Havørred i Limfjorden - hvor og hvordan ?
Fra : henrik@bianca27.dk

Dato : 12-12-06 18:32

Hej NG

Jeg har hørt at der går en del havørred gennem limfjorden.

Men da jeg er uerfaren på dette fiskeri ønsker jeg lidt tips.

Jeg regner med at det er noget med at have noget kunstagn hængende i
en passende afstand efter min båd - men hvordan optimeres denne
fangstmetode og hvilket grej skal anvendes?

Jeg regner ikke med at investere i downrigger mv, men blot at bruge min
almindelige havstage

vh Henrik

Fra : carsten.beck@post.dk

Dato : 19-12-06 17:01

Det kaldes blandt andet for at dørge.
Søg efter "Dørgning" på google, så får du dine svar!

Fra : Kent Hald

Dato : 19-12-06 19:46

<carsten.beck@post.dk> skrev i en meddelelse
Det kaldes blandt andet for at dørge.
Søg efter "Dørgning" på google, så får du dine svar!

Ja,
eller brug Dipsy Diver eller lign.

KH

Fra : henrik@bianca27.dk

Dato : 27-12-06 20:36

> eller brug Dipsy Diver eller lign.

Kan se at en dipsy diver er en dims som trækker agnet ned i
vandsøjlen. Men jeg kan se de sælges i forskellige størrelser, hvad
skal man vælge.

Hvilke tykkelse line skal man vælge - hvilken type (er den
formonterede 0,4 line på mit havhjul godt nok)

Fra : Kent Hald

Dato : 28-12-06 03:17

<henrik@bianca27.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

skal man vælge.

Hvilke tykkelse line skal man vælge - hvilken type (er den
formonterede 0,4 line på mit havhjul godt nok)

Din 0,40 line er skam OK
Jeg bruger selv 3/0 dipsy diver, som kan gå ned til 6 meter.
og du bestemmer jo delv, hvor langt den skal gå ud til siden.
Det er vel bare at prøve sig frem.

KH

Fra : Carsten Troelsgaard

Dato : 31-12-06 10:37

Hej NG

Jeg har hørt at der går en del havørred gennem limfjorden.

Men da jeg er uerfaren på dette fiskeri ønsker jeg lidt tips.

Hej Henrik

Prøv at downloade & installere google-earth. Der kan du få et visuelt
indtryk af bund-kvoter eller hvordan 'landskabet' ser ud under vandet (se
note*). Det er ret imponerende, især som fx omkring Aalborg, hvor der er en
høj opløsning på satellit-billederne. Jeg har trasket meget rundt i vandet
nordvest for Egholm (daglig vande 30 cm). Ryå løber i en rende langs den
nordlige kyst/Vensyssel - jeg kan huske at min lystfiskende far i gamle dage
var begejstret for at spinne hvor løbet passerer 'Tysker-dæmningen', en
lokalitet ret ud for lufthavnen. Jeg tror strategien byggede på en
forventning om, at de fisk der fouragerer på de store vandflader under
højvande måske stiller sig i strømlæ ved dæmningen ellers. Om sommeren er
'Tysker-dæmningen' et veritabelt 'fugle-fjel' for måger og terner, men det
er en anden sag. De store lavvandede flader ser ud til at være økologisk
sunde og burde kunne ernære højere led i fødekæden - Jeg har en
video-sekvens af en flok søfugle som begejstret fouragerer fra luften et
sted mellem Egholm og Gjøl, i det lave vand nordvest for Hirsholmene.
Jeg er ikke biolog, men de store flader har den fordel, at selv en lille
tidevandsforskel vil afstedkomme en stor flytning af vand, både over
fladerne og i de tilhørende kanaler, så området som helhed ikke burde være
påvirket af iltsvinds-problemer. Det var måske værd at have i mente næste
gang ...
Jeg fisker ikke længere, men tager gerne med med mine svømmefødder og
undervandskamera!

Carsten

note*
Når du googler ser ser det ud som om du kan se 'landskabet' under vandet,
men jeg vil ikke give en garanti for at det er et retvisende billede, fordi
det visuelle indtryk er påvirket af mange andre faktorer end bund-dybde (fx
alge-vækst).

Fra : henrik@bianca27.dk

Dato : 01-01-07 18:48

At se under vand er næppe et problem da jeg har både papirsøkort og
elelktroniske søkort, men tak for iden om at studere topografien