mine 2 x 18 watt lysstofrør forbruger 169 ~
Fra : Carsten Larsen

Dato : 11-11-06 01:26

hej alle

efter at jeg efterhånden får en årlig el-regning på 15000 kroner om året i
en 3 værelses lejlighed, er jeg begyndt at lede efter strøm-slugere

har selvfølgelig fundet de åbenlyse (computerne, køleskab mm)

men testede så lige mit akvarie på 112 liter, og det havde et samlet forbrug
på 180 watt, hvoraf de 169 watt kommer alene fra akvariearmaturet

og det forstår jeg ikke noget af

i armaturet sidder der 2 stk F18Watt Gro-Lux lysstofrør, og de skulle jo
sammenlagt kun trække 36 watt, men trækker i virkeligheden 169 watt.

Jeg har selvfølgelig krydstjekket om det var min energimåler der aflæser
forkert, men ved test med en 60 watt pære, skriver energimåleren 58 watt, så
det er jo ikke helt ved siden af, så konklusionen må være at energimåleren
virker.

men hvorfor trækker de 2 18 watt rør så, så mange watt, jeg har prøvet at
fjerne glimttænderne når de er tændt, men det giver ingen effekt, har også
prøvet kun at have 1 rør tændt ad gangen, men så får jeg en måling på cirka
82 watt pr rør og det virker helt forkert?

Kan der være noget galt med elektronikken i armaturet, umiddelbart er det
ikke til at skille ad, man kan kun skifte glimttændere og rør, men jeg kan
ikke forestille mig at der sidder så meget andet, der er en udvendig on/off
kontakt på ledning, og jeg bruger et almindeligt tænd/sluk år til at
regulere tiden.

Det skal siges at målingen er taget uden tænd/sluk uret, så det kan ikke
være det der tilføjer de mange ekstra watt

alle god råd modtages gerne

mvh Carsten Larsen

Fra : Cubus

Dato : 11-11-06 08:22

"Carsten Larsen" <quess@tdc.dk> skrev

> [...]
>
> i armaturet sidder der 2 stk F18Watt Gro-Lux lysstofrør, og de skulle jo sammenlagt kun trække 36 watt, men trækker i

Til lysstofrørenes forbrug skal lægges forbruget i forkoblingen.
Her siger en tommelfingerregel, at der skal lægges 25 % til ved
konventionel forkobling og 10-15 % ved elektronisk forkobling.
Altså fx 72 * 1,25 = 90 W.

> [...]
> energimåleren 58 watt, så det er jo ikke helt ved siden af, så konklusionen må være at energimåleren virker.

Nix, du har krydstjekket med en brugsgenstand (ohmsk
belastning) som enhver energimåler måler rigtigt. Dit
lysrørsarmatur danner dels harmoniske strømme, dels
er der sikkert en faseforskydning. Her viser ringe
energimålere ikke noget korrekt resultat.

--
Cubus
http://cubus-adsl.dk/

Fra : Max

Dato : 11-11-06 09:46

Hej Carsten

> alle god råd modtages gerne

Kontakt dit elselskab og spørg om de har en bimåler du
kan låne, hvis det er tilfældet, ja så prøv med den, den
måler mere rigtigt en disse almindelige målere.

--
Mvh Max

Fra : alexbo

Dato : 11-11-06 09:58

"Carsten Larsen" skrev

> alle god råd modtages gerne

Jeg ville slukke alt andet og så se på din rigtige elmåler helt præcist hvor
stort forbruget er.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 11-11-06 10:19

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message

> "Carsten Larsen" skrev

> Jeg ville slukke alt andet og så se på din rigtige elmåler helt præcist
> hvor stort forbruget er.

Det er vel lidt upraktisk i mange tilfælde, man skal vel helst lade det køre
et par dage for at aflæse et fornuftigt resultat. Det er jo ikke så meget
forbrug.

Fra : Ulrik Smed

Dato : 11-11-06 10:51

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*.REMOVE*spamfilter.dk>
skrev i en meddelelse news:0Ag5h.9$JA2.0@news.get2net.dk

> Det er vel lidt upraktisk i mange tilfælde, man skal vel
> helst lade det køre et par dage for at aflæse et
> fornuftigt resultat. Det er jo ikke så meget forbrug.

