Tegneredskab/lineal' til at skalere/forstø~
Fra : termtheworm

Dato : 25-09-06 19:39

Hej

som barn så jeg engang tegneredskab, som jeg siden har søgt forgæves
efter.

Jeg har som barn rekonstrueret en primitiv udgave, vha
'fischertechnik', men det er ~30 år siden og nu er jeg næsten fyrre
og vil gerne ofre det en fabriksny koster, men tror pokker om jeg kan
finde dimsen? *Fnyhhh!!* ;0)

Så vidt jeg husker, bestod den af fire rette stykke plast/metal, med
huller pr. ~1 cm, hvor man kunne klemme/skrue en aksel i og dermed
ændre redskabets 'rækkevidde', en 'tracer' i den ene ende, ens
foretrukne blyant/tuds i den anden og (så hut jeg da hvisker?) et
fikspunkt i et af de 'midterste' hjørner. -Sådan cirkus a la
nedenstående:
/
/\
\/
/
OK, ascii-art er ikke min force, men forestil jer en firkant, hvor to
af siderne er forlænget, så den relative forskel i sidelængde afgør
forstørrelsesgraden.

Hvis det fik en lille klokke til at ringe, så lytter jeg efter den her
i gruppen!

mvh
Per

Fra : Jubii

Dato : 25-09-06 21:22

On 25 Sep 2006 11:39:28 -0700, "termtheworm" <termtheworm@gmail.com> wrote:
in dk.fritid

>Hvis det fik en lille klokke til at ringe, så lytter jeg efter den her
>i gruppen!
>
>mvh
>Per

Jeg har brugt mange slags af den linial, men kan heller ikke huske navnet. Sidst
jeg skulle bruge en, kunne jeg finde den i en legetøjsbutik.Noget tingeltangel,
men måske har den det rigtige navn.

Har brugt een med slidser og strammere i stedet for hullerne.

Fra : Poul Bundgaard

Dato : 10-02-08 21:47

termtheworm wrote:
> [...]
> foretrukne blyant/tuds i den anden og (så hut jeg da hvisker?) et
> fikspunkt i et af de 'midterste' hjørner. -Sådan cirkus a la

Det hedder en pantograf