Hvordan kan man lave en lyd i PC-speakeren~
Fra : Tomas .

Dato : 15-11-06 23:20

Hejsa

Mit spørgsmål er egentlig ret simpelt. Hvordan frembringer man en tone
i PC-speakeren i C++ og hvilke(n) header skal inkluderes for at
muliggøre det?

Jeg forestiller mig en funktion:

sound(frekvens, tid);

altså en funktion, hvor frekvens samt varighed af tonen kan angives.
Findes en sådanne i standardlib???

--
Mvh.

Tomas

Fra : Bertel Brander

Dato : 15-11-06 23:33

Tomas . skrev:
> [...]
>
> Jeg forestiller mig en funktion:
>
> sound(frekvens, tid);
>
> altså en funktion, hvor frekvens samt varighed af tonen kan angives.

Der findes ingen standard måder at lave toner i standard C++

Hvis det er Windows kan du:
http://damb.dk/snip/playtone.html

--
Just another homepage:
http://damb.dk

Fra : Tomas .

Dato : 17-11-06 08:51

Bertel Brander <bertel@post4.tele.dk> skrev:

>Der findes ingen standard måder at
>lave toner i standard C++
>
>Hvis det er Windows kan du:
>http://damb.dk/snip/playtone.html

Det er til standard C++ - jeg underviser i det og kunne, i den
forbindelse, godt tænke mig et juletema, hvor de kursisterne
bl.a. kunne lave simple julemelodier ell. lignende som en
konkurrence,

--
Mvh.

Tomas

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-11-06 11:14

Tomas . skrev:

> Det er til standard C++ - jeg underviser i det og kunne, i den
> forbindelse, godt tænke mig et juletema, hvor de kursisterne
> bl.a. kunne lave simple julemelodier ell. lignende som en
> konkurrence,

Det er ret let at gøre ud fra det program Bertel Brander henviste
til.

--
Bertel

Fra : Tomas .

Dato : 19-11-06 18:07

>Det er ret let at gøre ud fra det program Bertel Brander
henviste
>til.

Bortset fra, at det er til windows. Det, jeg underviser udfra
kører i et DOS-vindue, bl.a. fordi der er nogen imellem, der
kører på en Linux platform.
--
Mvh.

Tomas

Fra : Bertel Brander

Dato : 19-11-06 19:53

Tomas . skrev:
> henviste
>
> Bortset fra, at det er til windows. Det, jeg underviser udfra
> kører i et DOS-vindue, bl.a. fordi der er nogen imellem, der
> kører på en Linux platform.

Man kan godt bruge koden i et DOS vindue under Windows,
det gør eksemplet.

Men det virker ikke på Linux.

Jeg ved ikke hvordan man gør på Linux, men du kan måske finde
et bibliotek der kan køre på både Windows og Linux.

Der findes ingen standard måde at lave lyd på i C++.

putchar(7) vil sikkert give en lyd på både Windows og
Linux, men der er ikke meget julemelodi over det.

--
Just another homepage:
http://damb.dk

Fra : Jespr

Dato : 20-11-06 12:03

Bertel Brander skrev:

> [...]
>
> putchar(7) vil sikkert give en lyd på både Windows og
> Linux, men der er ikke meget julemelodi over det.

I kunne jo også skrive wave-data til en fil (fx au format) og så
afspille den med en medie afspiller eller browserens indbyggede.

mvh
Jesper

Fra : Tomas .

Dato : 20-11-06 17:51

>I kunne jo også skrive wave-data til
>en fil (fx au format) og så
>afspille den med en medie afspiller
>eller browserens indbyggede.

Hvis det blot kom ud på det, at afspille en lyd, så jo; men idet
det er ment til læring og C++, duer det dog ikke - eller tak

--
Mvh.

