bogstaver/tal i stedet for noder
Fra : Astrid Krog

Dato : 14-10-06 15:12

-- Er der nogen der ved om man kan få "noder) læs bogstaver eller tal
istedet for noder jeg har et barnebarn på 6½ der gerne vil lære at
spille orgel/klaver men ingen af os kender noderne, jeg ved man kan få
bogstaver/tal til at sætte på tangenterne og melodibøger der er
tilsvarendemen hvor og kan man også få det i stedet for #rigtige#
noder
mange mange tak for hjælpen

Mvh
astrid

Fra : jazzpianist.dk@gmail~

Dato : 15-10-06 23:26

Hej Astrid

Jeg ved ikke lige præcis hvor du kan finde de bøger du efterlyser -
jo, sikkert i en nodeforretning eller en musikforretning. Eller over
nettet, søg evt. på "begynder klaverskole" eller lignende. Jeg ville
dog bare lige komme med en lille bemærkning, nu da du nævner at dit
barnebarn er motiveret til at spille musik. At spille musik er ikke det
samme som at tælle eller læse - det handler meget mere om at lytte.
Så måske skal dit barnebarn bare have lov at lege med tangenterne,
eksperimentere med lydene, selv finde frem til hvornår det lyder
rigtigt, forsøge at fange en melodi, f.eks. bare med de hvide
tangenter, eller måske kun de sorte - måske opfinde regler for hvilke
tangenter som skal bruges. Improvisation, det er kilden til musikalsk
glæde og motivationsdriften til at blive ved. Det kræver dog bare, at
de voksne bærer over med at det for det meste lyder rædselsfuldt...
men et barn som bliver grebet af at frembringe lyd på et instrument,
det tyder på musikalitet og vigtigst af alt: glæde ved at spille. Det
er kimen til en ægte musikalsk drivkraft. Jeg er selv pianist, 27 år.
Godt nok er jeg ikke klassisk skolet, men min spilleglæde blev helt
sikkert grundlagt i glæden ved at eksperimentere ved klaveret - og jeg
husker tydeligt at hvis noget kunne slukke min spilleglæde, så var
det hvis det voksne bad om noget "ordentlig" musik... Men når jeg fik
lov at spille som jeg ville, så følte den frihed som det musikalske
rum bør være... og så fik jeg også lyst til at lære mere.

Hvis dit barnebarn udviser stor spilleglæde ved klaveret, og på et
tidspunkt måske bliver frustreret over at der er noget han/hun ikke
kan spille, så kunne det være fint at finde en som kunne inspirere
lidt - ikke nødvendigvis en uddannet lærer, men måske bare en som
kan lidt og kan vise lidt fra sig... små melodistykker, rytmiske
fornemmelser, harmonier - stille og roligt introducere nye muligheder
på tangenterne. Små motiverende skub.

held og lykke med den umiddelbare glæde ved at klinge.

mvh Ole

Fra : Astrid Krog

Dato : 17-10-06 05:54

Hej ole
tak for svaret
hun får allerede lov at spille det hun vil UDEN vi blander os
hun har fundet ud af at spille glade jul (noget af det) hun
ELSKER musik og dans så vi håber hun bliver ved at have den
glæde?

astrid

Fra : Basil

Dato : 17-10-06 07:05

Astrid Krog formulerede spørgsmålet:
> [...]
> bogstaver/tal til at sætte på tangenterne og melodibøger der er
> tilsvarendemen hvor og kan man også få det i stedet for #rigtige#

Hej Astrid.
Det andet svar er nok det bedste, men stil dit spørgsmål til
bibliotekaren på dit kommunale bibliotek, så skal du nok få
kvalificeret hjælp.
Jeg har selv forsøgt mig at lære at spille klaver, men jeg har bare
ikke rytme, og måtte opgive.
Jeg "nøjes" med at elske at lytte til musik, det er nok bedst for mig
og mine omgivelser.
Kai

Fra : hogfeldt@gmail.com

Dato : 07-11-06 13:44

Hej Astrid,

Jeg ved at den slags findes - Dog til andre (og lidt sære)
instrumenter, men det må kunne bruges... Prøv at lede efter bøger
til dulcimer o.l.

Ellers klaverbøger for børn - Der er tit sjove måder at lære noder
på, og hvis du nu hjælper hende kan det være du selv får lidt
indsigt?

Den slags bøger har de tit hos musikinstrumentbutikkerne, og
nogengange i boghandelen.

Mvh
Magnus

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 02-01-07 15:36

Astrid Krog (slet GZ1BR) wrote:

> [...]
> bogstaver/tal til at sætte på tangenterne og melodibøger der er
> tilsvarendemen hvor og kan man også få det i stedet for #rigtige#

Gå ned i en musikforretning og få forklaret noderne. Gå derefter hjem, lav
et stykke pap med noderne der passer til klaveret ... ingen problem :)

--
Per, Esbjerg