Samme fisk?
Fra : Per, Odense

Dato : 04-11-06 22:04

Hej
Jeg har lige fået sat et nyt akvarie op og nyder de nyindkøbte fisk. Jeg har
en lille stime Tiger-/Sumatra-barber og en stime der blev kaldt
Fosfor-barber i forretningen.
Når jeg søger lidt rundt på nettet kommer det samme latinske navn, Barbus
tetrazone, frem for dem begge to.
Er det samme fisk, bare med Fosfor-fætteren som en "kunstig" fremavlet form?
De ligner da godt nok hinanden bortset fra farverne.

--
MVH Per, Odense

Fra : Elmer Fjort

Dato : 04-11-06 22:53

"Per, Odense" <per.herholdt@mailbox.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Er det samme fisk, bare med Fosfor-fætteren som en "kunstig" fremavlet
> form? De ligner da godt nok hinanden bortset fra farverne.

Fosfor barben er en avlet variant afden almindelige Sumatra barbe

Elmer

Fra : Per, Odense

Dato : 05-11-06 10:43

I meddelelse: 454d0bdb$0$140$157c6196@dreader2.cybercity.dk
skrev Elmer Fjort bl.a. (kan være lidt forkortet) :
> "Per, Odense" <per.herholdt@mailbox.dk> skrev i en meddelelse
>

> Fosfor barben er en avlet variant afden almindelige Sumatra barbe
>

> Elmer

He he, normalt er jeg ikke meget for de der manipulerede tingester, men så
faldt jeg altså alligevel for en af dem

--
MVH Per, Odense

Fra : Elmer Fjort

Dato : 05-11-06 11:10

> [...]
>I meddelelse: 454d0bdb$0$140$157c6196@dreader2.cybercity.dk

> He he, normalt er jeg ikke meget for de der manipulerede tingester, men så

Jeg bryder mig normalt heller ikke om fremavlede varianter, men jeg synes
også at
fosfor barben er meget flot.

Elmer

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 05-11-06 16:22

> [...]
> Er det samme fisk, bare med Fosfor-fætteren som en "kunstig" fremavlet
> form? De ligner da godt nok hinanden bortset fra farverne.

Hej Per
Er du klar over, at det er en rigtig flok gadedrenge, du der har fået
samlet?
De er flotte, men bliver meget "legesyge" når de bliver fuldvoksne.
Du kan stort set ikke have andet i dit akvarie, og de æder lystigt alle alle
skudene på dine planter.
Du skal dermed ikke blive bange for barber generelt. Purpurbarber,
stregbarber, pragtbarber m.fl. har slet ikke denne "gadedrenge" mentalitet,
men der er mere eller mindre hårde ved planterne allesammen.
Jeg håber da, at din forhandler har fortalt dig det.
Hilsen
Jørgen

Fra : Per, Herriinge \(Tdl~

Dato : 05-11-06 18:32

I meddelelse: dbdae$454e018e$55daab85$903@news.galnet.dk
skrev Jørgen Jørgensen bl.a. (kan være lidt forkortet) :
> [...]
> mentalitet, men der er mere eller mindre hårde ved planterne
> allesammen. Jeg håber da, at din forhandler har fortalt dig det.

Det sagde han desværre ikke noget om, men indtil nu var der ikke planer om
andre fisk. Jeg har 12 i alt og de stimer fint og har fredelige "skinkampe"
hvor de vender siden til hinanden og ryster og puster sig op. Jeg har set
andrre anbefale at have større stimer. Det hævdes at hvis der kun er få fisk
vil de være meget hårde ved de svageste. De skulle så lettere kunne skjule
sig i en større flok. Må se hvordan det går og returnere dem hvis jeg ikke
kan få dem til at trives.
--
MVH Per, Herringe