Tomas

Fra : Jespr

Dato : 21-11-06 06:36

Tomas . skrev:

> Hvis det blot kom ud på det, at afspille en lyd, så jo; men idet
> det er ment til læring og C++, duer det dog ikke - eller tak

Det er helt ok - men jeg føler lige jeg må kommenterer :) Mit forslag
går på at man i c++ laver sin melodi. I stedet for at spille den i
runtime skrives output til en wave-fil. Et godt eksempel kunne være en
DTMF-generator hvor eleverne kan indtaste et telefonnummer og så laver
deres program en wave-fil der kan bruges til at ringe op fra en
fastnettelefon.

mvh
Jesper

Fra : Tomas .

Dato : 21-11-06 17:09

Jespr <011277@gmail.com> skrev:

> [...]
>melodi. I stedet for at spille den i
>runtime skrives output til en
>wave-fil. Et godt eksempel kunne være en

Det var da selvfølgelig en mulighed. Tror blot, det hurtigt
bliver på for højt niveau. Vi snakker jo "kun" undervisning af
18-19-årige
--
Mvh.

Tomas

Fra : Ivan Johansen

Dato : 20-11-06 16:05

Tomas . wrote:
> Bortset fra, at det er til windows. Det, jeg underviser udfra
> kører i et DOS-vindue, bl.a. fordi der er nogen imellem, der
> kører på en Linux platform.

Jeg vil umiddelbart tro at det samme kan lade sig gøre med Winelib under
Linux, men jeg har ikke prøvet.

Ivan Johansen

Fra : Ukendt

Dato : 20-11-06 18:51

> Bortset fra, at det er til windows. Det, jeg underviser udfra
> kører i et DOS-vindue, bl.a. fordi der er nogen imellem, der
> kører på en Linux platform.
> --

Det er da rigtigt at alle grundprincipperne i programmering kan læres i en
80x25 konsol, men man skal nu heller ikke undervurdere vigtigheden af at
lave noget folk kan relatere til.
Jeg har siddet i timer og kogt på konsolprogrammer der gør det ene og det
andet og det tredie, og hvis alt gik godt, skriver den bare OK til sidst.
Det er altså ikke særligt appelerende.

Så snart de kan skrive de simple konstruktioner, synes jeg at man skal
skynde sig at lære dem de mest grundlæggende ting i et eller andet grafisk
halløj. Her mener jeg i første omgang bare at tegne tre knapper og et text
felt på skærmen. Så kan du altid komme tilbage til listboxe osv senere. Er
det ikke minGw der kan både udvikles og afvikles på både windows og linux?

Måske er det bare mig, men at have en kobling til virkeligheden i form af
noget fysisk, er også et hit. ISÆR til begyndere.

Klassikeren er vist en styring af et lyskryds. I den simpleste version er
der bare rød gul grøn lys i fire retninger. Så kan man bare lade lyset
skifte på en timer.
(eksempelvis tilstandene "ost_vest" , "nord_syd" , event'ene genereres så
bare af en timer)
(Det var vist hvad jeg nåede , dengang jeg lavede dette på en Piccoline i
Comal 80, anyone remember? )

Bliver man færdig med det, kan man se om man kan få en sensor til at virke,
således at man laver trafiklyset trafikstyret på én eller anden måde.

Kontakten kan bruges som en fodgængerovergangsknap, der forlænger
grøn-perioden i den pågældende retning næste gang der bliver grønt.
(knappen aflæses af en timer rutiine, eller dit main loop. Når lyset skal
til at skifte til den anden retning, loader du grøn-tiden med 10 sekunder
mere, hvis flaget var sat.)

Alternativt kan den bruges som "bil-sensor" således at trafiklyset er rødt i
begge retninger normalt. Når der så kommer en bil fra én af siderne bliver
der grønt i den retning.
(eksempelvis tilstandene "ost_vest" "ledig" og "nord_syd" , event'ene
genereres så af både timeren og kontakten)

Hardware siden af dette kunne være 8 lysdioder og 8 kontakter direkte på
parallelporten. Det kan enhver elektronikfusker hjælpe med.
Alternativt kunne du købe et 24 liniers digital io board. De koster vel fra
500 og opefter.

Det er en anelse forskelligt at tilgå parallelporten i windows og linux, men
du kan jo skrive et par wrapperfunktioner, således at dine elever har samme
interface at bruge.
(hvilket også er tilfældet med lyd ....)

