Stål/Tungsten/Bismuth
Fra : Peter Elmkvist Snabe

Dato : 01-11-06 17:35

Hej

Kan ikke helt finde rundt i det. Kan nogle forklare fordele og ulemper
ved de forskellige typer af patroner - og i hvilke situationer de
typisk bruges.

Fra : Kito

Dato : 01-11-06 18:59

"Peter Elmkvist Snabe" <peter@snabe.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Kan ikke helt finde rundt i det. Kan nogle forklare fordele og ulemper
> ved de forskellige typer af patroner - og i hvilke situationer de
> typisk bruges.

Jeg starter med prisen, Jern til jagt ca, kr.2,5. Bismuth ca kr. 11,-
Tungsten ca kr. ca 13,-
Jern bruges til alt, undtagen skovjagt, hvor der er kontrakt med skovejeren,
som ønsker skovhagl.
De har ingen chokvirkning, men slår ihjel ved blodtab.
Bismut pulverrisere ved anslag ( muligvis de er blevet bedre)
Tungsten virker, men er for dyre.
Du skal gå et par tal op, i forhold til, hvad du brugte da det var bly der
blev brugt.
Bly er bedst, men må ikke bruges.
Pas på ikke at få for store ladninger (36 gram ) da erfaringen viser at
spredningen bliver pænere ved mindre ladninger (32 gram)

mvh
Poul

Fra : Buhl

Dato : 01-11-06 19:06

"Peter Elmkvist Snabe" <peter@snabe.dk> wrote in message
> Hej
>
> Kan ikke helt finde rundt i det. Kan nogle forklare fordele og ulemper
> ved de forskellige typer af patroner - og i hvilke situationer de
> typisk bruges.

Ok, sådan lige fra hoften:

Stål er et meget hårdt materiale, der ikke har særlig stor vægtfylde (stål
ca. 7,8g/cm3 - bly ca 11,3g/cm3)
Stål er ikke giftigt, og derfor at foretrække fremfor eks. bly i områder
hvor der er vadefugle, og hvor fugle generelt kan optage blyet, hvis de
indtager haglene i kråsen.
Omvendt er stål så hårdt, at det skader skovindustriens maskiner, og kan
give misfarvninger i træet, hvorfor stål som regel er bandlyst ved jagt i
skovområder.
Stålets manglende vægtfylde kompenserer man for, ved at hæve
udgangshastigheden på haglene - de får derved samme anslagsenergi, men
mindre impulsenergi. Dette er årsagen til at mange gamle jægere begræder at
blyhaglene blev forbudte - de havde simpelthen bedre dræbeevne.
Stålhaglspatroner er billige, sammenlignet med alternativerne: tungsten og
bismuth. En god stålhaglspatron kan fåes for 2½-3kr. hvorimod en god
bismuth/tungsten kan løbe op i 10-14 kr.

Tungsten og bismuth er andre alternativer til bly/stål.
Ren tungsten, også kaldet wolfram i kemien, vejer næsten 20g/cm3, men er et
meget dyrt materiale, hvorfor det i haglpatronerne blandet op med andre gode
sager, så det ender op på en vægtfylde omkring blys. Wolfram er bla. det
metal der bruges til glødetråden i elektriske pærer.

Bismuth er et svagt giftigt og svagt radioaktivt (!!!) metal, der vejer kanp
10g/cm3. Der er et skørt materiale, og jeg har hørt historier om at haglene
bliver til "sand" i dyrene når de rammer knogler mm. - det er som sagt kun
historier....og jeg tvivler lidt på dem...Jeg har aldrig anvendt bismuith,
og kan ikke videre kommentere dem

Jeg er gået over til næsten udelukkende at anvende tungstenspatroner ved al
jagt - jeg får mere vildt på tasken efter egen vurdering. Jeg har set
gennemskud på råvildt på 15 m afstand med tungsten nr 5. På duetræk tager
jeg dog stadigvæk stålpatroner med(som jeg i forvejen har tjekket
træfbilledet på......)
Den ekstra pris syntes jeg er latterlig at græde over, sammenlignet med hvad
vi ellers bruger på grej, jagtleje mm. Hvis man hører til dem der mener at
der ikke er forskel på dræbeeffekten af stål vs. andre metaller, kan man
self. bruge stål og sove roligt Jeg selv mener dog at det er tåbeligt at
spare de 8-10 kr. og evt. se en anskudt fasan flyve væk, fremfor at se den
gå død i marken og sende hunden på apport.

Mvh.
Hans

Fra : Peter Elmkvist Snabe

Dato : 01-11-06 22:14

Har en opfattelse af, at der ikke er så mange, der bruger Bismuth. Men
lige hvorfor kunne jeg godt tænke mig at vide.

Fra : N/A

Dato : 09-11-06 12:02

Fra : N/A

Dato : 09-11-06 12:02

Fra : N/A

Dato : 09-11-06 12:02

Fra : JSC-privat

Dato : 03-11-06 20:27

> [...]
>
> Kan ikke helt finde rundt i det. Kan nogle forklare fordele og ulemper
> ved de forskellige typer af patroner - og i hvilke situationer de

Jeg kan se at der er mange der er glade for tungsten.

