Albino rådyr på vores jagt...?
Fra : Psycho Cowboy

Dato : 06-01-07 15:30

Hej med jer,

Her til formiddag, da vi var 3 gutter på jagt på vores forholdsvist nye
stykke, kom pludselig 2 dyr løbende hen over en bakke stik imod os, som stod
lige bag toppen af bakken. Vi havde netop været et lille stykke igennem og
gik med knækkede bøsser tilbage til bilerne for at få en kop kaffe. Vi gik
derfor og snakkede og regnede ikke rigtigt med mere gevinst den dag.
I første omgang troede vi, det var 2 store hunde der kom imod os, da den
bagerste var hvid som sne, men da de var ca. 100 meter fra os, så vi til
vores store overraskelse, at de begge var rådyr, og at det bagerste var en
albino.
Vi blev alle 3 så overraskede over synet, at vi ikke handlede rationelt, men
istedet bare stod og gloede dumt. Ja selv hundene blev urolige, da de
tilsyneladende også troede, den bagerste var en hund. Dyrene opdagede os
hurtigt og hoppede ind i en lille mængde grantræer ved siden af, og da vi
langsomt begyndte at liste væk fra stedet, tog de flugten 3-400 meter væk i
et læbælte op mod en nærlæggende skov, hvor albinoen så traskede lidt rundt,
til den til sidst forsvandt af syne.
Man kunne tytdeligt stå på afstand og følge albinoen hele vejen op ad
læbæltet på en bakke, til bæltet gik ned på den anden side af bakken.
Desværre fik ingen af os set, hvorvidt det var en rå eller en buk, men den
var godt nok hvid og flot.

For os alle 3 var det en storslået oplevelse af møde sådan en fætter, og
tankerne falder efterfølgende u-undgåeligt på, hvordan man får sådan et
specielt dyr på trofæ-listen.
Efter at have søgt lidt på nettet, har jeg ikke fundet nogen synderlig
brugbar information omkring albino-rådyr, så derfor spørger jeg lige her...
Hvor sjældent er sådan et albino-rådyr egentlig?

Selvom det på en måde er en skam, har jeg tænkt mig at køre ud på jagten i
morgen ved solopgang og snuppe min haglspreder med, med nogle ordentlige
patroner, for at sætte mig inde i det omtalte læbælte/grantræer og ellers
håbe på noget held.
Vores jagt ligger i et område klods op ad et stort gods, og der bliver
ivrigt drevet jagt rundt omkring i hele området, så hvis ikke jeg får
mulighed for at tage den, vil naboerne bare gøre det, og hvem vil ikke gerne
have en albino på listen over nedlagt vildt?

Jeg håber, nogen kan fortælle lidt mere om oplevelser / rygter omkring
albino-rådyr.
Jeg er helt klar over, at albino-fænomenet skyldes en pigmentfejl og
stortset findes overalt i menneske- og dyreverdenen, men jeg savner lidt
informationer omkring sjældenheden og måske oplevelser med nedlagt
albino-vildt.

--
Jacob Christiansen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 06-01-07 16:12

Psycho Cowboy wrote:

> Jeg håber, nogen kan fortælle lidt mere om oplevelser / rygter omkring
> albino-rådyr.

Prøvet Google?

Rådyr
http://www.naturphoto.dk/cpg135/displayimage.php?album=19&pos=64

Dådyr
http://www.miljokemi.dk/coppermine/displayimage.php?album=topn&cat=0&pos=8

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 06-01-07 16:23

Peter Lykkegaard wrote:

> Prøvet Google?

Selvfølgelig har jeg det...

> Rådyr
> http://www.naturphoto.dk/cpg135/displayimage.php?album=19&pos=64
>
> Dådyr
> http://www.miljokemi.dk/coppermine/displayimage.php?album=topn&cat=0&pos=8

Yes, det er et par pæne billeder, men så vidt jeg kan se, står der intet som
helst brugbar information omkring albinofænomenet.
Det rådyr vi så, var ikke bare lidt hvidt eller "leverpostej-farvet", men
derimod kridhvidt som sne. Det så nærmest helt uhyggeligt ud. Det var
lige så hvidt som dette her:
http://icons.wunderground.com/data/wximagenew/r/rico/9.jpg

--
Jacob Christiansen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 06-01-07 17:45

Psycho Cowboy wrote:

> Selvfølgelig har jeg det...

:)

> Yes, det er et par pæne billeder, men så vidt jeg kan se, står der
> intet som helst brugbar information omkring albinofænomenet.