Men der er jo også et pensum at tage hensyn til , gætter jeg på ..... ? Med
tilpas kreativitet i opgave formuleringen kan man sikkert tvinge de
studerende til at bruge alle mulige facetter, som du har brug for at de
lærer om : nogle Singleton patterns, nogle datastrukturer, nogle copy
construcorer og operator overloading.

tpt

Fra : Kent Friis

Dato : 20-11-06 19:26

Den Mon, 20 Nov 2006 18:51:28 +0100 skrev Troels Thomsen:

> [...]
> andet og det tredie, og hvis alt gik godt, skriver den bare OK til sidst.

Jeg kan ikke mindes et eneste program det var meningen man skulle lære
noget af, som bare skrev ok. Et program til at beregne 25 * 25 skrev
resultatet, en quicksort-rutine sluttede af med at skrive den sorterede
liste, osv.

> [...]
> felt på skærmen. Så kan du altid komme tilbage til listboxe osv senere.

Du skriver det selv - *tegne* tre knapper. Nutildags er der ikke
noget programmering i at lave knapper, det kræver blot at man kan
bruge en mus. At lære at tegne knapper har mindre med programmering
at gøre end et photoshop-kursus.

> Er
> det ikke minGw der kan både udvikles og afvikles på både windows og linux?

Hvad hjælper det at compileren (og evt. knap-tegneprogrammet) kan
afvikles på begge platforme, hvis den ene halvdel af klassen skal
lære Win32 og den anden GTK?

Der blev iøvrigt spurgt om standard library, hvordan laver du en
knap vha standard library?

Mvh
Kent

Fra : Ukendt

Dato : 23-11-06 00:18

> At lære at tegne knapper har mindre med programmering
> at gøre end et photoshop-kursus.

My point excactly !
Så skulle det jo heller ikke være noget problem at bruge én textbox som
input, én som output og så nogle få knapper til at starte forskellige dele
af programmet.
Den virkelige pointe var at skabe VALUE i form af identifikation.

Det er federe for en 18 årig at vise et personnummerkontrolprogram som GUI
program til sine venner, end som konsolprogram.
Og især hvis man giver dem ideen, at de kan lave en for-løkke der kalder
validatorfunktionen med forskellige kontrolcifre indtil den returnerer true.
I Århus vil det være et rent hit, fordi Sporvejenes kontrollører går rundt
med en terminal der checker personnummeret hvis man bliver bustet, har jeg
hørt ...

Læs: Jeg kan lave fede ting når jeg programmerer, det er sjovt, det er sejt.

> Der blev iøvrigt spurgt om standard library, hvordan laver du en
> knap vha standard library?

Du bliver hurtigt sur
jeg tror ikke OP synes kommentarerne var spildte

tpt

Fra : Tomas .

Dato : 21-11-06 17:20

Troels Thomsen <nejtak...> skrev:

>Det er da rigtigt at alle
>grundprincipperne i programmering kan læres i en
> [...]

Selvfølgelig skal det være noget, de kan relatere til. Det er jo
netop derfor, jeg kom på ideen med julemelodier. Her er der
noget til alle. De svagere elever får et kick ved "bare" at lave
selve melodien. De dygtigere kan måske lave en jukebox, der kan
muliggøre valg af melodier. Så er der måske også nogle, der kan
lave lidt animationer eller direkte grafik, så jeg tror der, der
kan bygges meget på denne opgave.

> [...]
>konstruktioner, synes jeg at man skal
>skynde sig at lære dem de mest
>grundlæggende ting i et eller andet grafisk

Det er lige præcis MinGW, der anvendes. Denne kan køre både
> [...]
>
>Måske er det bare mig, men at have en
>kobling til virkeligheden i form af
>noget fysisk, er også et hit. ISÆR til begyndere.

Kommer i et andet fag, hvor jeg har stort set alle elever. Her
skal vi arbejde med uC'ere. Så der bliver det mere HW nært.

> [...]
>elektronikfusker hjælpe med.
>Alternativt kunne du købe et 24
>liniers digital io board. De koster vel fra

Rigtig god ide. Vil se, hvad jeg kan komme op med, men som sagt,
bliver det nok i det andet fag.

