellers syntes jeg det er en fin idee du kommer med ..

god fornøjelse
venlig hilsen
Ingrid Sørensen

Fra : 7c

Dato : 07-01-07 00:05

> [...]

> der er et sted hvor der feks er Sorthalset Lappedykker
> det var måske en mulighed
> ellers syntes jeg det er en fin idee du kommer med ..

_____

Jeg har en 1,4 extender der sættes bagved mit objektiv og man kan således
gange styrken med 1,4. Dvs 400mm X 1,4 = 560mm Oven i det er mit kamera en
Canon 350D med en cropfaktor på 1,6 som man så kan sætte ind i
regnesstykket. 1,6 X 1,4 X 400 = 896mm (ret mig hvis jeg tager fejl) Men så
er man også derude hvor de mindste rystelser kan ses på billedet. Derfor vil
jeg gerne undværer extenderen og istedet forsøge at komme tættere på fuglen.

Her er et billede jeg har skudt uden extenderen:
http://www.fotokritik.dk/visstort.html?pic=244388-2&x=2&pic2=244388

Bølling Sø lyder som et godt sted for ænder. Vil tage derud og kikke en dag.
Ellers kender jeg ikke så meget til fugle. Jeg er mere interesseret i at
tage billeder af dem. Derfor ville det være supert for mig, at allierer mig
med en "fuglenørd". Ved dog at der er rørhøge ved Gubvad Sø og ellers
generelt masser af isfugle ved søerne i området.

Vh.
Søren

Fra : 7c

Dato : 07-01-07 00:06

> Her er et billede jeg har skudt uden extenderen:
> http://www.fotokritik.dk/visstort.html?pic=244388-2&x=2&pic2=244388

Kan se at linket til billederne ikke virker. Sorry!
Søren

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 11-01-07 02:43

7c wrote:
> [...]
>
> Bor i Silkeborg, hvis der er nogen der kender nogle gode steder her i
> området ville det være helt genialt. Vi kunne evt. lave noget

Som jeg ser det, så er der 2- 3 måder at anvende et skjul på.

En er at gå ture, hvor du mener, at der må være en bestemt fugleart. Det
gælder at spotte fuglen på afstand og se, hvilke steder den ynder at sidde.
Det gælder især isfuglen, der plejer at ha en farvoritgren at fiske fra.
Når du har fundet stedet, så stiller du skjulet op i nærheden af grenen
(Altså inden for fotoafstand) lusker derind og sætter dig til at vente.
Bedst er selvfølgelig at stille skjulet op i ly af mørket og sætte sig
derind før solopgang.

Ved visse fugle er det en fordel at forfodre for at sikre, at fuglene kommer
på stedet, du har udvalgt.
Vælg et egnet sted, hvor den art, du vil fotografere, findes. læg fuglens
foretrukne foder ud på stedet en uges tid i forvejen. stil skjulet op og
vent. Fuglene lærer lynhurtigt, hvor maden er.

Visse fugle er særdeles sky og snu. Et eksempel er skovskaden. Hvis du går
ind i skjulet i dagslys, ved den, at du er der, og husker det. Så den sidder
bare og skælder ud hele dagen.
Med skovskaden skal du krybe i skjulet før solopgang for at få den til at
komme.
Allerhelst skal skjulet stå på samme sted en rum tid i forvejen.

Et eksempel på hvordan det kan gå, kan jeg da berette om. Jeg havde bestemt
mig for at fotografere skovskaden - Ikke lige den nemmeste fugl,men jeg
vidste hvor der var et par stykker, så nu skulle det være.
Egentligt havde jeg tænkt mig at forfodre 2-3 dage i forvejen med nødder for
at være sikker på fuglen, men det lykkedes fruen at holde mig så beskæftiget
eller billøs, at jeg ikke kunne komme afsted.
Så torsdagen før nytår skulle det være. Der skulle være lidt frost og
nogenlunde klart vejr. Jeg blev kørt derover. (Fruen ville selvfølgelig ha
bilen, så jeg blev sat af med godt 25 kg udstyr i bælg ravende mørke. Jeg
var glad for min pandelygte
Så jeg fik stillet skjulet op, og sat kameraet og min 400/2,8'er på
stativet, krøb ned i soveposen, og fordrev ventetiden med lidt kaffe. Det
var sq ganske hygsomt. Jeg var godt klar over, at det kunne tage lang tid,
da jeg ikke havde forfodret. Skaden skulle selv finde nødderne først. Der
gik også 4 timer, førend jeg spottede den første, dog ret langt væk henne i
et skovbryn vel 30-35 meter væk. men den kom nærmere, Da der var gået 5
timer, tænkte jeg, "En time længere, og den har fundet foderet. Så er der
lige en time til med lys og alle muligheder.
Og så var det, at det bragede løs. En eller anden jæger tømte lige begge løb
mindre end 500 meter fra mit skjul.
Så kunne jeg godt pakke sammen. Ikke en fugl var at høre i nærheden.
Ravnene, ellers havde passeret over skjulet adskillige gange var fortrukket,
og resten af fuglene var forstummet og i skjul.

jeg havde altså tilbragte 5 timer i et skjul uden at få et eneste billede af
en fugl. Sådan kan det gå.

Noget helt andet er, at bilen er et glimrende skjul. Den er fuglene
fuldstændigt ligeglad med.
Jeg kan anbefale værneengene i bil, hvor man kan trille stille afsted og
fotografere vadefugle, svaler og vipstjerter på få meters afstand. Hejren
kan man også komme ret tæt på i bil.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : 7c

Dato : 12-01-07 13:59

Hej Jesper

Tak for svarret! Jeg frygter selv det der med at skulle tilbringe en halv
dag i et lillebitte skjul uden at få trykket på knappen en eneste gang
Nu skal jeg så bare liiige ha' fundet en isfugls spisepind. Det kommer sku
nok til at tage noget tid, men alt godt kommer til den der er stædig.

Er der nogen her i gruppen der ved hvor der er en isfulgegren, så vil jeg da
meget gerne have et tip.

Vh.

Søren

Fra : meteoritehunter@gmai~

Dato : 19-01-07 13:18

7c skrev:
> [...]
>
> Er der nogen her i gruppen der ved hvor der er en isfulgegren, så vil jeg da

Hejsa

For at starte med det mest enkle... og det er vel en god ide... så
prøv at bruge bilen.
Det er noget af det mest effektive fotoskjul man kan tænke sig.

Men det kræver selvfølgelig at man komme nogle steder hvor det kan
lade sig gøre

Fuglene / dyrene er nemlig ikke bange for biler

mvh
Lars