våben / bære tilladelse
Fra : Lasse

Dato : 24-08-06 14:58

Hej, på en skydebane kom en ven og jeg til at snakke om hvad man skal gøre,
hvis man står uden jagttegn og våben, og gerne vil eje et jagtgevær, og
skyde lerduer. Hvad er regler der ? Kan man købe et gevær, og selv opbevare
den og evt overskydene patroner, og må man selv fragte den til og fra
lerduebanen ??

--

M.V.H. Lasse

Fra : Clas Lau

Dato : 25-08-06 15:34

Ja, jeg ved ikke hvad det hedder, men jeg har tidligere skudt med pistol og
der krævede det at man til stadighed var medlem af en godkendt
skøtteforening. Jeg er ret sikker på at det samme gælder for jagtgevær. Jeg
vil forvente at reglerne for opvaring er de samme som for folk med jagttegn.

Mvh

-Clas-

Fra : jesper thomsen

Dato : 25-08-06 22:26

Hej.
Jeg mener at det skal opbevares på klubbens adresse, da jeg gik til
salonriffel skydning skulle det opbevares i klubben.
mvh Jesper

Fra : Søren Hjelholt

Dato : 26-08-06 13:22

"jesper thomsen" <josefine@thomsen.mail.dk> wrote in
news:44ef6ae6$0$183$edfadb0f@dread11.news.tele.dk in dk.fritid.jagt:

> [...]
> Jeg mener at det skal opbevares på klubbens adresse, da jeg gik til
> salonriffel skydning skulle det opbevares i klubben.

Følgende er sakset fra retsinfo.dk, fra våbenloven:

§ 2 a. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har en
våbenpåtegning til glatløbede haglgeværer på medlemsbeviset, kan uanset
forbuddet i § 2, stk. 1, til eget brug erhverve, besidde, bære og anvende
følgende genstande:

1) Glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm, der højst er af
kaliber 12, og som ikke kan indeholde mere end 2 haglpatroner,

2) piber, baskyler og aftagelige magasiner til de haglgeværer, der er nævnt
i nr. 1,

3) færdigladede haglpatroner til de haglgeværer, der er nævnt i nr. 1,
såfremt haglene er løstliggende og har en diameter på højst 4 mm, samt
omladehætter og halvladte eller tomme patronhylstre til de nævnte
haglpatroner. Blyhaglpatroner er ikke omfattet af bestemmelsen.

Stk. 2. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har
våbenpåtegning efter stk. 1 på medlemsbeviset, kan endvidere til eget brug
erhverve og besidde andre glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst
55 cm.

Stk. 3. De genstande, der er nævnt i stk. 1 eller stk. 2, må ikke overdrages
eller overlades til andre, medmindre erhververen eller modtageren foreviser
fornøden tilladelse, jagttegn eller medlemsbevis til en skytteforening med
en våbenpåtegning efter stk. 1 og godtgør, at det tilhører den pågældende.
Justitsministeren fastsætter nærmere regler herom.

Stk. 4. Tidligere indehavere af jagttegn, der opfylder betingelserne for at
erhverve jagttegn, kan fortsat besidde de genstande, der er nævnt i stk. 1,
nr. 1 og 2, og stk. 2.

Stk. 5. Efter regler, der fastsættes af justitsministeren, kan
skytteforeninger give våbenpåtegning efter stk. 1 på medlemsbeviser.

Så vidt jeg forstår det, må man gerne eje og opbevare et glatløbet
haglvåben, hvis man er medlem af en skytteforening og har våbenpåtegning på
sit medlemsbevis.

/Søren Hjelholt

Fra : Clas Lau

Dato : 27-08-06 14:26

> Så vidt jeg forstår det, må man gerne eje og opbevare et glatløbet
> haglvåben, hvis man er medlem af en skytteforening og har våbenpåtegning
> på
> sit medlemsbevis.

Netop....

Det overrasker mig dog at man kun må anvende cal. 12 hvis man deltager som
skytte i skydeklub. Jeg kender da er par knægte som skyder sammen med far
som går med en 20'er. Det er naturligvis faderens og han har jagttegn, men
underligt at det ikke er lovligt.

-Clas-

Fra : Peder Porse

Dato : 27-08-06 14:59

Clas Lau wrote:

> [...]
> som går med en 20'er. Det er naturligvis faderens og han har jagttegn, men

Sådan læser jeg nu ikke bestemmelsen. Du må gerne bruge kal 16-20 og
24...de er mindre end kal 12.

Men der må ikke bruges større kaliber end 12..amerikanerne har jo f.eks.
kal 10.

pp