En smule offtopic - computer styring?
Fra : Stufkan

Dato : 28-11-06 16:55

Hej!

Jeg har tænkt på at begynde at lege lidt med styring af diverse
elektroniske ting via min computer. er der nogen der har erfaring på
det område?

Fra : Bertel Brander

Dato : 28-11-06 23:03

Stufkan skrev:
> Jeg har tænkt på at begynde at lege lidt med styring af diverse
> elektroniske ting via min computer. er der nogen der har erfaring på
> det område?

Du kunne starte med at købe et byggesæt som:
http://brinck.dk/byggesaet/br847.asp
Eller:
http://brinck.dk/byggesaet/br848.asp

Det er ret let at samle og programmeringen er ikke det store problem,
der følger et lille test program med det ene.

--
Just another homepage:
http://damb.dk

Fra : Stufkan

Dato : 29-11-06 17:29

tak.. det vil jeg kigge på

Fra : Ukendt

Dato : 29-11-06 20:19

Udfordringen fra et 'c' sysnspunkt er at få lov af windows til at pille i
com og lpt portene. Jeg kan se at der til den parallele version følger en
..sys fil med, så det er vel en driver. Til den serielle version må du
sikkert finde en lille seriel komponent på nettet, eller måske selv bixe
noget win32 api kode sammen til at læse og skrive til comX.
Jeg downloadede og installerede testprogrammet til den serielle version uden
meget held. Den giver mig en fejlmeddelelse hvert sekund, som man ikke kan
trykke ok på..... de bliver bare ved med at komme !! "Ugyldig com port"
eller sådan noget. Det kan være at du har mere held på din computer.

"Stufkan" <stufkan@gmail.com> skrev i en meddelelse
tak.. det vil jeg kigge på

Fra : Bertel Brander

Dato : 29-11-06 22:45

Troels Thomsen skrev:
> [...]
> trykke ok på..... de bliver bare ved med at komme !! "Ugyldig com port"
> eller sådan noget. Det kan være at du har mere held på din computer.

Man åbner porten med CreateFile:
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/fileio/fs/createfile.asp
Læser med ReadFile:
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/fileio/fs/readfile.asp
Og skriver med WriteFile:
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/fileio/fs/writefile.asp
Det er måske nødvendigt at sætte porten op med SetCommState:
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/devio/base/setcommstate.asp

Under forudsætning af at det er til windows.

--
Just another homepage:
http://damb.dk

Fra : Ukendt

Dato : 30-11-06 21:00

> Man åbner porten med CreateFile:
> Læser med ReadFile:
> Og skriver med WriteFile:
> Det er måske nødvendigt at sætte porten op med SetCommState:

Ja det ser simpelt ud når du formulerer det sådan!
.... men det ender tit med at sådan et modul fylder 5 sider før man er færdig
alligevel.

tpt

Fra : Stufkan

Dato : 30-11-06 17:51

> Under forudsætning af at det er til windows.

jeg havde egentlig håbet på at kunne gøre det med linux, men har
også Xp liggende så det er ikke et problem..

og så havde jeg egentlig også håbet på at kunne bruge USB porten..
men Com porten er selfølgelig stadig en mulighed..

Ellers tak for links! Det ser godt ud.. :D:D

Fra : Bertel Brander

Dato : 30-11-06 20:13

Stufkan skrev:

> jeg havde egentlig håbet på at kunne gøre det med linux, men har
> også Xp liggende så det er ikke et problem..

På linux skal du nok kikke på open, read og write.
Porten hedder vist "/dev/com1" på linux.

> og så havde jeg egentlig også håbet på at kunne bruge USB porten..
> men Com porten er selfølgelig stadig en mulighed..

På hardware siden er det meget lettere med en com-port

--
Just another homepage:
http://damb.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 30-11-06 20:18

Den Thu, 30 Nov 2006 20:12:33 +0100 skrev Bertel Brander:

> På linux skal du nok kikke på open, read og write.
> Porten hedder vist "/dev/com1" på linux.

Nix, /dev/ttyS0

Mvh
Kent

Fra : Ukendt

Dato : 30-11-06 20:54

> og så havde jeg egentlig også håbet på at kunne bruge USB porten..
> men Com porten er selfølgelig stadig en mulighed..

Så prøv at led efter et andet kit fx
http://www.danbit.dk/produkter/0607.phtml

eller

http://www.google.dk/search?hl=da&q=usb+digital+io&meta=

Fra : Peter Kai Jensen

Dato : 30-11-06 21:09

Stufkan wrote:

> jeg havde egentlig håbet på at kunne gøre det med linux, men har også
> Xp liggende så det er ikke et problem..

Som allerede nævnt er seriel-porten i Linux bare en fil som f.eks.
/dev/ttyS0 for den første port. Den kan åbnes som en almindelig fil, og
parametrene kan enten sættes op med 'stty' før man begynder, eller med
tcsetattr funktionen i programmet efter at man har åbnet filen.

Med hensyn til parallel-porten har jeg haft gode erfaringer med
'parapin' biblioteket[1]. Den skjuler alle detaljerne angående
opsætning og inverterede pins.

[1] http://parapin.sourceforge.net/

--
PeKaJe

VISTA: Viruses, Instability, Spyware, Trojans, and Adware.

Fra : Ukendt

Dato : 30-11-06 23:19

> Med hensyn til parallel-porten har jeg haft gode erfaringer med
> 'parapin' biblioteket[1]. Den skjuler alle detaljerne angående
> opsætning og inverterede pins.

Er det tilladt i linux at skrive direkte til port 0x378 ?
_outp(0x378 , 0)
(lissom det var i win98)

?

Fra : Peter Kai Jensen

Dato : 01-12-06 00:22

Troels Thomsen wrote:

> Er det tilladt i linux at skrive direkte til port 0x378 ?
> _outp(0x378 , 0)
> (lissom det var i win98)

Ja og nej. Med root privilegier kan man kalde 'ioperm' for at tillade
skrivning til og læsning fra et sæt porte[1]. Derefter kan man f.eks.
bruge 'outb' eller lignende til at skrive til porten. Men med mindre
man hurtigt vil porte noget der er skrevet på denne måde, så er det som
regel meget nemmere at bruge et dertil beregnet bibliotek, som f.eks.
'parapin'. Jeg finder det i hvert fald noget nemmere at arbejde med.

[1] Som regel implementeret som et suid program der smider privilegierne
så snart porten er sat op.

--
PeKaJe
   He left the unspoken question hanging in the air. How /did/ one