Gensidig referende .h filer
Fra : Mads

Dato : 26-09-06 14:56

Hej

Jeg har to .h filer der gensidig referere til typer i hinanden:

-----foo.h-----
#ifndef FOO_H
#define FOO_H

typedef struct { ... } foo_t;

void something(bar_t *arg1);

#endif
-----------------

-----bar.h-----
#ifndef BAR_H
#define BAR_H

typedef struct { foo_t var1 ... } bar_t;

#endif
-----------------

Når jeg compiler med gcc får jeg fejlen:
foo.h: error: expected ')' before '*' token
i linien "void something...".

Kan man lave ovenstående uden at samle type definitionerne i én fil?

Venlig hilsen
Mads

Fra : Mogens Hansen

Dato : 26-09-06 18:14

> "Mads" <mads.tandrup@gmail.com> wrote in message
> Hej
>
> Jeg har to .h filer der gensidig referere til typer i hinanden:
>
> -----foo.h-----
> #ifndef FOO_H
> #define FOO_H
>
> typedef struct { ... } foo_t;
>
> void something(bar_t *arg1);
>
> #endif
> -----------------
>
> -----bar.h-----
> #ifndef BAR_H
> #define BAR_H
>
> typedef struct { foo_t var1 ... } bar_t;

> [...]

Ja
Der er mange muligheder:

1)
Lav en forward erklæring af bar_t i "foo.h":
struct bar_t;

void something(struct bar_t* arg1);

2)
Flyt erklæringen af "void something(bar_t* arg1)" til "bar.h"

3)
Flyt erklæringen af "void something(bar_t* arg1)" til "something.h", der så
inkluderer "bar.h"

Venlig hilsen

Mogens Hansen