> [...]
>elever har samme
>interface at bruge.
>(hvilket også er tilfældet med lyd ....)

Sø tabte du mig fuldstændigt. Der forstod jeg ikke noget.

--
Mvh.

Tomas

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-11-06 18:29

Tomas . skrev:

[i en lidt anden rækkefølge]

> Sø tabte du mig fuldstændigt. Der forstod jeg ikke noget.

En wrapperfunktioon er en funktion som 'kun' skal laves på en
sådan måde at den er nem for eleverne at bruge, og de skal så
ikke vide hvad den egentlig laver (af beregninger og systemkald).

Singleton patterns og copy construcorer er begreber fra OOP. De
kan ikke forklares kort.

Datastrukturer kunne være array, stack og queue. Operator
overloading vil sige at man selv kan programmere hvad f.eks. +
skal betyde i en given sammenhæng. Hvis man f.eks. skulle arbejde
med komplekse tal, kunne det være rart at kunne skrive
(2,3)+(1,5) og så få returneret (3,8) automatisk.

--
Bertel

Fra : Ukendt

Dato : 23-11-06 00:04

Meningen var bare at sige at det behøver ikke gå op i rent leg, bare fordi
du stimulerer deres Georg Gearløs instinkt. Den måde du stiller opgaven, og
hjælper dem undervejs, giver stor mulighed for at "skubbe" nogle
programmeringsfacetter/-dicipliner ind i faget. Det modsatte der ofte sker
mens man står i det, og er vildt entusiastisk er, at man forveksler resultat
med process. Resultatet (et simuleret lyskryds eksempelvis) er ofte ikke så
vigtig som processen at lave den !

Andre muligheder kunne være:
at du kræver at hovedprogram og utilityfunktioner findes i forskellige c og
h filer.
At de både bruger en for og en while (hvis du har lyst til at skubbe i denne
retning)
At de både bruger if else if else ... og switch. (hvis du har lyst til at
skubbe i denne retning)
At hver funktion max må være ½-1 side i editoren. (hvis du har lyst til at
skubbe i denne retning)

tpt
(der ikke lige har stavekontrol idag)

Fra : Tomas .

Dato : 25-11-06 17:36

> [...]
>i faget. Det modsatte der ofte sker
>mens man står i det, og er vildt
>entusiastisk er, at man forveksler resultat

Det er nok rigtigt. Jeg mener bare, at jo sjovere det er, jo
mere interesserede bliver de også i at udfordre sig selv i at
komme "længere ud i hjørnerne".

>Andre muligheder kunne være:
>at du kræver at hovedprogram og
>utilityfunktioner findes i forskellige c og
> [...]

Noteret. Lyder som en fornuftig handlingsplan.

--
Mvh.

Tomas

Fra : Ukendt

Dato : 25-11-06 22:15

> Det er nok rigtigt. Jeg mener bare, at jo sjovere det er, jo
> mere interesserede bliver de også i at udfordre sig selv i at
> komme "længere ud i hjørnerne".

Vi er vist på bølgelængde !

tpt

Fra : Tomas .

Dato : 25-11-06 17:41

Bertel Lund Hansen <unospamo@lundhansen.dk> skrev:
> [...]
>sådan måde at den er nem for eleverne at bruge, og de skal så
>ikke vide hvad den egentlig laver (af beregninger og

OK

>Singleton patterns og copy construcorer er begreber fra OOP. De
>kan ikke forklares kort.

OK

> [...]
arbejde
>med komplekse tal, kunne det være rart at kunne skrive
>(2,3)+(1,5) og så få returneret (3,8) automatisk.

Eller vektorer for den sags skyld...
Jeg har været i gang med nogle simple beregningopgaver - er et
år et skudår og returner derefter antal dage i en pågældende
måned. Jeg vil efterfølgende introducere dem for arrays, så vi
kan udbygge programmet med returnering af månedens navn i stedet
for nummer. Kunne selvfølgelig bare gøres i en switch sætning,
men det er jo for let

--
Mvh.

Tomas