Tænkte du kunne kontakte fotograferne

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : jvj

Dato : 07-01-07 11:31

Hej

Det er vel bare en meget lys variant , et albyno dyr eller menneske
kræver fravær af pigment og dermed røde øjne

hilsen jørgen

Fra : Tau

Dato : 08-01-07 07:28

"Psycho Cowboy" <chrijac[FJERN]@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> stortset findes overalt i menneske- og dyreverdenen, men jeg savner lidt
> informationer omkring sjældenheden og måske oplevelser med nedlagt

God holdning, "skyd den før din nabo".

Poul

Fra : Martin

Dato : 08-01-07 10:16

"Tau" <bonderøv@rendmig.ass> skrev i en meddelelse

> "Psycho Cowboy" <chrijac[FJERN]@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> God holdning, "skyd den før din nabo".
>
> Poul

Ja det er desværre en holdning man tit har blant os jægerer.

Martin

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Ole N

Dato : 08-01-07 15:12

> [...]
> patroner, for at sætte mig inde i det omtalte læbælte/grantræer og ellers

Og hvordan havde du tænkt dig at gøre det for du går vel ikke på jagt med
dit gevær uden hund ?

Tror og håber nu de fleste jægere ville være meget stolte af at have en
albino i deres revir, og "nøjes" med at nyde synet.

Ole Nielsen

Fra : Kaj

Dato : 08-01-07 22:06

"Ole N" <noname@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Og hvordan havde du tænkt dig at gøre det for du går vel ikke på jagt med
> dit gevær uden hund ?
> Ole Nielsen

Nu skal man jo ikke have hund med ved jagt på
klovbærende vildt.

Kaj

Fra : Buhl

Dato : 09-01-07 15:15

"Kaj" <kkk@kkkkk> wrote in message

> "Ole N" <noname@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Nu skal man jo ikke have hund med ved jagt på
> klovbærende vildt.
>
> Kaj

Jo, hvis det klovbærende vildt bliver skudt med hagl, for ved al jagt med
hagl skal der medbringes hund - det gælder alt fra duer til fasaner og
råvildt.

Mvh.
Hans

Fra : Buhl

Dato : 09-01-07 15:19

"Buhl" <buhlspostkasseREMOVE@hotmail.com> wrote in message

> [...]
>
> Jo, hvis det klovbærende vildt bliver skudt med hagl, for ved al jagt med
> hagl skal der medbringes hund - det gælder alt fra duer til fasaner og

Hovsa, der var jeg for hurtigt ude - det gælder kun Ikke-klovbærende vildt
som Kaj ganske rigtigt sagde...

" § 24. Ved jagt med glatløbet haglgevær på ikkeklovbærende vildt på og fra
landarealer og i rør- og sivbevoksninger skal egnet apporterende hund
medbringes. "

Mvh.
Hans

Fra : Ole

Dato : 09-01-07 22:37

">
> [...]
>
> " § 24. Ved jagt med glatløbet haglgevær på ikkeklovbærende vildt på og
> fra landarealer og i rør- og sivbevoksninger skal egnet apporterende hund

Korrekt, virker bare lidt underligt at pürshe med et glatløbet.

mvh
Ole

Fra : Clas Lau

Dato : 10-01-07 23:59

Flot at spille klog - uden at være det...

-Clas-

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 09-01-07 19:35

Nå, men jeg har læst alle indlæg igennem nu, og har taget min holdning
omkring det sjældne stykke vildt op til revision.
Vi på jagten er blevet enige om at lade albinoen løbe, så længe den har held
eller helbred til det, og så ellers håbe på at andre gør det samme. Ingen
har dog set den siden.
Desværre er jeg 110% sikker på, den nok skal blive nedlagt enten her i løbet
af den sidste uge, eller når jagten igen går ind, da vores område som sagt
er fyldt med jagtliderlige mennesker inkl. nabogodset.

Jeg er selv temmelig ny i jagt-gamet, da jeg ikke har haft tegnet i mere end
et par år, så jeg lytter og lærer selvfølgelig af andre og mere erfarende
jægere og deres holdninger.

Tak for meningerne - og til Ole N, tjek lige op på reglerne næste gang,
inden du skyder med skarpt...
Nok er jeg ny inden for "jæger-faget", men reglerne kan jeg altså.

--
Jacob Christiansen

Fra : Ole

Dato : 09-01-07 22:46

> [...]
> inden du skyder med skarpt...
> Nok er jeg ny inden for "jæger-faget", men reglerne kan jeg altså.

Jeg er helt enig - tjekkede lige reglerne 1 minut efter jeg havde trykket på
send.
Jeg kunne personligt ikke drømme om at gå på jagt efter klovbærende vildt
uden min hund medmindre det var med riffel.

Nok er du skarp til reglerne, men det jagtetiske må du så læse lidt på
endnu.

Glæder mig i øvrigt at i er fundet frem til den helt rigtige løsning.

mvh
Ole