MinGW GTK2 Linux og Windows
Fra : dusted

Dato : 17-10-06 22:22

Hej, jeg sidder og skal lave et ret simpelt program, bestående af en
række tekstbokse og et par knapper.
( se http://dusted.dk/?view=actionquake2-config-generator )

Jeg vil generne lave det som et kørbart program som folk
kan hente ned på deres maskine så det bliver enu lettere at bruge.

Derfor skal det selfølgelig have en grafisk brugerflade, men det skal
også kunne køre nativt på både Linux og Windows.

Jeg har aldrig lavet grafiske brugerflader før, så det virker naturligt
at ligge ud med at vælge noget som er til at få til at fungere på både
linux og windows, det har jeg forstået at GTK2 kan.

Jeg har fundet ud af at jeg kan bruge MinGW til at compile programmet
til Windows og gcc til linux.

Jeg har prøvet at køre "Hello World" i et gtk vindue, og linke det med
kommandoen:
gcc base.c -o base `pkg-config --cflags --libs gtk+-2.0`
(fundet her: http://www.gtk.org/tutorial/c39.html#SEC-HELLOWORLD )

Det fungerer fint til Linux men nu kommer problemet selfølgelig,
kommandoen:
mingwgcc base.c -o base `pkg-config --cflags --libs gtk+-2.0`

virker ikke, den retunerer følgende:
/usr/lib/gcc/i586-mingw32msvc/3.4.5/../../../../i586-mingw32msvc/bin/ld:
kan ikke finde -lgtk-x11-2.0
collect2: ld returned 1 exit status

Jeg er ret ny i programmeringens spændende verden, betyder det at den
ikke kan finde de gtk ting der skal linkes ind i programmet ? hvis ja,
hvad gør jeg ved det ?

Et helt andet spørgsmål:
Skal jeg droppe gtk2 og hvad er alternativet til at lave grafiske
brugerflader der fungerer på både linux og windows ?

Beklager for et latterligt langt indlæg, men jeg hader selv når folk
ikke gider forklare deres situation ordentligt.

På forhånd rigtigt mange tak (hvis du er nået hertil)
Med Venlig Hilsen
Jimmy Christensen

Fra : Bertel Brander

Dato : 17-10-06 22:54

dusted wrote:
> [...]
>
> virker ikke, den retunerer følgende:
> /usr/lib/gcc/i586-mingw32msvc/3.4.5/../../../../i586-mingw32msvc/bin/ld:

Har du downloadet og installeret gtk til MinGW?
Det kan gøres herfra:
http://www.gtk.org/download/

Du skal sandsynligvis linke med libglib-2.0.dll.a
på windows, dvs

-lglib-2.0.dll

i stedet for

-lgtk-x11-2.0

--
Just another homepage:
http://damb.dk

Fra : dusted

Dato : 18-10-06 15:39

Bertel Brander wrote:

> Har du downloadet og installeret gtk til MinGW?
> Det kan gøres herfra:
> http://www.gtk.org/download/
Jeg kan ikke umiddelbart finde ud af hvilken jeg skal downloade, men
leder til jeg finder den :P

> Du skal sandsynligvis linke med libglib-2.0.dll.a
> på windows, dvs
>
> -lglib-2.0.dll
>
> i stedet for
>
> -lgtk-x11-2.0

Ahh, okay, kan se hvordan det giver mening ;) mange tak for hjælpen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 17-10-06 23:27

On Tue, 17 Oct 2006 23:53:50 +0200, Bertel Brander wrote:

> Du skal sandsynligvis linke med libglib-2.0.dll.a
> på windows, dvs

Det er sikkert også en god ide at lave statisk link, da man ikke kan
forvente gtk installeret på en vilkårlig MS windows.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Kent Friis

Dato : 18-10-06 18:11

Den 17 Oct 2006 22:27:02 GMT skrev Michael Rasmussen:

> Det er sikkert også en god ide at lave statisk link, da man ikke kan
> forvente gtk installeret på en vilkårlig MS windows.

GTK er mig bekendt under LGPL, som kræver at library'et kan
udskiftes af brugeren. Dvs. enten dynamisk link, eller mulighed
for at relink'e eller recompile.

Mvh
Kent

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 18-10-06 16:09

On Wed, 18 Oct 2006 16:39:45 +0200, dusted wrote:

> Hvis jeg finder ud af hvordan jeg linker, så linker jeg statisk, mange
> tak for rådet :)
Tilføj option static: -static

--
Hilsen/Regards