RAID 1 ell 5 på en HP proliant webserver
Fra : Arne Johansen

Dato : 06-09-06 08:11

Hej,
Jeg sidder med en ny HP proliant med 2 sata diske i og er usikker på om det
er fint nok at køre raid 1 på de 2, eller jeg skal skaffe en 3. disk og køre
raid 5.
Det er til en webserver med moderat(+) belastning mht. skrivning til
diskene. Lidt upload i ny og næ etc., så det er primært læse som vanligt for
en webserver.

Jeg havde faktisk tænkt mig at "nøjes" med raid 1 og benytte hp's hardware
raid. Er der noget i vejen for dette? Nogle erfaringer evt. om det ikke er
så fremtidsikret, _hvis_ jeg nu senere ønsker en raid 5 løsning på dåsen.

Spørgsmålet er vist blot: Er det ok at lave en hw raid1 på en proliant som
skal køre webserver?

Venligst

Arne

Fra : Ukendt

Dato : 06-09-06 10:28

"Arne Johansen" <ras@vip.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
>
> Spørgsmålet er vist blot: Er det ok at lave en hw raid1 på en proliant som

Det gør jeg i hvert fald (på en dell server).

mvh
///M

Fra : Svenne Krap

Dato : 06-09-06 12:12

Arne Johansen wrote:
> Spørgsmålet er vist blot: Er det ok at lave en hw raid1 på en proliant som
> skal køre webserver?

Ok ud fra hvilket potentielt problem ?

Raid 1 har højere datasikkerhed end Raid 5. Jeg er ikke helt sikker, men
mener at raid 1 har svagt bedre læse og skrive performance end et
tilsvarende Raid 5 (dvs. samme antal diske).

Da du dog får en ekstra disk i R5, vil hastigheden nok være større der.

Om den hastighed betyder noget er en helt anden sag, og afhængigt af
valg af styresystem, hvilken type websider (statiske/dynamisk) og om der
skal laves database opslag (og i givet fald hvor komplekse og hvor mange
data).

Personligt kører jeg selv på en Proliant 300-serie (dog med 2 10k SCSI
diske i HW Raid1), kører websites med mange (og til tider) store
databaseopslag samt mailserver og lidt andet - uden at jeg opfatter disk
hastigheden som et problem.

Hvis du virkeligt vil have stor hastighed skal du jo gå efter en
ordentlig byge diske og så køre i Raid 1+0. Det bliver dog hurtigt dyrt.

Svenne

Fra : Arne Johansen

Dato : 06-09-06 13:37

<snip>
[...]

</snip>

Jeg har databaser liggende på en anden srv, så selve opslagene bør vel ikke
lægge beslag på disk-performance. Eller hvad? Den kører rent webserver, dog
med en enkelt perifer hw-enhed, men det skulle den vel nok kunne klare. Dog
relativt velbesøgte websites, som dog til dato har været serviceret af en
2x600mhz-dåse med ide-diske. Så vi snakker nok forbedring uanset hvad.

Jeg er ved at køre en Create Array via HP's eget hw-menu og det tager
laaaang tid (nået 8% pt.), da jeg mente at raid 1 var løsningen, da jeg
ønsker at skubbe udgiften til flere diske her og nu.

Et spørgsmål mere.
For at kontrollere om det rent faktisk virker, skal jeg så bare fysisk
fjerne een disk ad gangen og så starte op?? Eller kan jeg via OS win2k3 se
det "fra sw-siden"?

Venligst

Arne

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 06-09-06 15:06

"Arne Johansen" <ras@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Et spørgsmål mere.
> For at kontrollere om det rent faktisk virker, skal jeg så bare fysisk
> fjerne een disk ad gangen og så starte op?? Eller kan jeg via OS win2k3 se
> det "fra sw-siden"?

Ja det var en oplagt mulighed at lade den boote på en disk
Du kan boote op på smart start cd'erne og se status via array configuration
util - eller hvis du har det installeret i windows kan du også se det der.
For at være "pæn" ved den så tag disken ud inden du tænder serveren.
Sørg for guds skyld for den *helt* færdig med at rebuilde disk nr1 inden du
prøver at rive disk nr2 ud.

--
/Dennis
Der kun repræsenterer sig selv.

Fra : Svenne Krap

Dato : 06-09-06 15:31

Dennis Pedersen wrote:
> Sørg for guds skyld for den *helt* færdig med at rebuilde disk nr1 inden du
> prøver at rive disk nr2 ud.

Strengt taget behøver han jo kun teste om det virker når den ene af
diskene ryger.. :)

Hvis den HP controller (P600?) minder om SA6i, så er der ingen
problemer, du flår (ja flår) bare disken ud af maskinen mens den kører...

Når du så kaster den ind igen (også mens maskinen kører) så vil den
starte et rebuild, det ses ved at det orange symbol blinker, hvis jeg
husker ret). På min 72'er tager det svjh ca. 8 minutter at lave et fuld
rebuild.

Svenne

Fra : Svenne Krap

Dato : 06-09-06 15:38

Arne Johansen wrote:
> [...]
> relativt velbesøgte websites, som dog til dato har været serviceret af en
> 2x600mhz-dåse med ide-diske. Så vi snakker nok forbedring uanset hvad.

