Netværks Hardisk/FTP Server
Fra : Carsten H.

Dato : 21-10-06 13:25

Jeg skal bruge en komponeret netværks harddisk og server som primær skal
virke til fil deling mellem mine computer i hjemmet og som også kan køre som
FTP server med bruger logon via Internettet.

Som sekundær løsning må den også have mulighed som web server og virke som
printer server til USB udgang.
Hvis den så også kan virke som medie server til feks. en Kiss DVD (Feks
DP-500) er det et ekstra plus.

Hvis det ikke er for meget at forlange og koster meget ekstra, så vil en
mulighed for at kunne downloade selv, uden PC funktion også være dejligt,
men her presser jeg den nok lidt.

Det skal være en enkelt og billig løsning og kunne betjenes via Windows XP,
skal være meget brugervenlig da jeg ikke har rodet med sådan ting før.

Nogen forslag til en evt. løsning for mig?

Mange tak.

Mvh

Carsten

Fra : Carsten H.

Dato : 21-10-06 16:50

"Carsten H." <no@mail.thanks> skrev i en meddelelse
> [...]
> XP, skal være meget brugervenlig da jeg ikke har rodet med sådan ting før.
>
> Nogen forslag til en evt. løsning for mig?

Er faldet over Synology Disk Station DS-101j
Vil det være et godt køb?

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 21-10-06 17:18

"Carsten H." <no@mail.thanks> wrote in message

> Er faldet over Synology Disk Station DS-101j
> Vil det være et godt køb?

Jeg mener 101'eren er den gamle version, afløseren hedder 106J.

Iøvrigt den jeg selv har

// Kim

Fra : Carsten H.

Dato : 21-10-06 17:30

"Kim Jørgensen" <k7@get2net.invalid> skrev i en meddelelse

> "Carsten H." <no@mail.thanks> wrote in message

> Jeg mener 101'eren er den gamle version, afløseren hedder 106J.
>
> Iøvrigt den jeg selv har

Ok, hvad har du måtte slippe for sådan en?
Hvor stor HD kan man sætte i den?
Gøre det nogen støre forskeld om det er en ATA-100 eller ATA-133? (Et område
jeg heller ikke ved så meget om)

Mvh

Carsten

Fra : Peter Jespersen

Dato : 22-10-06 21:13

On Sat, 21 Oct 2006 17:50:19 +0200, Carsten H. wrote:

<snip>

>Er faldet over Synology Disk Station DS-101j
>Vil det være et godt køb?

Når vi taler om serveradgang via internettet, vil jeg anbefale at bruge
SFTP - der benytter kryptering.

Det er så kun noget som Synology kun har på deres store modeller, der er
lidt halvdyre. Ved ikke med andre fabrikanter.

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #148303
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
The smoking of this document is not recommended.

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 21-10-06 16:52

"Carsten H." <no@mail.thanks> wrote in message

> Det skal være en enkelt og billig løsning og kunne betjenes via Windows
> XP, skal være meget brugervenlig da jeg ikke har rodet med sådan ting før.

Well..... nu ved jeg ikke hvad du betegner som enkel og billig.

Men jeg vil mene at en synoly af en slags opfylder alle dine krav.

Nu skriver jeg mene, da jeg ikke benytter min til alle de formål du
beskriver, men jeg mener den er gearet til alle de ting, om de så virker i
konkret praksis ved jeg ikke, priæmrt mht. til din Kiss.

De andre ting spiller her.

Mvh

Kim

Fra : Carsten H.

Dato : 21-10-06 17:16

> [...]
> beskriver, men jeg mener den er gearet til alle de ting, om de så virker i
> konkret praksis ved jeg ikke, priæmrt mht. til din Kiss.

Jeg tror du har ret og jeg er lidt i triviel om den kan bruges med min Kiss,
men det gør heller ikke så meget.

Har ikke haft held med at finde oplysninger omkring FTP delen, er det muligt
at sætte den op med password beskyttelse, ved du det?

Kan du sige mig hvad forskellen er på Synology DS-101j og DS-106j ?