Jeg tror også måleren viser forkert. Spolen trækker en strøm der svarer til
den effekt du måler, men fordi det er en spole, optager den ikke nær så
meget effekt som strømstyrken antyder. Det er netop pga. faseforskydningen
som Cubus nævner. Men det kan måleren ikke se, fordi den kun måler
strømstyrken. En bedre måler vil måle faseforskellen mellem strøm og
spænding, og beregne den reelt forbrugte effekt.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Fra : Cubus

Dato : 11-11-06 10:58

> [...]

> Det er vel lidt upraktisk i mange tilfælde, man skal vel helst lade det køre et par dage for at aflæse et fornuftigt resultat. Det

Eftersom lysarmaturet optager en konstant effekt
og effekten forventeligt ligger et sted mellem 80 og 90 W
kunne man snildt bruge kWh-måleren til at bestemme
effekten ved at måle tiden for en enkelt omdrejning.
Her er et eksempel:

http://cubus-adsl.dk/elteknik/haandvaerk/elforbrug.php#vha_maalerskive

--
Cubus
http://cubus-adsl.dk/

Fra : alexbo

Dato : 11-11-06 11:18

"Bjarke Hansen" skrev

> Det er vel lidt upraktisk i mange tilfælde, man skal vel helst lade det
> køre et par dage for at aflæse et fornuftigt resultat. Det er jo ikke så
> meget forbrug.

Min måler tæller 8 1/3 watt pr. omdr. så er det bare at måle tiden.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bo Andersen

Dato : 11-11-06 12:04

> Det er vel lidt upraktisk i mange tilfælde, man skal vel helst lade det
> køre et par dage for at aflæse et fornuftigt resultat. Det er jo ikke så
> meget forbrug.

Kommer an på el-måleren, min er elektronisk, og der kan man
skifte visningen til aktuel-strømforbrug i W.
Så, hvis, han har det kan han nemt slukke alt andet 5-10 min og
tænde for hele akvarietm luftpumpe, filterpumpe, varme, lys mv.
Så får han max. optagen effekt fra akvariet, og kan sammenholde
målingen med hans egen el-måler.
-Bo Andersen-

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 11-11-06 19:50

> Det er vel lidt upraktisk i mange tilfælde, man skal vel helst lade
> det køre et par dage for at aflæse et fornuftigt resultat. Det er jo
> ikke så meget forbrug.

På den gamle måler sad der sådan en skive, og den måler man bare hastigheden
på og omregner. På de nye målere blinker den for hver 100 Wh eller sådan
noget - det er i hvert fald entydigt hvor meget strøm man bruger her og nu.
Kobler man så lige køleskab/fryser/fyr fra en times tid, kan man måle stort
set hele huset igennem på den måde - evt. blot pr gruppe, så man ved hvilken
gruppe, der er synderen.

Mvh Maria

Fra : Carsten Larsen

Dato : 11-11-06 23:19

> [...]
> kan man måle stort set hele huset igennem på den måde - evt. blot pr
> gruppe, så man ved hvilken gruppe, der er synderen.

hej alle

tak for alle svarene, nu tror jeg endelig at jeg har fattet det

mvh Carsten Larsen

Fra : KS

Dato : 11-11-06 10:49

- - - klip - - -
> [...]
> forkert, men ved test med en 60 watt pære, skriver energimåleren 58 watt,
> så det er jo ikke helt ved siden af, så konklusionen må være at
- - - klip - - -

Hvad er det for en måler du bruger til din test?
//KS

Fra : Carsten Larsen

Dato : 11-11-06 11:42

"KS" <a9100@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>- - - klip - - -

> - - - klip - - -
>

> Hvad er det for en måler du bruger til din test?
> //KS

hej alle, og tak for de gode svar

måleren er en fra l-team købt i metro

det undrer mig at siger den er så upræcis, da jeg har tjekket den med en 60
watt pære, hvor den viste forbruget korrekt +/- 5%.

mvh Carsten Larsen

Fra : Roberto Saldo

Dato : 11-11-06 11:59

Carsten Larsen wrote:

> hej alle, og tak for de gode svar
>
> måleren er en fra l-team købt i metro
>
> det undrer mig at siger den er så upræcis, da jeg har tjekket den med en 60
> watt pære, hvor den viste forbruget korrekt +/- 5%.

En alm glødepære er næsten rent ohmsk dvs strøm og spænding følges pænt
bølgeformet ad.
En sparepære fex trækker strømmen som en pind, hvis ikke måleren kan
følge med det viser den ikke korrekt.