Så kommer den server sgu til at kede sig :) I øvrigt vil websites typisk
være serveret udfra disk-cache, så din diskhastighed er måske ikke så
væsentligt hvis du har ram nok (og et unix system) - jeg ved ikke om det
samme gælder for Windows dåser.

> Jeg er ved at køre en Create Array via HP's eget hw-menu og det tager
> laaaang tid (nået 8% pt.), da jeg mente at raid 1 var løsningen, da jeg
> ønsker at skubbe udgiften til flere diske her og nu.

Ja, den tester diskene fysisk for at se at de er i orden.

At opgradere kan altid lade sig gøre, worst case kræver det blot at du
geninstallerer hele svineriet (det kan dog også være et problem).

Hvis du bruger logical volumen mangement (LVM) på unix'erne kan du
typisk til føje diskene fysisk til arrayet (eller lave et nyt array) -
om ikke andet så ved en genstart.

Derpå fylde diskene i din volumen gruppe, lade partitionerne gro og
online resize filsystemerne. Ud over måske fysisk at smide diskene i
raid-arrayet kan alt andet gøres mens maskinen arbejder normalt.

Noget tilsvarende burde være muligt på Windows.

LVM er en STOR fordel og tager meget begrænset ekstra tid for en god
administrator at sætte op under installeringen.

Svenne

Fra : Arne Johansen

Dato : 07-09-06 07:35

> [...]
> ønsker at skubbe udgiften til flere diske her og nu.

Ja, den tester diskene fysisk for at se at de er i orden.

Det endte med Create success, hvilket jo er herligt.
Dernæst reboot for at se om den kunne starte på det OS som i forvejen var
installet. Så kunne den ikke se HDD (dog sagtens se raid under post)
Gik tilbage i HP array-menu (ikke disk, men "bios") og der var array ikke
sat til bootable, som jeg troede ville løse problemet, men nej. Dog står den
stadig til bootable. Er dette ok?

Hvorfor kan den (Win-install) nu ikke se HDD, skal HDD formatteres igen via
HP menu efter en omgang "Create Array" eller mangler der drivere?

Venligst

Arne

Fra : Esben

Dato : 07-09-06 07:54

> Hvorfor kan den (Win-install) nu ikke se HDD, skal HDD formatteres igen
> via HP menu efter en omgang "Create Array" eller mangler der drivere?

Hvilken server/controller er det?

--
Esben

Fra : Arne Johansen

Dato : 07-09-06 08:00

"Esben" <esben@gruf.LAND> skrev i en meddelelse
> "Arne Johansen" <ras@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilken server/controller er det?

Proliant ML110 G3, og nu har jeg lige pillet den af min skræm/tastatur, så
jeg ved faktisk ikke præcist hvilken controller der sidder.

Venligst

Arne

Fra : Arne Johansen

Dato : 07-09-06 08:04

"Esben" <esben@gruf.LAND> skrev i en meddelelse
> "Arne Johansen" <ras@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilken server/controller er det?

Det var sparsommeligt, det som Computerstore havde at sige om produktet:

Controller for lagring

Type
1 x RAID - integreret

Controller-grænsefladetype
Serial ATA-150

Antal kanaler
2

RAID-niveau
RAID 0, RAID 1

Fra : Brian Albertsen

Dato : 07-09-06 12:04

On Thu, 7 Sep 2006 09:03:51 +0200, "Arne Johansen"
<ras@vip.cybercity.dk> wrote:

>"Esben" <esben@gruf.LAND> skrev i en meddelelse

>Det var sparsommeligt, det som Computerstore havde at sige om produktet:

> [...]

Du skal bruge en driver og tilføje den i starten af installationen.
http://h18023.www1.hp.com/support/files/server/us/download/23534.html

Håber du har et floppydrev i den.

Elles må du have et USB-floppydrev eller lave en ny Windows install CD
og slipstreame driverne ind på den.

Fra : Arne Johansen

Dato : 07-09-06 13:51

> [...]
>
> Håber du har et floppydrev i den.
>
> Elles må du have et USB-floppydrev eller lave en ny Windows install CD

Jeg løb ned og købte et USB-floppy og vupti, så fik den lige kørt driverne
ind efter tryk på F6 og så var den i orden.

Tak for mange gode indlæg - blev klogere (endnu engang)

Venligst

Arne (som nu kan også kan skrive administrator-medhjælper-aspirant-assistent
på visitkortet)

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 06-09-06 14:56

"Arne Johansen" <ras@vip.cybercity.dk> writes:

> Et spørgsmål mere.
> For at kontrollere om det rent faktisk virker, skal jeg så bare fysisk
> fjerne een disk ad gangen og så starte op?? Eller kan jeg via OS win2k3 se
> det "fra sw-siden"?

Har den hot-swap? I så fald, så start den da op og riv en disk ud af
den. Så ser du om det virker som det skal. En ting er hvad diverse
software (måske)kan fortælle dig, men det er da rart at kunne
overbevise sig selv om at det også virker i praksis.

--
Jacob - www.bunk.cc
I've got a bad feeling about this.