Fra : N_B_DK

Dato : 21-10-06 18:39

> [...]
> skal virke til fil deling mellem mine computer i hjemmet og som også
> kan køre som FTP server med bruger logon via Internettet.

Det har intet med server hardware at gøre....

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Esben

Dato : 22-10-06 00:47

> Det har intet med server hardware at gøre....

Hvorfor er en NAS-box ikke server-hw?

--
Esben

Fra : N_B_DK

Dato : 22-10-06 01:49

"Esben" <esben@gruf.LAND> wrote in message
> Hvorfor er en NAS-box ikke server-hw?

Det burde ordet NAS være svar nok på ;)

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 22-10-06 09:08

On Sun, 22 Oct 2006 02:48:52 +0200, "N_B_DK" <N_B_DKSPAM@hotmail.com>
wrote:

> Det burde ordet NAS være svar nok på ;)

Jeg er uenig. NAS er et marketing-udstryk, og en NAS-box er dybest set
intet andet end en server, der leveres som et appliance, dvs. med pre-
installeret server-software.

-A
--
Hvis du beskyttes af den 'gratis' spam-udsender til privatbrugere,
beskyttes du også mod svar fra mig. Jeg filtrerer de indlæg bort.

Fra : N_B_DK

Dato : 22-10-06 22:29

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in message
> Jeg er uenig. NAS er et marketing-udstryk, og en NAS-box er dybest set
> intet andet end en server.

Uenig, en NAS er en boks med embedded OS, der kan styre nogle diske og give
adgang til dem.

At sælge de bokse under funktionen /navnet NAS er imho forkert.

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Hans Joergensen

Dato : 22-10-06 22:51

N_B_DK wrote:
> Uenig, en NAS er en boks med embedded OS, der kan styre nogle diske og give
> adgang til dem.
> At sælge de bokse under funktionen /navnet NAS er imho forkert.

Network Attached Storage, en harddisk med ethernet-interface og en
mulighed for at dele filerne ud over netværket er lige præcis en NAS.
hvad vil du ellers kalde den?

// Hans
--
"There's only one place where we can get fresh salmon," he said,
"and it's closed on Sunday." "Of course," I snapped.

Fra : N_B_DK

Dato : 22-10-06 23:54

> Network Attached Storage, en harddisk med ethernet-interface og en
> mulighed for at dele filerne ud over netværket er lige præcis en NAS.

Ja, det er det, men SAN er noget helt helt andet.

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Hans Joergensen

Dato : 23-10-06 06:54

N_B_DK wrote:
> Ja, det er det, men SAN er noget helt helt andet.

Men nu var det jo en NAS der blev spurgt om ikke? hvorfor snakker du
så SAN? :)

// Hans

Fra : N_B_DK

Dato : 23-10-06 15:55

> Men nu var det jo en NAS der blev spurgt om ikke? hvorfor snakker du
> så SAN? :)

Fordi du nævnte NetApp (som netop gør det i SAN ;) )

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 23-10-06 16:12

On Mon, 23 Oct 2006 16:54:55 +0200, "N_B_DK" <N_B_DKSPAM@hotmail.com>
wrote:

> Fordi du nævnte NetApp (som netop gør det i SAN ;) )

Du har godt nok den helt store fisketråd ude for at hive i land, hva'?

OP startede med at spørge til en kombineret netværks-harddisk (NAS) og
server, og du svarede så, at det ikke har noget med server-hardware at
gøre.

-A

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 23-10-06 17:14

>Fordi du nævnte NetApp (som netop gør det i SAN ;) )

Nu er NetApps primære område nu godt nok NAS. At de så i nyere tid er
begyndt at tilbyde snit mod iSCSI og FC direkte mod diskene er en
anden sag. NetApp er vel om noget kendt for at lave NAS-bokse.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Hans Joergensen

Dato : 24-10-06 09:38

N_B_DK wrote:
> Fordi du nævnte NetApp (som netop gør det i SAN ;) )

De gør nu mest i NAS.. faktisk er det ikke ret længe de gav sig til
at gøre i SAN.

