Hvorfor fanger jeg færre fisk end de andre~
Fra : Smartash

Dato : 19-09-06 07:54

Vi sidder 3 mand i båden (16 fod jolle med moteor) når vi dørger. jeg sidder
i midten med min 9 fod stang hævet lige i vejret. De 2 andre lystfiskere er
fordelt henholdsvis i stævn og agter og de har stængerne liggende næsten
vandret ud over vandet. Efter mange ture må jeg konstatere at de 2 andre
fanger 3 gange så mange fisk som mig. Er det fordi at mit blink får en
forkert gang i vandet på grund af min hævede stang?

Sidste gang vi var ude fangede de 2 andre 21 makreller hver og jeg fangede
kun 9. Typisk. Vi brugte alle 3 det samme hvide Hansen blink.

Nogle som sidder med gode ideer eller forslag?

Fra : Ukendt

Dato : 19-09-06 08:48

"Smartash" <lopde2@mped.com> wrote in message
> [...]
> at de 2 andre fanger 3 gange så mange fisk som mig. Er det fordi at mit
> blink får en forkert gang i vandet på grund af min hævede stang?

Jo højere du hæver stangspidsen, jo højere fisker du i vandet. Så det kan
ikke udelukkes at du fisker helt oppe i overfladen, mens dine
fiskekammerater fisker en del dybere.
Du kunne prøve at give en masse ekstra line for at gøre vinklen mindre,
eller at sætte noget vægt på linen en meters penge foran blinket.

/Alex

Fra : Peter Schrøder

Dato : 19-09-06 09:09

Smartash skrev:

> Nogle som sidder med gode ideer eller forslag?

Man kunne godt forestille sig at skruevandet ikke virker
tiltrækkende på fiskene.
Ellers vil en højt løftet stang "normalt" betyde at dit
blink går højere i vandet end de andres, med sænket stang.
Jeg tror dog at valg af line har lige så stor betydning.
En tyndere line vil få dit blink til at går dybere.
Har i prøvet at bytte pladser?

Peter Schrøder

Fra : Thorkil Jensen

Dato : 19-09-06 19:51

Jeg tror det er tilfældigt med forskellen på jeres fangst. Min makker og jeg
driver altid med strømmen, når vi pilker torsk eller makreller, og kaster
aldrig pirkene, men lader dem bare synke lodret ned. Når det gælder
makreller, har vi tit oplevet, at den ene af os har fanget 4-5, ja helt op
til 12 makreller, uden den anden har haft bid. Vi fisker med samme slags
grej og line, og følges også i samme dybde, hvis det er der fangsten er. Vi
har en 16 fods jolle, så der er ikke langt mellem vore pilke. Vi har også
oplevet det med torsk, så tro ikke du er en dårlig fisker med dårlig teknik.
Næste gang er det måske dig der har heldet med dig.

Mvh. Thorkil