Sarkozy & skolen
Fra : Per Rønne

Dato : 02-10-06 07:22

I dagens Kristeligt Dagblad kan man på:

bl.a. læse følgende:

=
I en tale til UMP-parties unge medlemmer for nylig leverede Nicolas
Sarkozy et regelret angreb på 68-generationen.

– Den der hyldede diktatorer som Mao og Castro, den der har vendt op og
ned på alle værdier, sagde Sarkozy og lancerede dermed den franske
udgave af den neo-konservative værdikamp.

– Jeg vil have elever, der rejser sig op, når læreren kommer ind, elever
der lærer klassikere som Verlaine og Hugo.
=

Jeg kan sige at det i hvert fald ikke bliver her i landet! Jeg begyndte
i skole i 1957 og har aldrig oplevet at eleverne skulle rejse sig når
læreren kom ind i klassen ...

Og så må jeg lige slå Verlaine op -- fransk digter 1844-96. Så i dansk
sammenhæng må det vel svare til at sige:

» – Jeg vil have elever, der rejser sig op, når læreren kommer ind,
elever der lærer klassikere som Drachmann og Ingemann.«

Nå, det kan da godt være at Ingemann ligger nærmere Alexandre Dumas d.æ.
- mine egne erfaringer er dog at sådan noget som Torry Gredsteds 'Drengs
vilje' er alt for svært at kapere for børn i dag - alle disse lange
sætninger og en indledende fortælling om hvad der er sket før
handlingens start ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk