Rengøring af filtermateriale
Fra : jan martin

Dato : 04-11-06 14:09

Hvorfor er det lige at filtermaterial ALDRIG må skylles under rindende
vandhanevand?

mvh,
Jan Martin

Fra : Per, Odense

Dato : 05-11-06 14:30

I meddelelse: 1162645756.769472.85330@b28g2000cwb.googlegroups.com
skrev jan martin bl.a. (kan være lidt forkortet) :
> Hvorfor er det lige at filtermaterial ALDRIG må skylles under rindende
> vandhanevand?
>
> mvh,
> Jan Martin

Det har jeg godt nok ikke hørt at det ikke må. Vandet må, så vidt jeg ved,
bare ikke være varmt så bakteriekulturen ødelægges.

--
MVH Per, Herringe (Tidligere Odense )

Fra : jan martin

Dato : 05-11-06 17:03

Per, Odense skrev:

> Vandet må, så vidt jeg ved, bare ikke være varmt så bakteriekulturen ødelægges.
> MVH Per, Herringe (Tidligere Odense )

Åh, det er rart at blive bekræftet i egen skepsis.

Der er naturligvis et strejf af provokation i mit opr. spørgsmål, som
bunder i de "råd & vildledninger" akvarister bliver udsat for på
diverse akvarie-fora. - Dér får man jo at vide at bakteriekulturen
bliver slået ihjel hvis diverse filtermaterialer skylles i andet end
"aftappet akvarievand".

Jeg mener at vide ( korreks mig hvis jeg tager fejl ) at der skal lidt
mere end rent vand til for at slå bakterier ihjel ...

Lunkent vandhanevand vil vel egentlig fremme bakterierne ...?

Spøg til side; selv skyller jeg filterindsatser i hhv. akvarievand og
koldt vand fra hanen afhængigt af hvor tilsmudsede de er og kan ikke
spore nogen forskel i fiskenes velbefindende.

mvh,
Jan Martin

Fra : Frandsen

Dato : 06-11-06 14:53

"jan martin" <jan.martin@ofir.dk> skrev i en meddelelse

>Lunkent vandhanevand vil vel egentlig fremme bakterierne ...?

Nej. Mad og gode forhold vil fremme bakterierne.

Hvis man kan engelsk:

Temperature
The temperature for optimum growth of nitrifying bacteria is between 77-86°
F (25-30° C).

Growth rate is decreased by 50% at 64° F (18° C).

Growth rate is decreased by 75% at 46-50° F.

No activity will occur at 39° F (4° C)

Nitrifying bacteria will die at 32° F (0° C).

Nitrifying bacteria will die at 120° F (49° C)

Nitrobacter is less tolerant of low temperatures than Nitrosomonas. In cold
water systems, care must be taken to monitor the accumulation of nitrites.

PH

The optimum pH range for Nitrosomonas is between 7.8-8.0.

The optimum pH range for Nitrobacter is between 7.7-8.2

Nitrosomonas growth is inhibited at a pH of 6.5. All nitrification is
inhibited if the pH drops to 6.0 or less. Care must be taken to monitor
ammonia if the pH begins to drop close to 6.5. At this pH almost all of the
ammonia present in the water will be in the mildly toxic, ionized NH3+
state.

Dissolved Oxygen

Maximum nitrification rates will exist if dissolved oxygen (DO) levels
exceed 80% saturation. Nitrification will not occur if DO concentrations
drop to 2.0 mg/l (ppm) or less. Nitrobacter is more strongly affected by low
DO than NITROSOMONAS.

All species of Nitrosomonas use ammonia (NH3) as an energy source during its
conversion to nitrite (NO2). All species of Nitrobacter use nitrites for
their energy source in oxidizing them to nitrate (NO3).

Chlorine and Chloramines

Before adding bacteria or fish to any aquarium or system, all chlorine must
be completely neutralized.

Fra : jan martin

Dato : 05-11-06 17:04

Fra : jan martin

Dato : 07-11-06 12:09

Konklusion:
Vand til rengøring af filtermateriale skal være rent og
tilnærmelsesvist af samme temp. som i akvariet.

http://www.aquacare.de/info/veroeff/bak2_nf/bak2_nf.htm

mvh,
Jan Martin