/Roberto

Fra : alexbo

Dato : 11-11-06 11:55

"Carsten Larsen" skrev

> hej alle, og tak for de gode svar

> det undrer mig at siger den er så upræcis, da jeg har tjekket den med en
> 60 watt pære, hvor den viste forbruget korrekt +/- 5%.

Jamen nogen af de gode svar har allerede givet forklaringen på det.
Bortset fra det ved du ikke hvor korrekt den måler en pære, om det er pæren
eller måleren der afviger ved du ikke.

Hvis du vil teste din købte måler, må du gøre det mod din "rigtige" måler.

Din måler kan sikkert vise akkumuleret forbrug.
Sæt noget forbrug over måleren, sluk alt andet og og sammenlign de to
måleres visning.

mvh
Alex Christensen

Fra : Anders Majland

Dato : 11-11-06 13:13

> måleren er en fra l-team købt i metro
> det undrer mig at siger den er så upræcis, da jeg har tjekket den med en
> 60 watt pære, hvor den viste forbruget korrekt +/- 5%.

Du har ikke forstået svarene vedr forskellen mellem en ren omsk belastning
hvor strøm og spænding følges ad (som din 60w pære) og så en belastning hvor
der er en faseforskydning mellem strøm og spænding ... Det behøver du
såmend heller ikke - men du bør vide at din måler heller ikke måler korrekt
på pc strømforsyninger og meget andet hvor det er tilfældet.

Så som en har foreslået - hør dit elselskab om ikke du kan låne en "rigtig"
måler hos dem.

/A

Fra : Torben R. Soerensen

Dato : 12-11-06 16:35

> [...]
>
> det undrer mig at siger den er så upræcis, da jeg har tjekket den med en
> 60 watt pære, hvor den viste forbruget korrekt +/- 5%.

Nu ved jeg ikke i hvilket område du bor, men i SEAS leveringsområde
(Sjælland) kan man låne en elmåler på biblioteket. Se evt. mere på SEAS
hjemmeside

Torben

Fra : KS

Dato : 12-11-06 10:09

Du har fået mange gode råd, og mange formodninger er kommet på bordet.

Der er faktisk kun eet du kan og bør bruge, og det er, at du henvender dig
til dit elselskab og låner en af deres kontrolmålere.

Er måleren en af disse
http://www.energinordbutikken.dk//product.asp?product=19&sub=0&page=1, så er
du sikker på, at du får et korrekt resultat.

Når du så for den hjem, så kan du jo ved samme lejlighed tjekke din egen
måler op mod den lånte, på forskellige typer brugsgenstande.

//KS

Fra : Carsten Larsen

Dato : 12-11-06 13:14

> [...]
>
> Når du så for den hjem, så kan du jo ved samme lejlighed tjekke din egen
> måler op mod den lånte, på forskellige typer brugsgenstande.

takker det vil jeg gøre

mvh Carsten

Fra : Max

Dato : 12-11-06 13:23

Hej Carsten

> takker det vil jeg gøre

Og hvis du så vender tilbage og fortælle lidt om hvad du kom
frem til, ja så ville det være dejligt.

--
Mvh Max

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 12-11-06 17:45

"Carsten Larsen" <quess@tdc.dk> skrev i en meddelelse

> "KS" <a9100@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> takker det vil jeg gøre
>
> mvh Carsten

Hej Carsten

Jaaahh - så er det jo lige om denne måler er bedre end andre?
Det kan ligne lidt reklame - men OK.
Hvis ALDI så kommer med den samme til under den halve pris - så er den helt
gal!!!
Hilsen
Jørgen

Fra : KS

Dato : 12-11-06 19:46

> [...]
> Det kan ligne lidt reklame - men OK.
> Hvis ALDI så kommer med den samme til under den halve pris - så er den

Det vil da være udmærket, hvis ALDI o.a. kommer med den samme måler til 1/2
pris, så vil jeg bestemt reklamere for dem.
Men de målere ALDI, Harald Nyborg, Jem & Fix m.v. hidtil har kunne præstere,
er bestemt ikke af samme høje kvalitet og nøjagtighed.
Der er som regel en grund til, at disse lavprisforretninger sælger til
lavere priser, og det er , at der er gået på kompromis med kvaliteten.
Jeg tror heller ikke, at elselskaberne ville betale for den dyre måler, hvis
den billige var af samme kvalitet og nøjagtighed.

