Riffel??
Fra : Have

Dato : 10-12-06 00:54

Hej Jægere

Om få måneder flytter jeg til det nord-østlige tyskland, og har i den
forbindelse tænkt mig at give mig selv en riffel. Jagten i området vil
primært være vildsvin og råvildt. Hvilken kaliber skal jeg vælge? Og er der
nogen der har en ide om, hvor det bedst kan betale sig for mig, at handle -
Danmark eller Tyskland. Jeg tænker her specielt på priserne.

Nogle gode ideer til hvad jeg skal købe? Det skal være i en prisklasse, hvor
min kone ikke bliver totalt chokeret...

Tak for hjælpen

Jens

Fra : DR.TooFast

Dato : 10-12-06 16:28

Hej.

Hvis det skal være både til svin og råvildt, må en 3006 vel være kaliberen
man bør vælge.!

/john

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Klaus Fogh

Dato : 10-12-06 17:33

> [...]
>
> Nogle gode ideer til hvad jeg skal købe? Det skal være i en prisklasse,
> hvor min kone ikke bliver totalt chokeret...

Hej Jens

En .30.06 vil bestemt være velvalgt til dette formål og hvis du så sætter en
lysstærk kikkert på kan du også udøve skumringsjagt som er meget udbredt i
det område.
Som det fremgår af vedlagte link, er der gode penge at spare ved at handle i
tyskland og Frankonia har også en butik i Rostock, så den skulle ligge lige
til højrebenet.
http://www.frankonia.de/shop/index.html

Knæk og Bræk
Klaus Fogh

Fra : Buhl

Dato : 11-12-06 13:15

"Have" <havejp@gmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Nogle gode ideer til hvad jeg skal købe? Det skal være i en prisklasse,
> hvor min kone ikke bliver totalt chokeret...

Jeg vil gå op i kuglediameter hvis du også vil gøre meget i gris. Hvis du så
holder dig fra magnumkalibrene smadrer du heller ikke rådyrene. En tung,
langsom kugle ødelægger mindre kød end de små hurtige. Til gengæld får du en
krummere kuglebane, så du måske skal til at tænke i ballistik - men på maks
100meter kan selv 9,3x57 bruges. Andre gode kalibre er 8x57IS der er meget
populær i tyskland, samt 9,3x62. 8x57 er meget billig at få træningsammo og
jagtammo til, specielt i tyskland. Den kan lades med op til 16 grams kugler.

Jeg var i kroatien for nogle uger siden og skyde svin, og der var en gut med
en 9,3x62 - den "bankede" virkelig svinene i jorden på en anden måde end
vores "hjemlige" 308 osv. Dernede er 7mm forøvrigt minimum til svin.

Hvis det var mig ville jeg købe 3 ting - blomster til konen og så to rifler
i hhv. 243Win og en 9,3x62 -

Mvh.
Buhl

Fra : sailor99

Dato : 11-12-06 15:15

> [...]
>
> Nogle gode ideer til hvad jeg skal købe? Det skal være i en prisklasse,
> hvor min kone ikke bliver totalt chokeret...

Hej Jens!

Hvis du agter at jage i Tyskland, skal du være opmærksom på, at der lige nu
er en overgangsordning, som tillader brug af riffelkugler med bly.
Fra 2007 hedder det blyfri riffelammunition. Så jeg ville se mig om efter et
kaliber, hvortil der laves denne ammu.

Du kan jo besøge en lokal bøssemager, der ofte vil have mindst lige så gode
tilbud som den store kædeforretning, og så er der det med servicen.

Knæk & bræk med forehavendet.

Mvh
Georg

Fra : Claus Johannsen

Dato : 11-01-07 11:59

Har du nogen steder på nettet hvor der står mere om den ordning. Jeg kommer
på riffeljagt i Tyskland hver år så det er ret interessant at få det nærmere
belyst..
Mvh. C:J:

Fra : Have

Dato : 13-12-06 20:31

Tak for de gode indspark, både hvad angår forretningen i Rostock, som er ca.
100 km nord for min nye bopæl, og den med bloster til fruen og to rifler...

Jeg har spekileret på, om en løsning med vekselpibe - altså en riffel men to
piber - ville være en anbefallesværdig løsning således, at jeg har en pibe
til trygjagt og en til pursch . Dog kan jeg forestille mig problemer med
indskydning når man skifter pibe, eller findes der kikkerter der kan
kompensere for to piber/balistikker?

Og nu vi er ved optik. Nogle gode forslag??

Takker

Jens

Fra : Buhl

Dato : 13-12-06 21:28

> [...]
> kompensere for to piber/balistikker?
>
> Og nu vi er ved optik. Nogle gode forslag??

Der kan sagtens laves løsninger med vekselpiber, og med hjemmeladning kan
der opnåes samme ballistik med to forskellige kalibre, MEN det bliver svært
jo længere man kommer fra hinnanden. Tager du mit eksempel med en 243 og en
9,3x62 er den ene en forholdsvis lille (ca 100grains) kugle der går op mod
1000m/s, og den anden er på 250-300 grains og går mellem 680 og 780 m/s, så
hvis man vil tilnærme sig ballistikken mister du fordelene ved kalibrene.

Løsningen er (igen) to forskellige kiggerter og aftagelige montager. En med
lav forstørrelse og rødpunkt til nat/trykjagt, og en med lidt større til
pyrsch.

Mærkesnak er en religionskrig de fleste steder. Selv er jeg glad for
leupold, de giver god kvalitet til meget billig penge syntes jeg. Rex i
langå parallelimporterer og sælger til noget nær USA-priser:
http://www.gunsandpowder.dk/ Jeg har selv en VX1 3-9x40 og den er på alle
punkter bedre end min kammerats zeiss 2x5-10x48 (fra vesttyskland). Omvendt
laver zeiss nogle meget dyre kikkerter, der helt sikkert er blandt de bedste
i verden. Men for prisen på en af dem, får du en god trykjagtskikkert m. lys
og en god pyrschkikkert fra leupold - de er hver især ikke så gode som den
dyreste zeiss, men de er tilpasset de forskellige behov, og derfor mener jeg
det vil være den bedste løsning. Mange herhjemme køber en dyr Zeiss 3-12x56
med lys, i den tro at nu kan de skyde alt med den, og den er da også god om
natten (måske den bedste?) og god til pyrsch, men den falder igennem til
trykjagt, hvor 3x forstørrelse ofte er alt, alt for meget.

Andre gode(dyre) kikkerter er: Schmidt og Bender, Docter, Swarovski. meopta
laver også god optik i en lavere prisklasse. Bushnell laver også enkelte
gode modeller. Prøv evt. at tage til en seriøs Waffenhändler og prøv dig
frem. Husk at prøve dem også i skumring - ofte vil kikkerter virke lige
lysstærke, lige indtil skumringen... søg også forskellige tests på nettet,
og se hvad de lægger vægt på...Lyt til andres råd og erfaringer, og træf dit
valg på baggrund af alt ovenfor, men lad være med at købe zeiss bare fordi
en kammerat siger det er det bedste - det er ikke alt guld der skinner.

Mvh.
Buhl