Lidt blød i det... (røgning)
Fra : kongen

Dato : 22-08-06 15:53

Jeg prøvede at ryge en fileteret ørred og gjorde følgende:
Saltlage i 8 timer (0,5L vand & 50gr. salt)
Tørring i 9 timer
Brugte kul og ovnen var 50 grader og fisken fik en halv time og
derefter fik den en god håndfuld smuld og fik derefter lov at ryge i
små 3 timer.
Jeg fik ikke ovnen op på andet end de 50-60 grader, derfor valgte jeg
at lade den ryge i ca. 3 timer.
Det var en portionsfilet a' ca 400gr.
Den endte med at blive lidt blød og smattet i den tykke del, som jo
hang nærmest varmen.
Selve røgsmagen er/var fin.
Hvad kan der være gået galt?

For lidt varme?
For kort tørring?
Eller andet?

Mvh
Jesper ( Novicen over dem alle...)

Fra : Ukendt

Dato : 22-08-06 20:04

Jeg bruger aldrig lage...

Jeg drysser fileterne godt med salt og lader dem trække natten over (trækker
en del væde ud).
Så skyller jeg dem hurtigt, tørrer dem og ryger dem.

Michael, Fyn

Fra : kongen

Dato : 23-08-06 13:15

Okay...
Tørrer du dem bare af eller lader du dem hænge ?
Jesper

Fra : Ukendt

Dato : 23-08-06 18:25

Efter de har trukket natten over skyller jeg dem bare let. Er faktisk ikke
nødvendigt, da saltet trækker væden ud af fisken - derfor osse en god idé,
hvis du kan ligge den på en rist, så væden kan dryppe af.

Fra : Jan

Dato : 24-08-06 17:26

Prøv denne side den er kanon til lidt røg
http://home18.inet.tele.dk/kalle/

mvh
Jan