Anslagsenergi haglstørrelse
Fra : Lasse

Dato : 16-09-06 08:47

hej Gruppe,
Min søn har netop fået jagttegn og jagtgevær,

så faldt snakken på Duejagt og om mit luftgevær kunne bruges
Det er et diana 34, 4,5 mm, kuglevægt 0,5 gram, mundingshast. 280 m/s
det giver efter min beregning - Anslagsenergi på 19,6 J
J=½ x m/s^2 x kuglevægt i kg

Til jagt på duer kræves 5,5 og min 150 m/s i mundingsh. det giver efter min
beregning med kuglevægt 0,76 gram

8,6 J
Vi bør selvfølgelig umiddelbart bytte diana 34, 4,5 til en diana 34, 5,5
med 220 m/s anslagsenergi

18,4 J
Er det noget med hvor meget energi der forventes overført med lidt større
hagl,
Det er jo blandede følelser men man bryder jagtloven med 4,5 mm trods større
anslag.

mv. Allan

Fra : J Nielsen

Dato : 16-09-06 14:09

On Sat, 16 Sep 2006 09:46:57 +0200, "Lasse" <neslo@pc.dk> wrote:

> [...]
>hagl,
>Det er jo blandede følelser men man bryder jagtloven med 4,5 mm trods større

Det er ikke energien, men frontarealet af haglet der er det væsentlige
her. 5.5mm hagl giver større vævsskader og blødninger end et 4.5mm.

Duer er iøvrigt skudstærke fugle. Med mindre man kan garantere et
hovedskud, må man regne med, at de flyver fra anskudsstedet - selv med
en perfekt "lungekugle".
--
Knæk og bræk

J. Nielsen