Et par spørgsmål fra en nybegynder
Fra : Søren

Dato : 28-12-06 22:37

Hej

Mine 2 sønner på 5 og 8 år har netop fået et akvarium i julegave. Det er et
54 liters Juwel og der medfølger luft og filterpumpe samt varmelegme.

Vi har nu været ude at købe grus, planter samt aquasafe. Vi har fyldt grus
i, plantet planterne samt fyldt vand og aquasafe i. Vi har fået alle pumper
samt lys til at fungerer.

1. Hvilke fisketyper egner sig godt til nybegynder/børn ?

2. Hvor lang tid skal der til vi må komme fisk i akvariet, når man har
kommet ca. 25 Aquasafe i vandet ?

3. Hvilken temperatur skal vandet have ?

På forhånd tak

Søren

Fra : Martin Bak

Dato : 28-12-06 22:54

"Søren" <Fjern_Dette _srl@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kommet ca. 25 Aquasafe i vandet ?
>
> 3. Hvilken temperatur skal vandet have ?

Der findes kun et godt svar på dine spørgsmål. Og derudover en del gode råd
som nok skal komme.

Svaret er, at samtidig med at man køber sit første akvarium, køber man også
et par gode begynderbøger.

Der findes ikke fisk der egner sig til at blive misholdt, men visse tåler
det bedre end andre.

Lån eller køb et par bøger, og læg en dæmper på utålmodigheden ;) Så får i
mest glæde af det.

Martin

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 29-12-06 02:27

Søren skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> 1. Hvilke fisketyper egner sig godt til nybegynder/børn ?

Ingen - som Martin er inde på - så køb en god begynderbog - eller
lån den på biblioteket - og få al det grundlæggende på plads -
FØR I starter akvariet op.

Fisk er levende væsner - og hvis de skal leve mere en uges tid,
så gør jer selv og fiskene den tjeneste, at sætte jer lidt ind i
det først - ellers løber I ind i for mange skuffelser.

> 2. Hvor lang tid skal der til vi må komme fisk i akvariet, når
> man har kommet ca. 25 Aquasafe i vandet ?

Aquasafe er i bedste fald temmelig overflødigt - og egentlig kun
noget, der gavner akvariepusherens pengekasse.

Men vandet skal være helt klart og planterne skal komme i
groning - start evt med et par enkelte fisk først - og suppler
op senere.

Nu vil tiden så vise om du har vasket bundlaget ordentligt -
ellers bliver vandet ikke klart.

> 3. Hvilken temperatur skal vandet have ?

Kommer helt an på fisk og planter,

Men 24 grader er Ok til de fleste selskabsfisk og planter.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Frandsen

Dato : 29-12-06 10:01

"Søren" <Fjern_Dette _srl@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> 1. Hvilke fisketyper egner sig godt til nybegynder/børn ?

Min erfaring siger, at børn godt kan lide fisk, der ikke svømmer endeløs
rundt i en stime, men mere "kaotisk" imellem hinanden - der skal være noget
at se på. Ungefødende fisk som f.eks. guppy plejer at være et hit, en enkelt
kampfisk-han, men ellers farverige fisk blandt tandkarperne, måske en malle
eller to, mysteriesnegl nogle rejer osv.

Man skal dog passe på med ikke at komme for mange dyr ned i sådan et lille
akvarium, og lad være med at købe alle fiskene på én gang, men udvid
bestanden lidt efter lidt, så bakteriekulturen i vandet kan følge med, og
børn kan også lide at få noget nyt i tide og utide

> 2. Hvor lang tid skal der til vi må komme fisk i akvariet, når man har
> kommet ca. 25 Aquasafe i vandet ?

Det gør ikke meget fra eller til, så det er andre forhold, der gør sig
gældende. Hvis vandet er klart, og temperaturen er OK, så kan man godt
begynde at tilsætte fisk.

> 3. Hvilken temperatur skal vandet have ?

Ja det kommer jo an på hvilke fisk En temperatur på 23-25 grader burde
hverken være for lidt eller for meget til de fleste fisk.

Men ellers spørger du bare. En god idé er også an anskaffe nogle bøger, så
du får nogle råd omkring vandskift, rensning af filter, pH, ammoniak, nitri,
nitrat, "hårdhed", vandtest-kit, ilt og CO2 osv. osv.

Fra : Søren

Dato : 29-12-06 21:54

"Frandsen" <DetKanDuGlemme@invalid.kd> skrev i en meddelelse

> [...]
> nitri,
> nitrat, "hårdhed", vandtest-kit, ilt og CO2 osv. osv.

Tak for jeres fine svar. Jeg må lige en tur på biblioteket.

Vi kom grus, planter og vand i akvariet i tirsdag, og jeg synes at vandet er
helt klart. Vi vaskede desuden gruset meget grundigt ind vi lagde det i.

Jeg har overtalt ungerne til at vente med et par fisk til næste weekend. Så
har jeg jo også lige et par dage til at læse lidt.

Søren

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 29-12-06 22:32

Søren skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Vi kom grus, planter og vand i akvariet i tirsdag, og jeg
> synes at vandet er helt klart. Vi vaskede desuden gruset meget
> grundigt ind vi lagde det i.

Glimrende

Jeg lærte for mange år siden - at det skulle skylles til det det
var så rent at man kunne drikke skyllevandet - og derefter lige 5
gange ekstra for at være sikker

Men det overholder jeg sjældent selv - så jeres er sikker OK.

> Jeg har overtalt ungerne til at vente med et par fisk til
> næste weekend. Så har jeg jo også lige et par dage til at læse
> lidt.

I teorien skal der helst gå nogle uger - jeg har vist bøger, hvor
der står en måned - men jeg har flere gange startet akvarier op,
hvor jeg har kommet fisk i med det samme - og har aldrig oplevet
problemer - men det kræver så lidt hyppige vandskift i starten -
senere, når det hele kører kan der godt gå længere imellem.

Jeg har aldrigt brugt nogle af de visundermidler, som
akvariepusherne sælger til vandforbedring og lign. - det eneste,
der kommer i er nogle lerkugler med gødning til planterne - de
holder et år og skal bare trykkes ned i bundlaget.

Af hensyn til planterne er det også ret vigtigt, at der er
ordentligt lys - nogle akvariehandlere er f.x. glade for at sælge
Grolux rør, der er fine til potteplanter - men ikke særlig egnede
til akvarier

Man skal være lidt kritisk med at lytte for meget til
akvariehandlerne - de sælger hvad som helst, der giver penge i
kasseapparatet - uanset om det er nødvendigt eller ej

Hvis vandet er klart - så start bare med nogle få hårdføre fisk
f.x. Platy, Sværddrager og lign med det samme - det vil så hjælpe
til at kemien i akvariet kommer på plads - og hvis de trives - så
kan der fint komme flere i.

Så skal børnene ikke vente så længe

Jan

--