Kemikalier, købe hvor?
Fra : Linde

Dato : 19-11-06 22:19

Hej

Da jeg står og overvejer at lave lidt ost vil jeg lige undersøge markedet
for noget nyttig kemi...nærmere betegnet calciumdiklorid og
kaliumnitrat(CaCl2 og KNO3). Findes der i dag steder hvor man kan købe en
lille pose af hver, uden at blive mistænkt for terrorisme?

Mvh
Linde

Fra : Max

Dato : 19-11-06 22:53

Hej Linde

> kaliumnitrat(CaCl2 og KNO3). Findes der i dag steder hvor man kan
> købe en lille pose af hver, uden at blive mistænkt for terrorisme?

En løsning vil måske være at tale med dem på det lokale osteri.

--
Mvh Max

Fra : Linde

Dato : 19-11-06 23:33

> En løsning vil måske være at tale med dem på det lokale osteri.

God ide ellers, men bor desværre på den forkerte side af bæltet...her er
ingen lokale osterier. Er dog elev på mejeriskole, men her er der
umiddelbart heller ingen hjælp at hente, så jeg må vist selv til lommerne.

Mvh
Linde

Fra : Q

Dato : 20-11-06 00:26

"Linde" <delinde@gmailfjern.com> skrev i en meddelelse

> God ide ellers, men bor desværre på den forkerte side af bæltet...her er
> ingen lokale osterier. Er dog elev på mejeriskole, men her er der
> umiddelbart heller ingen hjælp at hente, så jeg må vist selv til lommerne.

Hvis spanden med KNO3 stadig står under bordet i driftslab ( ca. en meter
fra Milkoscan) er det da bare at luske en klump i en pose i lommen når hende
den høje, sure ikke lige kigger

Vi fik ihvertfald lavet en del røgbomber dernede, og vi var ikke i Matas
efter KNO3

Calciumkloriden stod så vidt jeg husker i en dunk ude i et af depotrummene..
Kan du sige "snabelflaske" ?

Udover det kan du snildt lave ost uden calciumklorid.. Nitrat-delen er lidt
værre, men vær obs på at du også kan bruge natriumnitrat..

Hvis du ikke har samvittighed til den slags, så tag en snak med Henning -
han plejer at have forståelse for at der skal laves lidt fusk hjemme i
køkkenet..

Husk lige: Hvis du bruger kærnemælk som starter, så pod den lige om et par
gange inden du begynder at lave ost med den, ellers kan den være lidt sløv i
det..

Worst case kan du poste her igen, så finder vi lige ud af noget med en
kuvert og en adresse - jeg har begge dele i food grade kvalitet ( du kan
næsten gætte hvad jeg laver ikke ?..)

/peter

Fra : Linde

Dato : 20-11-06 16:35

"Q" <Q@Q.Q> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Worst case kan du poste her igen, så finder vi lige ud af noget med en
> kuvert og en adresse - jeg har begge dele i food grade kvalitet ( du kan

Hehe jow siden du nu kender til både Henning og Spanden formoder jeg i hvert
fald ikke du er terrorist, selvom du er i besiddelse af food/weapons grade
salpeter. Men god ide ellers, at høre ham ad om noget hjemmearbejde...det
med at luske en klump ned i lommen er lidt for frisk for min smag.
Smuk tanke at vi evt. kan trylle lidt med lidt salpeter, det kan være jeg
vender tilbage efter jeg får snakket med Henning. Mht. CaCl har jeg det
bedst med at putte det i jvf. opskriften, lærling som jeg er, men der har
jeg fået tilsagn om en flaske fra hjemmeproduktion.dk, så der er jeg dækket
ind. Og godt råd med kærnemælken...regner med at prøve noget øko fra
Slagelse, og den kan faktisk godt være lidt død i det.

Mvh
Linde

Fra : Q

Dato : 20-11-06 18:33

> [...]
> ind. Og godt råd med kærnemælken...regner med at prøve noget øko fra
> Slagelse, og den kan faktisk godt være lidt død i det.

Lige et par detaljer:

1: Det eneste der sker ved at du undlader calciumklorid er at koaglet bliver
lidt blødere, altså skal du enten røre lidt længere eller varme lidt mere op
under eftervarmningen.. Udover det bliver overgangstallene typisk en smule
lavere ( der går mere ost tabt i vallen i form af snus )

2: Hvis du har styr på din hygiejne kan du sagtens lave ost uden salpeter..
Har gjort det et par gange uden problemer.. Gør det jævnligt på "the dayjob"
ifm. økologisk ost....

3: Du er klar over at sødmælk fra butikkerne er højpasteuriseret og ofte
homogeniseret, og at det kan give nogle problemer hvis du vil lave andet end
friskost?..

4: Hvorfor Øko kærnemælk?..

5: smid en mail : un1813@gmail.com ( du skal ikke rette i adressen )

/peter