Udvendig filter til 60 l akvarie
Fra : Søndergaard

Dato : 25-12-06 20:16

Heysa, og go' Jul

Jeg overvejer at købe mig et udvendigt filter til mit 60 L'ers akvarie,
da jeg syns det indvendige ikke er så flot at se på i akvariet, samt at
det tager lidt plads, og renser dårligt.

har kigget lidt på "AquaEl uni max 150".. (se fx her:
http://www.akvarieudstyr.dk/database/vis_produkter.asp?ProduktID=18969 )
syns det er smart fordi man også kan smide uv-lys i.
Men det og andre udvendige filtre har mindst en gennemstrømning på 450
liter i timen. Er det for meget til et 60 L ? vil det give for meget
strøm i vandet, osv. , kan der være andre ulemper ved det?

... og nogle der ved om man kan skrue ned på strømmen på det der AquaEl
jeg kigger på? eller om der er andre man kan det på?

(lige pt. er der lidt malawi yngel i akvariet, men skal have guppyer i
det her om lidt kort tid.)

Søndergaard

Fra : Bainz

Dato : 25-12-06 22:11

Hvilke fisk går der i det akvarium for hurtig kigget på den pumpe siger mig
at der kommer temmelig meget flow rundt i akvariumet da der skiftet temmelig
meget vand ud med en eftkt på 450 liter i timen.

Fra : Søndergaard

Dato : 26-12-06 11:24

Bainz skrev:
> Hvilke fisk går der i det akvarium for hurtig kigget på den pumpe siger mig
> at der kommer temmelig meget flow rundt i akvariumet da der skiftet temmelig
> meget vand ud med en eftkt på 450 liter i timen.

som jeg skriver, går der malawi yngel lige nu.. men skifter om kort tid
til guppyer

Søndergaard

Fra : Bainz

Dato : 26-12-06 13:40

malarwi kan godt klare det men gubbier de kommer til at flyve rundt.

Fra : Frandsen

Dato : 27-12-06 12:11

> [...]
> http://www.akvarieudstyr.dk/database/vis_produkter.asp?ProduktID=18969 )
> syns det er smart fordi man også kan smide uv-lys i.

Hvad vil du bruge UV-lys til? Det slår vel de bakterier ihjel, som skal
omdanne ammoniak og nitrit i dit akvarium.

450 liter/timen til et 60 liters akvarium lyder lige overrkaten synes jeg

Jeg har selv brugt en Eheim AquaBoss 2003, som leverer 200-400 liter i
timen, på et 54 liters akvarium med guppyer, og det fungerede fint nok.

Hos http://www.tropefisk.dk findes nogle forskellige modeller af
hængefiltre.

Fra : Søndergaard

Dato : 27-12-06 17:00

Frandsen skrev:

> Hvad vil du bruge UV-lys til? Det slår vel de bakterier ihjel, som skal
> omdanne ammoniak og nitrit i dit akvarium.

nop, det slår ikke de "gode" bakterier ihjel, da de ikke befinder sig
frit i vandet, men sidder fast i filtersvampe, bundlag, osv.
Tilgengæld dræber uv bakterier og snylterer, der kan være oversag til
sygdom hos fiskene. Samt at mikrosvævs alger ikke vil kunne gro - derfor
vil uv-lys resulterer i meget klart vand i ens akvarie.
Man kan også vælge kun at bruge uv-lyset, når man får sygdom i akvariet,
og bekæmbe sygdommen med lyset, istedet for fx medicin.

> 450 liter/timen til et 60 liters akvarium lyder lige overrkaten synes jeg

ja, syns også selv det lyder liige voldsomt nok med de 450 l/t. er noget
i tvivl. ærgeligt at købe, hvis det ik rigtig dur.

> Jeg har selv brugt en Eheim AquaBoss 2003, som leverer 200-400 liter i
> timen, på et 54 liters akvarium med guppyer, og det fungerede fint nok.

> [...]

ok, takker, vil jeg lige tage en kigger på

Søndergaard

Fra : Frandsen

Dato : 28-12-06 08:18

> nop, det slår ikke de "gode" bakterier ihjel, da de ikke befinder sig
> frit i vandet, men sidder fast i filtersvampe, bundlag, osv.

Okay, så jeg går ud fra, at lyset ikke kan nå filtermaterialet.

Fra : Søndergaard

Dato : 28-12-06 12:06

Frandsen skrev:

> Okay, så jeg går ud fra, at lyset ikke kan nå filtermaterialet.

jep, det kan fx se sån her ud
http://www.akvarieudstyr.dk/database/vis_produkter.asp?ProduktID=18973
hvor det er en lille cylinder, som vandet bliver pumpet igennem, og så
bliver det så gennemlyst med uv inde i den cylinder - uden at lyset
rammer andre steder.

Søndergaard

Fra : Frandsen

Dato : 29-12-06 09:39

> [...]
> hvor det er en lille cylinder, som vandet bliver pumpet igennem, og så
> bliver det så gennemlyst med uv inde i den cylinder - uden at lyset

Jeg kender skam godt UV-lysbehandling, men det var mere i sammenhæng med
bassin/dam udenfor.

Fra : J. K. Jørgensen

Dato : 01-01-07 21:55

"Søndergaard" <bla@bla.dk> skrev i en meddelelse
> Heysa, og go' Jul
>

> .. og nogle der ved om man kan skrue ned på strømmen på det der AquaEl jeg
> kigger på? eller om der er andre man kan det på?

Hej Søndergaard
Nej - du kan ikke skrue ned.

Gennemstrømningen på den slags filtre kan reguleres ved at finde en passende
prop eller lignende som man sætter på enden at udstrømningen. Selve
strømningen kan du nedsætte ved at lade udstrømningen vende imod et hjørne
eller en endeflade.
Man kan også slutte med et stykke rør hvor man har boret et passende antal
f.eks. 1½ - 2 mm huller, og slutter med en prop i røret.
Et sådan rør har også den fordel, at du kan bestemme udstrømningsretningen.
Hvis du retter direkte mod ruden får du reduceret strømningerne i akvariet.
Når du neddrosler gennemstrømningen i pumpen sker der også noget med
nedkølingen af (motoren), men min erfaring er, at man kan tåle at neddrosle
meget - men hold øje med hvor varm den bliver.
Held og lykke med akvariet og
Godt Nytår
Hilsen
Jørgen