For mange planter i akvariet?
Fra : Familien Juul

Dato : 07-09-06 12:38

Hvad sker der hvis der kommer for mange planter i avariet?
Dør fiskene så?

Mvh. Charlotte

Fra : Lasse Jensen

Dato : 07-09-06 14:52

Familien Juul wrote:

> Hvad sker der hvis der kommer for mange planter i avariet?
> Dør fiskene så?

Så skal der være så mange at fiskene ikke kan bevæge sig frit og derfor dør
af stress eller sult. Og det er mange planter.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Ole Vandborg

Dato : 08-09-06 17:32

Rent teoretisk kan der i et akvarie uden lufttilførsel eller pumpe opstå
situationer med lavt iltindhold i vandet. Når planter ikke får lys
bruger de ilt lige som alle dyr, er der planter nok og ingen lys, så ja,
rent teoretisk er det muligt.

I praksis tror jeg dog ikke at det kan forekomme. Det er mere
sandsynligt at iltsvind vil forekomme pga. bakteriers forbrug af ilt til
nedbrydning af affaldsstoffer.

/Ole

Fra : MRN

Dato : 09-09-06 20:56

> situationer med lavt iltindhold i vandet. Når planter ikke får lys bruger de
> ilt lige som alle dyr, er der planter nok og ingen lys, så ja, rent teoretisk
> er det muligt.

Planter kan vel ikke selv forbruge ilt? Det er vel først hvis de går i
forrådnelse?

Mvh
MRN

--
"I don't know half of you half as well as I should like, and I like
less than half of you half as well as you deserve!"

Bilbo Baggins

Fra : Steen Suder

Dato : 09-09-06 21:30

MRN wrote:

> Planter kan vel ikke selv forbruge ilt? Det er vel først hvis de går i
> forrådnelse?

Det er rigtigt nok.

--
Steen Suder

Fra : Ole Vandborg

Dato : 10-09-06 10:50

MRN wrote:

> Planter kan vel ikke selv forbruge ilt? Det er vel først hvis de går i
> forrådnelse?

Hvis der er lys til stede får planter deres energi fra fotosyntesen. Er
der ikke lys til stede må de "nøjes" med en iltforbrugende proces til
energifremstlillingen. Er efterhånden nogle år siden skoletiden, så den
eksakte kemiske proces har jeg ikke lige i hovedet

/Ole

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 11-09-06 21:57

"Familien Juul" <juul160404@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad sker der hvis der kommer for mange planter i avariet?
> Dør fiskene så?
>
> Mvh. Charlotte

Hej Charlotte
Der skal gå eet eller andet galt hvis mange planter skal virke negativt.
Man kunne tænke sig et meget tæt beplantet akvarie, hvor man ikke opdager,
at det ene lysrør er stået af.
I et sådant tilfælde kan der ret hurtigt ske en forrådnelse som kan blive
ret katastrofalt for fiskene.
Hilsen
Jørgen

Fra : Jan Raarup

Dato : 25-09-06 17:35

Familien Juul <juul160404@yahoo.dk> skrev:
>Hvad sker der hvis der kommer for mange planter i avariet?
>Dør fiskene så?
>
>Mvh. Charlotte

Hej
Vandplanter bruger ilt om natten, så hvis du ikke har lidt
lufttilstrømning via en pumpe, kan iltindholdet i vandet falde,
med fiskedød til følge.
Det er det samme der sker i visse overbegroede vandløb.

Hilsen Jan

"The worst day fishin` is better than
the best day workin´"
http://www.janogmarensside.bcbnet.dk/gronland.htm