// Hans

Fra : N_B_DK

Dato : 24-10-06 12:48

> De gør nu mest i NAS.. faktisk er det ikke ret længe de gav sig til
> at gøre i SAN.

Ok, det første jeg så på deres side var bare noget SAN ;)

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 23-10-06 07:46

"N_B_DK" <N_B_DKSPAM@hotmail.com> wrote in message

> At sælge de bokse under funktionen /navnet NAS er imho forkert.

Er det så pga. navnet eller produktet at indlægget ikke hører hjemme her ?

Mvh

Kim

Fra : N_B_DK

Dato : 23-10-06 15:56

"Kim Jørgensen" <k7@get2net.invalid> wrote in message

> Er det så pga. navnet eller produktet at indlægget ikke hører hjemme
> her ?

Begge tildels, når man begynder at ville have print server osv i boksen
også, så er det ikke længere NAS, men mere en dedikeret server.

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 23-10-06 16:35

> Begge tildels, når man begynder at ville have print server osv i boksen
> også, så er det ikke længere NAS, men mere en dedikeret server.

Og der er printserver i en Synology, og den er mere end server end en NAS,
hvis jeg forstår dig ret ?

Så hører spørgsmålet da først for alvor hjemme her, hvor skulle et server
spørgsmål stilles, hvis det ikke er i servergruppen ?

// Kim

Fra : N_B_DK

Dato : 23-10-06 17:10

"Kim Jørgensen" <k7@get2net.invalid> wrote in message
> Så hører spørgsmålet da først for alvor hjemme her, hvor skulle et
> server spørgsmål stilles, hvis det ikke er i servergruppen ?

edb.hardware imho

Det du søger har intet med server hardware at gøre, bare fordi det er en FTP
server, web server osv, så bliver det ikke server hardware af den grund.

Skulle det blive server hardware, vil en Xbox der er moddet til fil server
være ligeså meget serverhardware...

Gruppen er til hardware (indstikskort, servere og lignende udstyr)

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Carsten H.

Dato : 23-10-06 17:53

> Gruppen er til hardware (indstikskort, servere og lignende udstyr)

Hvad gruppe vil du så mene man skal bruge?

Fra : Hans Joergensen

Dato : 24-10-06 09:39

N_B_DK wrote:
> Gruppen er til hardware (indstikskort, servere og lignende udstyr)

NAS-bokse er hardware..

// Hans

Fra : N_B_DK

Dato : 24-10-06 12:48

> NAS-bokse er hardware..

Ja det er desktop bundkort også, men det har heller ikke noget at gøre i den
her gruppe.

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Hans Joergensen

Dato : 24-10-06 13:14

N_B_DK wrote:
> Ja det er desktop bundkort også, men det har heller ikke noget at gøre i den
> her gruppe.

NAS-bokse er hardware der har en serverfunktion.

// Hans

Fra : N_B_DK

Dato : 24-10-06 14:31

> NAS-bokse er hardware der har en serverfunktion.

Ja netop, en server funktion, hvis jeg laver en boks med et desktop board,
og en celeron CPU, og 2 diske (og et flashkort med noget embeddet OS) så er
det ikke hardware af den grund, selvom den har en server funktion.

Men har jeg forstået det rigtigt mener du at straks der er en server
funktion i produktet er det automatisk server hardware ? (er en adsl router,
en print server osv, så server hardware ?)

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Hans Joergensen

Dato : 24-10-06 14:47

N_B_DK wrote:
> Ja netop, en server funktion, hvis jeg laver en boks med et desktop board,
> og en celeron CPU, og 2 diske (og et flashkort med noget embeddet OS) så er
> det ikke hardware af den grund, selvom den har en server funktion.

Det er da fint hardware? :)

> Men har jeg forstået det rigtigt mener du at straks der er en server
> funktion i produktet er det automatisk server hardware ? (er en adsl router,
> en print server osv, så server hardware ?)

Ikke nødvendigvis.. men det er da fx. helt rimeligt hvis man spørger
her om hvad der kræves af hardware for at drive en given service.

Her hvor jeg arbejder sidder der ca. desktop-motherboards i alle
servere, og på trods af det kører de fint og har god ydelse.

