alger
Fra : stumpe

Dato : 11-09-06 09:03

Hej

Jeg har fået alger i mit akvarium, ikke kun det alm. grønne lag, men små
mørke uldtotter, hvad er det? og hvad gør jeg?

Tak på forhånd.

Hilsen
Leo

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 11-09-06 15:11

stumpe wrote:
> Jeg har fået alger i mit akvarium, ikke kun det alm. grønne
> lag, men små mørke uldtotter, hvad er det? og hvad gør jeg?

Lyder som trådalger eller penselalger.

De kan skyldes mange ting f.x. lyset:

Hvor gamle er dine lysstofrør ? - Hvis de er over et år, så skift
dem - også selvom de stadig lyser, for de har miset for meget af
"kraften" til at fungere ordentligt.

Hvor længe har du lys hver dag - Hvis det er over 10-12 timer
pr døgn - så forkort tiden.

Det kan også være overfodring af fiskene - hvis de får for meget,
så forurener det vandet med overflødige næringsstoffer, der er
guf for algerne.

Eller manglende rengøring/vandskifte, der også giver overskud af
næringsstoffer, som er guf for algerne.

Tilsætter du nogle af de vidundermidler, som nogle akvariepushere
sælger til vandforbering ? - så stop med det - det er i bedste
fald overfødigt - lidt gødning til planterne - men først når de
er i groning - er ok - men alt andet gavner mest akvariepusherens
kasseapparat.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : stumpe

Dato : 11-09-06 16:05

Hej igen

Mange tak, jeg tror jeg vil spare lidt på lyset så

Hilsen leo

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 11-09-06 21:16

stumpe skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Mange tak, jeg tror jeg vil spare lidt på lyset så
> Hilsen leo

Lyder som en god start

Et tænd-sluk-ur til lyset er en god ting - mit lys kører fra kl
12 middag til 23 aften ialt 11 timer - og det fungerer fint, og
der er lys om aftenen, hvor jeg har brug for det.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard