Kaliber ?
Fra : Tonny Poulsen

Dato : 13-10-06 18:46

Hej gruppe, jeg spurgte ang. kal 9mm hagl glatløbet og fik et par svar,
nogen direkte til egen mail (vel nok en uskik) men pokker i det, jeg er glad
for alle svar. men nu er jeg så blevet lidt i tvivl ang kaliber str.
kal. 12-16-20 kan jeg forholde mig til til, men kal. 28 , 32, 36, 9mm, .410
osv. nogen der gider liste dem efter størrelse, hagl str. osv?
mvh tp

Fra : SvenP

Dato : 14-10-06 11:26

> nogen direkte til egen mail (vel nok en uskik) men pokker i det, jeg er
> glad

Kan du ikke referere nogle af svarene her? Eller evt. direkte på mail (fjern
parantes med indhold i mailadressen).
Jeg har tidligere stillet et tilsvarende spørgsmål, uden at få brugbare
svar.

Mvh. Sven

Fra : Tonny Poulsen

Dato : 16-10-06 14:45

"SvenP" <saerlig@gmail(ns).com> skrev i en meddelelse

> Kan du ikke referere nogle af svarene her? > Mvh. Sven

Hej Svend, de svar jeg fik, gik på at anskaffe en ny bøsse i kal. .410 -
kal. 28
Eller tage til sverige eller norge og købe ammo til 9'ern.
Det ser ud som om der ikke laves stål/jern hagl til 9'ern.

mvh Tonny

Fra : Kent Hald

Dato : 15-10-06 23:47

"Tonny Poulsen" <topo@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kal. 12-16-20 kan jeg forholde mig til til, men kal. 28 , 32, 36, 9mm,
> .410 osv. nogen der gider liste dem efter størrelse, hagl str. osv?

Hej,

Nu spurgte du om ammo til 9 mm glatløbet.
der er jo et stort spring op til et cal.20 haglgevær.
Hvad skal du bruge den til?

9 mm er jo kun til småvildt ,
og en 20'er er et rigtigt jagtvåben til alle vildtarter.
og ikke til solsorte i haven.

Den der kommer nærmest 9 mm, er cal. .410
derefter cal. 36
Jeg vil tro at der kan blive problemer med at skaffe ammo
til cal. 28 og 32 mange steder. jeg vil råde dig til at undersøge
det før eventuel køb.

Jeg håber, du kan bruge det til noget,
ellers må du komme med ledt flere oplysninger om brug.

Mvh.

Kent

Fra : Tonny Poulsen

Dato : 16-10-06 14:42

"Kent Hald" <daffy@(remove) finheat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> det før eventuel køb.
>
> Jeg håber, du kan bruge det til noget,
> ellers må du komme med ledt flere oplysninger om brug.

Takker mange gange, som jeg læser dit svar så er str. rækkefølgen som
følger: 9mm .410 36 32 28 osv.
Det besvarede et af mine ? (var i tvilvl om hvor 9mm og .410 passede ind i
rækkefølgen)
Da kanonen bare skal bruges til at plaffe efter dåser køber jeg nok en .410
så må 9mm'en lægges på lager.

jeg har stadig et ubesvaret ? hvilken haglstr findes de forskellige i.

mvh Tonny

Fra : Lars Bisgaard

Dato : 16-10-06 16:38

> Da kanonen bare skal bruges til at plaffe efter dåser køber jeg nok en
> .410 så må 9mm'en lægges på lager.

Hvis du kun skal skyde dåser så er en luftbøsse da sjovere, da det jo ikke
er noget problem at ramme dåser med en hagl spreder som de andre jo er, hvis
altså ikke der står en og kaster dem op i luften og så du skal ramme.. så er
der jo andre "regler" der gælder.

Mvh

Lars Bisgaard

ps. sådan en 9'er er nu god til rotter og den slags, min bedstefar brugte
den også flittigt for at holde fuglene væk fra sin køkkenhave, og det var
vist nok lovligt dengang :)

Fra : Kent Hald

Dato : 16-10-06 16:46

> [...]
> .410 så må 9mm'en lægges på lager.
>
> jeg har stadig et ubesvaret ? hvilken haglstr findes de forskellige i.

Hej,

Jeg er selv ejer af en 9 mm. Browning (Glatløbet),
den sidste ammo jeg fik til den var hagl nr. 9 el. 10.
For en del år siden kunne man få dem i pap
med hagl nr.5.
Hvad der kan købes til .410, afhænger af hvad forhandleren har på lager.
Jeg vil tro, man kan få de
fleste alm. haglstørrelser som f.eks. 9 - 7 og 5,
men det betyder da ikke noget for at skyde til måls
efter nogle dåser eller lerduer.

Mvh.

Kent