// Hans

Fra : N_B_DK

Dato : 24-10-06 18:15

> Her hvor jeg arbejder sidder der ca. desktop-motherboards i alle
> servere, og på trods af det kører de fint og har god ydelse.

Det bliver bare ikke server hardware af den grund.

En tunet knallert bliver heller ikke en motorcykel ;)

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Esben

Dato : 24-10-06 18:12

> [...]
> funktion i produktet er det automatisk server hardware ? (er en adsl
> router, en print server osv, så server hardware ?)

Jeg kan godt følge dig lidt - gruppens beskrivelse står der:
"Diskussion af hardware til centrale EDB-installationer"
- hvilket en NAS-box som Synology jo fint passer til.

Men i fundatsen står der:
"Formålet med gruppen er at stille et forum til rådighed hvor der kan
diskuteres professionelt EDB-hardware. "

Så spørgsmålet går vel på om den anbefalede NAS-box kan betegnes som
"professionelt hardware".
Fx kan både en dl380 Storage server og en Synology Disk Station formentligt
opfylde spørgerens krav. DL380 tror jeg ingen har noget i mod at diskutere i
denne gruppe, så er sagens kerne at en Synoloy NAS-box ikke opfylder de krav
der stilles til professionelt hardware?

--
Esben

Fra : N_B_DK

Dato : 24-10-06 19:53

> [...]
> "Formålet med gruppen er at stille et forum til rådighed hvor der kan
> diskuteres professionelt EDB-hardware. "

En boks hvor diske tilsluttes med USB er i mine øjne ikke professionelt,
hvor er sikkerheden (mht disk nedbrud)

> Så spørgsmålet går vel på om den anbefalede NAS-box kan betegnes som
> "professionelt hardware".

Ikke i mine øjne ;)

> [...]
> mod at diskutere i denne gruppe, så er sagens kerne at en Synoloy
> NAS-box ikke opfylder de krav der stilles til professionelt hardware?

Der er også en ret stor faktor til forskel i prisen må man sige, ikke at
prisen afgør om der er server hardware, men en boks med kun en disk, uden
nogen sikkerhed indblandet, gør det i mine øjne til et forbruger produkt.

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Hans Joergensen

Dato : 24-10-06 23:53

N_B_DK wrote:
> En boks hvor diske tilsluttes med USB er i mine øjne ikke professionelt,
> hvor er sikkerheden (mht disk nedbrud)

NAS og USB? æh...

Hvad med en UPS der tilsluttes med USB? er det heller ikke
professionelt? :)

> Ikke i mine øjne ;)

Masser af professionelle bruger masser af USB-diske.

// Hans

Fra : N_B_DK

Dato : 25-10-06 00:53

> NAS og USB? æh...

Jeg ved ikke om du gik glip af starten af tråden, men der skrives om
Synology Disk Station DS-101j

> Hvad med en UPS der tilsluttes med USB? er det heller ikke
> professionelt? :)

Er det ikke en lidt underlig kommentar (til trods for din smiley)

> Masser af professionelle bruger masser af USB-diske.

Ja og USB memory sticks osv, men hvad hvad det med NAS at gøre ?

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Hans Joergensen

Dato : 25-10-06 08:56

N_B_DK wrote:
> Jeg ved ikke om du gik glip af starten af tråden, men der skrives om
> Synology Disk Station DS-101j

Ja, og den tilsluttes via Ethernet... hvad er så problemet?

// Hans

Fra : N_B_DK

Dato : 25-10-06 10:37

> Ja, og den tilsluttes via Ethernet... hvad er så problemet?

At det er et desktop produkt..

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Esben

Dato : 25-10-06 22:22

> En boks hvor diske tilsluttes med USB er i mine øjne ikke professionelt,
> hvor er sikkerheden (mht disk nedbrud)

Det har du helt ret i.

> Ikke i mine øjne ;)

Heller ikke i mine - havde der i det mindste været raid1 i den, så kunne den
måske anvendes til nogen formål.

