Anbefaling af haglgevær
Fra : [6705] Jesper Sørens~

Dato : 13-10-06 23:47

Hej gruppe,

Jeg har besluttet mig for at jeg skal have et nyt haglgevær. Det skal være
en 12er...

Har kigget på bl.a. Lincoln og Beretta men synes nok at Beretta er dyre .
det er mange penge ihvertfald.

Hvad kan i ellers anbefale af mærker ?
Skal bruge det til flugtskydning og lidt jagt men primært flugskydning.
Så at Lincoln havde en model med længere løb og 12/89 istedet for 12/76 og
alm længde løb. Hvad er bedst ? Er vant til at skyde med en alm. længde O/U
12/76 og regner også med at det bliver sådan en men den flinke ekspedient
sagde at jeg lige så godt kunne købe en 12/89 fordi så har jeg ikke
begrænset mig mht patroner og at det længere løb kun gjorde den mere præcis
på afstand.

Hvad er folks generelle overbevisning ?

--
Mvh / Regards,
Jesper Sørensen, ny jæger

Fra : Lasse

Dato : 14-10-06 14:51

Efter min erfaring, er en længere løbet ikke mere præcis, det kommer jo på
boringen, men pga vægten, ligger den mere stabilt, og det er nemmere at få
et bedre sving i bøssen. Ang mærker, er jeg selv til browning til o/u
jagtgæver/ flugtskydning, og bruger selv en 12/89 Mossberg pumpgun til fjord
/ havjagt.. Men der er så mange udemærket geværer, det kommer an på hvilken
en der passer dig bedst, ved god rengøring, holder næsten alle våben meget
godt, bare hold dig væk fra de helt billige mærker !! Husk på til
flugtskydning køber man ikke 12/76 eller 12/89 hagl, og skal du kun på
landjagt, er en 12/70 nok, og husk endelig at købe en god patron, og test
skudbilledt .. Det har det hele at sige .

Mvh Lasse

"[6705] Jesper Sørensen" <fjern.dette.otiss@get2net.danmark> skrev i en
meddelelse news:453017b8$0$147$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

Fra : Michael Frandsen

Dato : 14-10-06 19:50

Hej Jesper

Jeg har selv en Lincoln Premiere 12/76 som jeg har brugt til alt min jagt
(kun land jagt) gennem de sidste 5 år.
Jeg købte den i sin tid bl.a. pga prisen da jeg ikke vil le give alle de
penge for en Beretta, og uanset hvad der bliver sagt kan de jo alle sammen,
skyde og om de rammer er der jo kun skytten der afgører.

mvh
Michael

Fra : Kito

Dato : 15-10-06 08:25

> [...]
> ikke begrænset mig mht patroner og at det længere løb kun gjorde den mere

Det er ligemeget hvilken våben du køber, Husk bare at pris og kvalitet
passer sammen.
Det der betyder noger er, hvordan den ligger til dig, når du kaster den op
til skulderen.
Jeg har haft mange forskellige våben, men har nu en meget kort browning, som
er ideel til mig, da jeg altid går igennem med mine hunde og her brug for en
kort bøsse.

vh
Poul

Fra : Helle Urban Munck

Dato : 18-10-06 22:34

Hej Jesper

Da jeg var 16 år (for 25 år siden) købte jeg en Baikal O/U med ejector. Den
var billig og min plan var at have den i et par år til jeg kom til at tjene
flere penge. Den er lige bleve skiftet ud for 4 år siden, simpelthen fordi
den passede mig utroligt godt, og jeg ramtet fantastisk godt med den. Jeg
har nu en Beretta, og må inrømme at finish er noget bedre, men jeg skyder
ikke en pind bedre med den.
Så, hvis ellers geværet passer til dig, så er det du betaler de mange penge
for, meste det du kan bruge til noget når du ikke skyder.

Mvh
Mogens