Mine erfaringer med tungsten er at de giver et meget uensartet skudbillede,
med store områder uden hagl, ved skud mod papskiver på 30 m afstand. (Det
har jeg oplevet med 5 forskellige geværer i forbindelse med en testskydning
i vores jagtforening......)

Jeg får væsentligt bedre skudbilleder med Bismuth, så jeg bruger Bismuth og
jeg oplever ikke problemer med at de smuldre, nå man ikke på vildtet inden
det ryger i fryseren.....

Mvh.

Jørgen

Fra : Buhl

Dato : 04-11-06 18:06

> [...]
> afstand. (Det har jeg oplevet med 5 forskellige geværer i forbindelse med
> en testskydning i vores jagtforening......)

I skal dømme haglmaterialet på én patrontype - I skal prøve forskellige.
Efter min erfaring er det ikke så meget haglmaterialet, men fabrikantens
opbygning og materialevalg af patronen der giver udslaget.

Eks. B&P patroner- meget velanskrevent mærke, som jeg gennem flere havde
hørt om gode skudbilleder på. En jagtkammerat og jeg afprøver dem i vores
geværer, to O/U og en SS - begge viser områder på størrelse med en tallerken
uden hagl. Betyder det så at stålhagl giver dårlige skudbilleder ? Ja -
efter jeres måde at konkludere på kunne man fristes til at sige det.
Men - Kents Fasteel patroner giver suverænt jævne fordelinger i begge vores
våber, ergo kan det ikke være stålhaglenes skyld, men haglskål m.m. Målt på
chronografen lå de også meget mere jævnt end B&P.

Prøv nogle flere patronfabrikater inden I afsværger den endelige dom ?

Kent / Gamebores "Impact Tungsten" er i øvrigt den patron jeg har oplevet
der giver det jævneste skudbillede, og vi prøvede også flere forskellige
bøsser. Vi skød med 3 forskellige slags stål, 2 forskellige slags gamle
blypatroner (kun for sammenligning!!) og to slags tungsten.

mvh.
Hans

Fra : JSC-privat

Dato : 08-11-06 19:03

Jeg er ikke uenig i dine konklusioner - Jeg var/er kun bekendt med at man
kunne tungsten patroner fra Kent/gamebore, så derfor min lidt kantet
udmelding. Testen blev lavet i jagtforeningsregi med en række forskellige
våben og resultatet var ret ens mht. store områder uden og hagl og store
huller, hvor hagl er klumpet sammen.....

I øvrigt har jeg samme gode erfaringer med Kent faststeel, det er i mine
øjne en rigtig god stålhagl patron (sammen med Wildgame's stålhagl.)

Mvh.

Jørgen

Fra : Peter Elmkvist Snabe

Dato : 07-11-06 23:03

Bjarne Aakerman (fjern dette) wrote:
> Jeg kan derimod bekræfte at bismuth, meget ofte er smulret efter møde med
> knogler.

Er det Bismuths skyld eller er der forskel mellem de forskellige
patronfabrikanter.

Fra : Buhl

Dato : 09-11-06 12:02

>Er det Bismuths skyld eller er der forskel mellem de forskellige
>patronfabrikanter.

Den forklaring jeg fik af våben pusheren er at bismuth-hagl er lavet lidt
ligesom MDF/spånplader, dvs. det er pulver der er presset sammen til kugler,
og disse kugler vil under belastning (store knogler) smuldre. Det gode ved
bly var at det var et tungt, og "sejt" materiale, det deformerede (en
smule)når det ramte dyrekroppen, og derved lavede større sårkanal/afgav mere
energi - stålhagl eks. er så hårde at de ikke deformerer. Dette er også
årsagen til at heftige stålladninger og fuld trangboring bør undgås ifølge
visse våbenfabrikanter, fordi stålladningen ikke "giver sig" på vej ud
gennem trangboringen.

Mvh.
Hans

Fra : Bjarne Aakerman

Dato : 10-11-06 22:59

> [...]
> knogler.

Er det Bismuths skyld eller er der forskel mellem de forskellige

Her er det så at jeg kommer til kort, for jeg ved ikke hvad mærke det var da
jeg ikke selv skød alle dyrene, men dyr jeg selv har skudt med Eley bismuth
hagl str. 3, har også lavet pulver når de rammer knogler.
Men selv anvender jeg idag næsten kun Kent tungsten hagl 1, når jeg går
efter råvildt. Når jeg bruger bismuth er det Eley 42 gram, og det er fordi
min Beretta laver et super skudbillede med denne patron.

Fra : Peter Elmkvist Snabe

Dato : 14-11-06 19:18

Problemet med at Bismuth smuldrer - opleves det kun ved rådyr, hvor
jeg går ud fra knoglerne er tykkere?

Eller opleves det også ved ænder, gæs og harer?