Hvis der her i gruppen kun må diskuteres "professionelt serverhardware", så
har du ret i at produktet ikke hører hjemme her. Det var jeg ikke klar over
før jeg læste beskrivelsen - hardwaregruppen er den rigtige :)

--
Esben

Fra : N_B_DK

Dato : 25-10-06 22:55

> [...]
> serverhardware", så har du ret i at produktet ikke hører hjemme her.
> Det var jeg ikke klar over før jeg læste beskrivelsen -

Ja server hardware bliver det ihvertfald aldrig ;)

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Esben

Dato : 26-10-06 07:42

> Ja server hardware bliver det ihvertfald aldrig ;)

Det _er_ server hardware - på et niveau under soho.

--
Esben

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 26-10-06 05:06

"Esben" <esben@gruf.LAND> wrote:

> [...]
>diskuteres professionelt EDB-hardware. "
>
>Så spørgsmålet går vel på om den anbefalede NAS-box kan betegnes som

Jeg var i tidernes morgen med til at skrive fundatsen for gruppen. Og
jeg kan huske vores tanker var at "professionelt" skulle opfattes som
udstyr som virksomheder har i et serverrum.

For måske bedre at forstå gruppen så er den opstået fordi generel
hardwarediskussion fylder rigtig meget og at snak om de lidt mere
eksotiske løsninger let drukner fordi volumen er så meget mindre.

Om NAS hører under gruppens emne. Det vil jeg sige ja til, det var
ikke helt så udbredt i 1999 da vi skrev fundatsen, som den kom ikke
med på listen over typiske emner. Men naturligvis kun hvis produktet
er rettet mod et professionelt segment - NetApp er et godt eksempel.

De små NAS bokse med en IDE/SATA disk har lige så meget med et
serverrum at gøre som en desktop pc.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : N_B_DK

Dato : 26-10-06 13:09

"Lars Kim Lund" <lkl@fabel.dk> wrote in message
> De små NAS bokse med en IDE/SATA disk har lige så meget med et
> serverrum at gøre som en desktop pc.

Rart vi er enige ;)

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Hans Joergensen

Dato : 22-10-06 20:07

N_B_DK wrote:
> Det burde ordet NAS være svar nok på ;)

Du mener altså heller ikke at NetApp er server-hardware?

// Hans

Fra : N_B_DK

Dato : 22-10-06 22:31

> Du mener altså heller ikke at NetApp er server-hardware?

Du ved godt hvad forskelle på et SAN og NAS er ikke ?

Hvor ofte er SAN over ethernet ? (ja der findes ISCSI SAN, men langt de
fleste er nu med fiber)

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Carsten H.

Dato : 22-10-06 09:35

Nogen der kan svare mig hvad forskellen er på Synology DS-101j og DS-106j ?

Og om det er muligt at sætte FTP delen op med password beskyttelse?
Samt hvor stor HD der kan bruges?

Mvh

Carsten

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 22-10-06 11:33

> Nogen der kan svare mig hvad forskellen er på Synology DS-101j og DS-106j
> ?

106 er den nye model, jeg mener at man kan update 101'eren med software så
en matcher 106, med undtagelse at 101 ikke kan tænde selv igen, såfremt der
har været strømafbrydelse.

> Og om det er muligt at sætte FTP delen op med password beskyttelse?
> Samt hvor stor HD der kan bruges?

Ja, du kan selv sætte brugeradgang på FTP delen.

Hvis du finder manualen på synology.com mener jeg det er ca. 400 hvis det er
IDE modellen, men det er dem de anbefaler, jeg har selv smidt en WD på 320
gb i min.

// Kim

Fra : Ninja Rider

Dato : 12-06-07 22:01

Hejsa

Carsten H. skrev:
> [...]
> printer server til USB udgang.
> Hvis den så også kan virke som medie server til feks. en Kiss DVD (Feks
Plextor laver nogle fine NAS diske, med printer server, og 2usb, til
enten flere HD'er/usb nøgler eller andet gear.

Har selv en 400GB, der er rigtig fin. (tror den kostede en 1500kr ca)

--
Mvh Emil Gundersen
www.EGSKilte.dk