//KS

Fra : Max

Dato : 13-11-06 08:28

Hej KS

> Jeg tror heller ikke, at elselskaberne ville betale for den dyre
> måler, hvis den billige var af samme kvalitet og nøjagtighed.

En af de gamle fra elselskabet kan forøvrigt erhverves for
275 kr. så man bliver såmændt ikke fattig af at købe en.

Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-06 12:03

> [...]
>
> i armaturet sidder der 2 stk F18Watt Gro-Lux lysstofrør, og de skulle jo
> sammenlagt kun trække 36 watt, men trækker i virkeligheden 169 watt.

Hvis lamperne virkelig bruger 169 watt, så skal armaturet føles MEGET varmt.
Jeg har et armatur på 2x24 watt som er håndlunt.

Hvis armaturet er meget varmt, så er der helt sikkert noget galt. Mht til
energimåleren kan jeg blot sige, at det ikke er specielt vanskelig at lave
en der viser "rigtig" effekt, altså den man betaler for. Kender du ikke en
anden akvarist, hvor du kan afprøve din energimåler på et andet armatur?

Mvh Sven

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-06 16:16

"Sven Lindhardt" <svt(Snabela)svenlind(Dot)dk> wrote in message

> Hvis lamperne virkelig bruger 169 watt, så skal armaturet føles MEGET
> varmt. Jeg har et armatur på 2x24 watt som er håndlunt.

Jeg kan tilføje med følgende målinger på mine akvarier:

2x18 W blev målt til 55 W og en effektfaktor på 0,99.
Jeg har en dæmper på dette akvarie, og det kan måske have interesse at vide
at effekten falder til 18 W, når der er skruet helt ned.
Armaturet er et Effectline med T5 rør.

På mit store akvarie er der 2 sæt armaturer på hver 2x 30 W, her blev mål 69
W på hver med en effektfaktor på igen 0,99.
Her falder effekten til 15 W, når der dæmpes maksimalt.
Disse armaturer er også effectline, men med T8 rør.

Jeg bruger en Ideline energimåler.

Målingerne antyder at der er væsentligt mere spild på T5 frem for T8, hhv ca
53% og 15%. Det kunne være interessant at få det undersøgt nærmere.

Mvh Sven

Fra : Frandsen

Dato : 13-11-06 13:49

> [...]
>
> i armaturet sidder der 2 stk F18Watt Gro-Lux lysstofrør, og de skulle jo
> sammenlagt kun trække 36 watt, men trækker i virkeligheden 169 watt.

Energitab i din ballast. Hvor gammelt er dit armatur?

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 13-11-06 17:02

"Frandsen" <DetKanDuGlemme@invalid.kd> skrev i en meddelelse
> "Carsten Larsen" <quess@tdc.dk> skrev i en meddelelse

> forbrug

> Energitab i din ballast. Hvor gammelt er dit armatur?

Ja - men - for mig er det ret naturligt - det er det samme med hallogen
pærer.

Der fremkommer en del varme - ok i vinterhalvåret kan man jo nok udnytte
det - men der er vel ingen der tror, at den varme der udvikles fra spoler
m.m. er gratis. Det er altsammen noget, der får måleren til at løbe stærkt.

Hilsen
Jørgen

Fra : Carsten Larsen

Dato : 14-11-06 01:38

"Jørgen Jørgensen" <jjdan@galnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> det - men der er vel ingen der tror, at den varme der udvikles fra spoler
> m.m. er gratis. Det er altsammen noget, der får måleren til at løbe

min armatur er cirka 2 måneder gammelt, og det er ikke sindsygt varmt, når
jeg rører ved det, men det giver da noget varme fra sig

jeg vil prøve at teste, med et andet armatur og vende tilbage med hvad den
giver

mvh Carsten

Fra : Ulrik Smed

Dato : 14-11-06 17:21

"Frandsen" <DetKanDuGlemme@invalid.kd> skrev i en
meddelelse

> "Carsten Larsen" <quess@tdc.dk> skrev i en meddelelse

> Energitab i din ballast. Hvor gammelt er dit armatur?

133W i tab? Så skulle spolen nærmest blive rødglødende. Nej, det er og
bliver måleren der kun måler på strømstyrken, og ikke på fasedrejningen. Den
reelle effekt er ikke så stor, sikkert i omegnen af 50W.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark