Fra single disk til raid over tid?
Fra : Arne Johansen

Dato : 23-09-06 23:32

Hej,

Mit spørgsmål er en udløber af en diskussion, som nok er præget af uvidenhed
om raid "sidenhen".

Hvis man starter en Exchange server op på een disk og sidenhen vil lave
raid, er det så problematisk?

Scenariet er 1 disk i en hw boks, som opgraderes med en controller og 1 disk
mere, dvs. 2 disk i et raid 1.

Formatteres den 1. disk ved en hw raid 1 opsætning?

Venligst

Arne

Fra : Ukendt

Dato : 24-09-06 10:02

Arne Johansen wrote:
> [...]
> mere, dvs. 2 disk i et raid 1.
>
> Formatteres den 1. disk ved en hw raid 1 opsætning?

Ja, den gør.
Du kan starte med 1 controller + 1 disk og så lave et raid0.
Alt efter hvilken controller du har købt vil den måske understøtte raid
level migration og on-line capacity expansion og så er du på rette spor.

Hvis du handler rigtigt ind kan du gøre det du ønsker, men det er ikke
de billige sager på edbpriser du skal kigge efter. selv har jeg gode
erfaringer med LSI's Megaraid produkter.

En anden vej udenom, med kun 1 disk fra start kun kunne være at køre
noget on-line image software mens skidtet er i luften (jeg ved ikke hvor
følsom exchange er overfor image software, det må andre vide)
Hive skidtet ned, sætte dit array op ,og så ellers restore det image
Det skulle være muligt at gøre i løbet af kort tid (under en time
medmindre vi taler _meget_ data)

håber det hjalp dig lidt.

--
Claus Albæk (kbh.)

Fra : Arne Johansen

Dato : 24-09-06 14:54

> håber det hjalp dig lidt.
>
> --
> Claus Albæk (kbh.)

Det hjalp mig til at beslutte at jeg lever af vandgrød resten af md. og så
køber controller og ekstra disk INDEN install af den exchange boks.

Tak for input.

Venligst

Arne

Fra : Ukendt

Dato : 24-09-06 16:23

Arne Johansen wrote:

> Det hjalp mig til at beslutte at jeg lever af vandgrød resten af md. og så
> køber controller og ekstra disk INDEN install af den exchange boks.
>
> Tak for input.

Lyder som en god idé, det vil ganske sikkert spare dig for tid og penge
i den anden ende. sørg for at handle en controller der klarer on-line
capacity expansion, det er vel egentligt det nærmeste krav for at du
kommer glad omkring dit projekt.

--
Claus Albæk (kbh.)