Hjemmerøget ål
Fra : Festfagbogen.dk

Dato : 01-09-06 10:43

Hej NG

Jeg har en lille røgeovn (A4 størrelse ca.) som jeg har røget ål på da jeg
var lille. Nu ville jeg gensmage glæden ved en hjemmerøget ål, men kan ikke
rigtig huske hvor længe den skal have.

Jeg har savsmuld og sprit, men hvor længe skal den have ?

mvh
Michael Henriksen
www.festfagbogen.dk

Fra : Ukendt

Dato : 01-09-06 10:50

"Festfagbogen.dk" <mail@festfagbogen.dk> wrote in message
> [...]
> var lille. Nu ville jeg gensmage glæden ved en hjemmerøget ål, men kan
> ikke rigtig huske hvor længe den skal have.

7 sekunder i Google gav bl.a. denne:
http://www.feriebolignet.com/aal/roegning.htm

/Alex

Fra : Festfagbogen.dk

Dato : 01-09-06 10:58

> "Festfagbogen.dk" <mail@festfagbogen.dk> wrote in message

> 7 sekunder i Google gav bl.a. denne:
> http://www.feriebolignet.com/aal/roegning.htm

Det er jo ikke helt en lille røgovn som min. ?

Fra : Ukendt

Dato : 01-09-06 12:15

> Det er jo ikke helt en lille røgovn som min. ?

"60 grader celsius i to til fire timer" er vel ikke afhængig af ovnens
størrelse, eller?

/Alex

Fra : Festfagbogen.dk

Dato : 01-09-06 13:54

> "Festfagbogen.dk" <mail@festfagbogen.dk> wrote in message

> "60 grader celsius i to til fire timer" er vel ikke afhængig af ovnens
> størrelse, eller?

Jeg mener at kunne huske at det tog ca. 30 minuter, men er ikke helt sikker.
Jeg tror også at der bliver mere end 60 grader inde i kassen. Der er jo åben
ild lige neden under. Så der er vel stor forskel på hvordan ovnen er lavet.
?

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 07-09-06 21:55

Alex Linaa wrote:

> 7 sekunder i Google gav bl.a. denne:
> http://www.feriebolignet.com/aal/roegning.htm
>
> /Alex

Hvor er du bare dygtig, må jeg foreslå at vi straks nedlægger alle news
grupper... vi har jo google !!!

Fra : Preben Andersen

Dato : 08-09-06 05:24

"Henry Lerche Madsen" <lerche@aarstiden.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor er du bare dygtig, må jeg foreslå at vi straks nedlægger alle
> news grupper... vi har jo google !!!

Hvorfor den syrlige bemærkning? Linket er jo relevant, men du har måske
bare en dårlig dag?

/Preben

Fra : Ukendt

Dato : 08-09-06 13:30

"Henry Lerche Madsen" <lerche@aarstiden.dk> wrote in message

> Hvor er du bare dygtig, må jeg foreslå at vi straks nedlægger alle news
> grupper... vi har jo google !!!

Hvad har du spist som du ikke kan tåle?
Jeg gav et absolut relevant link, og påpegede blot at det faktisk er
hurtigere at taste 3 ord i Google, end at skrive et spørsmål i en
nyhedsgruppe. Hvad er dit problem med det?

/Alex

Fra : william

Dato : 09-09-06 10:19

100% enig med Alex.

Fra : TT

Dato : 15-09-06 09:52

"Henry Lerche Madsen" <lerche@aarstiden.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor er du bare dygtig, må jeg foreslå at vi straks nedlægger alle news
> grupper... vi har jo google !!!

Google kan også søge i nyhedsgrupper, det er enormt smart, så kan du jo
poste svaret her

-TT

Fra : kalle

Dato : 01-09-06 12:49

Festfagbogen.dk skrev:

> [...]
> rigtig huske hvor længe den skal have.
>
> Jeg har savsmuld og sprit, men hvor længe skal den have ?

Hej Michael

Glem alt om at røge ål i den røgeovn du har.
Har afprøvet det.
Det bliver aldrig godt, du kan ikke styre varmen og fedtet skal kunne
løbe af ålene, så du skal have en ovn hvor de kan hænge i.

mvh. Kalle - Røgeovnen´s Venner
http://home18.inet.tele.dk/kalle

Fra : Festfagbogen.dk

Dato : 01-09-06 13:53

"kalle" <brkalle@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

Festfagbogen.dk skrev:

> [...]

Det bliver aldrig godt, du kan ikke styre varmen og fedtet skal kunne
løbe af ålene, så du skal have en ovn hvor de kan hænge i.

Jeg har skam i sin tid lavet det mange gange i den, med yderst velsmagende
resultat

Ålen ligger på en rist, så fedtet kan godt løbe fra.

Fra : NI

Dato : 12-09-06 11:07

"Festfagbogen.dk" <mail@festfagbogen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> resultat
>
> Ålen ligger på en rist, så fedtet kan godt løbe fra.

Jeg brugte en sådan lille rygeovn i sommer til bl.a. at ryge gedde, og min
erfaring siger mig, at der næsten ikke skal bruges noget smuld samt at
fisken skal ryges i meget kort tid. Ganske få minutter! Hvis den får for
meget smuld bliver den ganske enkelt uspiselig. Blot et meget lille lag.
Hvad tiden angår ville jeg prøve med 5-7 min. til en start.

Mvh Niels

Fra : Thorkil Jensen

Dato : 15-09-06 20:31

Nu har jeg røget en del ål - godt nok i en større hjemmebygget ovn, men der
der med 5-7 minutter er vist lidt hen i skoven. Jeg brugte 15-20 min, hvor
temteraturen skulle op på ca. 100 grader, så ålene åbnede sig, som er et
tegn på de er varmet igennem, og derefter - alt afhængig af størrelsen ( 250
til 700 gram ) skul de have 2½ til 4 timers røg. Jeg ved godt de små Kasper
røghatte er hurtige, da fisken jo faktisk bliver kogt, og så hurtig tager
mod smag, men helt ned til 5 min. tror jeg ikke på med ål.
Mvh. Thorkil