Mellem Brabrand Sø og Årslev Engsø (2)
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 17-09-06 15:45

Nyt spørgsmål udløst af ny opdagelse og undren:

Så sent som i 1980'erne og 90'erne (før anlæggelsen af Årslev Engsø) er
der uoverensstemmelser i navngivningen af åerne som løber ind i
Brabrandsøen, når man sammenligner forskellige kort. Nemlig 1) Chr.
Olsens Eftf.s kort over Århus fra 1980 og1987 og 2) Kraks Kort over
Århus fra 1984 og 1998.

Førstnævnte to kort viser at Lyngbygård Å og Århus Å løber fra vest ind
under Søskovvej, og at Lyngbygård Å er den nordligste af de to vandløb.
Den ligger if. kortene der hvor Århus Å i dag forbinder Årslev Engsø med
Brabrandsøen. På disse to kort ligger Århus Å ca. 300-400 m sydligere
(og måske hvor den gamle og tidligere omtalte Constantinsborgbro lå).

Nuvel. På de to sidstnævnte kort - Krak'erne - er begge åer indtegnet
samme sted som på Olsens kort. Men: Den øverste (nordligste) hedder her
Århus Å ... og den nederste (sydligste) er ikke navngivet!

Har de to åer - hvoraf der nu til dags kun er én tilbage under
Søskovvej - på et tidspunkt byttet navn?

--
Jørgen Grandt
www.hamigen.dk - www.hf-mosevang.dk

Fra : odg

Dato : 25-09-06 09:44

Jørgen Grandt skrev:

> [...]
>
> Har de to åer - hvoraf der nu til dags kun er én tilbage under
> Søskovvej - på et tidspunkt byttet navn?

Desværre kan jeg ikke henvise til andet end hukommelsen, som ser
således ud:
I hele min barndom var der to åløb hen igennem ådalen vest for
brabrand sø. Det sydlige der løb igennem Harlev Mølle, langs Ormslev
stationsby og constantinsborg var det absolut største - og det mundede
ud i søen ved Constantinsborgbroen.
Men nordligt i ådalen var et lille åløb, der blev fødet fra
Lyngbygårdsåen, der løber ned i slugten ved Årslev kro og derefter
ned til ådalen.
Og det gik ud i den gamle Brabrand sø ca. dér hvor den nuværende
Århus Å ligger. Det var et undseligt vandløb - det havde ikke engang
en bro - men var blot skudt under den gamle Søskovvej gennem et
blikrør på ca 1 m. i diameter. og mundede derefter ud i en lang
bæk-agtige rende ud igennem engmarken ved søen.
Ved den totale omlægning af søen og dermed sløjfning af de
eksisterende åer, er det blevet til ét tilløb til Brabrand sø - og
det har man naturligt kaldt for Århus Å. Omend Lyngbygårds Å
fortsat løber ud i den nye engsø længere ude vestpå.
Byttet navn? - nej jeg tror blot, at man har etableret en ny
virkelighed med de nye forhold.
mvh
Ole

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 27-09-06 07:47

"odg" skrev bl.a.:

> Desværre kan jeg ikke henvise til andet end hukommelsen, som ser
> således ud:
> I hele min barndom var der to åløb hen igennem ådalen vest for
> brabrand sø. (...)

Tak; også til Aksel. Jeg tænkte nok mine spørgsmål kunne få Ole ud af
busken

Jeg sætter meget pris på de uddybende svar - og dkconline.dk kendte jeg
slet ikke - som jeg håber jeg må citere fra i første afsnit på denne
kortfattede webside:
http://www.grandts.dk/Aarhus/broer.htm

Mvh.: Jørgen

Fra : Aksel

Dato : 27-09-06 20:18

> Tak; også til Aksel. Jeg tænkte nok mine spørgsmål kunne få Ole ud af
> busken
>
> Jeg sætter meget pris på de uddybende svar - og dkconline.dk kendte jeg
> slet ikke

Jeg bruger www.dkconline.dk til at vise kort på hjemmesider, man kan, til
forskel fra
KMS http://kmswww3.kms.dk/kortpaanettet/, lave links til præcis den
kortudsnit man ønsker.
Hvis man lægger kortudsnit ind på hjemmesider koster det over 500 kr pr.
kortside om året til Kort og matrikelstyrelsen.

Hilsen Aksel

Fra : Aksel

Dato : 25-09-06 18:05

> Har de to åer - hvoraf der nu til dags kun er én tilbage under
> Søskovvej - på et tidspunkt byttet navn?
>
> --
> Jørgen Grandt

Åerne løb før omlægningen som Ole skriver.

Her er link til to gamle kort over området, desværre ved jeg ikke hvor gamle

http://www.dkconline.dk/scripts/itmap.dll/zoom?UTM_X=567303&UTM_Y=6223143&Zone=UTM32&SIZE_X=1000&SIZE_Y=1000&Point.x=500&Point.y=500&ClickOption=Nothing&Compression=60&MapSize=1000x1000&ImageID=BLAD01&MapID=VS120&Lokalitet=NO

http://www.dkconline.dk/scripts/itmap.dll/Move?UTM_X=567651&UTM_Y=6222395&MapID=M/20&Zone=UTM32&Direction=LEFT&Size_x=1000&Size_y=1000&ClickOption=Nothing&Compression=60&ImageID=

På disse sider kan du vælge forskellige korttyper.

Hilsen Aksel