Pumpe til lille akvarium?
Fra : Lotte S

Dato : 04-01-07 20:17

Hej, min datter har fået et 12 liters akvarium i julegave, og har en pumpe
Elite mini A-130. Den virker en smule kraftig i det lille akvarium. Hvad
mener I? Og kan I foreslå et alternativ?
Hilsen Lotte

Fra : J. K. Jørgensen

Dato : 04-01-07 23:39

"Lotte S" <Lotte@streton.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Elite mini A-130. Den virker en smule kraftig i det lille akvarium. Hvad
> mener I? Og kan I foreslå et alternativ?

Hej Lotte
Ja - det er et alt for lille akvarium i har anskaffet jer.
Det bliver meget svært at få til at fungere uanset hvad i gør.

Jeg ville anskaffe et større akvarium - ikke under 60 liter.
Hilsen
Jørgen

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 05-01-07 02:46

Lotte S skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Hej, min datter har fået et 12 liters akvarium i julegave, og
> har en pumpe Elite mini A-130. Den virker en smule kraftig i
> det lille akvarium. Hvad mener I? Og kan I foreslå et
> alternativ? Hilsen Lotte

Jeg vil give Jørgen ret i at et lidt større akvarie nok havde
været nemmere for en nybegynder - et lille akvarie kan være svært
at få ordentlig i balance og det er nemmere at få et lidt større
akvarie til at køre fornuftigt.

Men mit første akvarie (for over 40 år siden) var ikke meget
større - det var vist på 16 liter

Det kørte med et lille indvendigt hjørnefilter med filtervat, der
var drevet af en lille luftpumpe - det passede fint i størrelse
til akvariet - men jeg aner ikke om de findes i vore dage.

Det fungerede fint - i starten var der guppy, platy og lignende
i - senere, da jeg fik et større til selskabsakvarie, der blev
det lille 16 liter brugt til yngleakvarie med bl.a. Kribensis,
Lille Mundruger, Kampfisk og diverse ungefødende - og der
fungerede det fint.

Så selvfølgelig kan I få det til at fungere - det kræver bare
lidt mere vedligeholdelse end et lidt større akvarie.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard