Køb af firma bærbar i USA
Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 03-09-06 11:35

Hej,
Jeg har i min sommerferie i USA købt en bærbar computer, som jeg godt kunne
tænke mig at bruge i mit firma (er selvstændig).
Maskinen er betalt kontant, og der er betalt 8,5% Amerikansk skat på den.
Den er ikke blevet fortoldet i lufthavnen.
Hvordan gør jeg det bedst, rent bogføringsmæssigt? Er det f.eks. muligt at
få refunderet de 8,5% som var det dansk moms?
Det skal i samme omgang nævnes at jeg ikke er importør registreret.

På forhånd tak...

/Kasper Hansen

Fra : ThomasB

Dato : 07-09-06 01:44

"Kasper Hansen [8270]" <news@SLETpostmand.com> skrev i en meddelelse
> Jeg har i min sommerferie i USA købt en bærbar computer, som jeg godt
> kunne tænke mig at bruge i mit firma (er selvstændig).

Husk at der reelt ikke må ligge noget privat på maskinen, hvis du trækker
den fra i firmaet.

> [...]
> få refunderet de 8,5% som var det dansk moms?
> Det skal i samme omgang nævnes at jeg ikke er importør registreret.

Få en fagmand til at vurdere hvad den er værd og sælg den til dit firma.

Fra : Anders Majland

Dato : 08-09-06 10:09

> Husk at der reelt ikke må ligge noget privat på maskinen, hvis du
> trækker den fra i firmaet.

Man bliver som alm. medarbejder ikke længere beskattet af privat
anvendelse af en firmacomputer - ligegyldigt om det er en stationær
eller en bærbar man har i hjemmet. Jeg kan ikke se at det skulle være
værre for en selvstændig.

Fra : ThomasB

Dato : 10-09-06 18:52

"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
meddelelse news:4501331a$0$2102$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
> en bærbar man har i hjemmet. Jeg kan ikke se at det skulle være værre for

Okay, så er det lavet om inden for 6 mdr?

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 13-09-06 18:36

Anders Majland wrote:

> [...]
> anvendelse af en firmacomputer - ligegyldigt om det er en stationær
> eller en bærbar man har i hjemmet. Jeg kan ikke se at det skulle være

Det er det sikkert...

Som lønmodtager kan du have fri telefon og blive beskattet af ca. 3.000 kr.,
hvor du tilmed kan trække andre telefonudgifter fra.
Som selvstændig med virksomhed hjemme skal du selv betale abb. for
telefonen - også selvom du kun bruger den erhvervsmæssigt.