Begynder-akvarium
Fra : Mikkel Skou

Dato : 22-08-06 12:17

Goddag!

Kæresten og jeg overvejer kraftigt at anskaffe os et akvarium (54l
begynder-sæt) - og nu er spørgsmålet så; hvad skal vi putte i det???

Vi har forhørt os ved Petworld Esbjerg samt kigget lidt omkring på nettet -
vi kunne godt tænke os lidt sjove fisk, som ikke nødvendigvis er det man
"altid ser" i akvarier - blandt andet havde vi kig på kuglefisk i Petworld
(og selvom de sagde at "det kunne vi sagtens" så er vi - efter kort tids
surfen på nettet - kommet frem til at det IKKE bliver kuglefisk i hvert fald
i første omgang, mest pga. de problemer der lyder til at være med at have
dem til at gå sammen med noget som helst andet!).

Derfor vil jeg spørge om der er nogen gode forslag - hvad er lidt "sjovt" og
samtidig til at holde, selvom man ikke har erfaringer med at have akvarie?

Samtidig har vi snakket lidt om at få andet end fisk i akvariet - fx.
krebs/hummere (der er vist lidt uenighed om hvad de lige præcis hedder, dem
man kan finde rundt omkring :P) - er der noget vi skal være opmærksomme på
her?

Mvh.
Mikkel Skou

Fra : Lasse Jensen

Dato : 22-08-06 12:48

Mikkel Skou wrote:

> [...]
> fald i første omgang, mest pga. de problemer der lyder til at være med at
> have dem til at gå sammen med noget som helst andet!).

Hvis du vil have kuglefisk, så hold dem alene. Evt. sammen med sten.

> Derfor vil jeg spørge om der er nogen gode forslag - hvad er lidt "sjovt"
> og samtidig til at holde, selvom man ikke har erfaringer med at have
> akvarie?

Kuhli ål. De er nemme og ret underholdene, når de selv vil. Og så kræver de
ikke så meget plads. Ellers så ved jeg sgu ikke lige hvad der kan gå i et
54 liters, som ikke er alt for ordinært. Pragtbarber. Platyer. Evt. med
nogle pansermaller ved bunden.

> [...]
> krebs/hummere (der er vist lidt uenighed om hvad de lige præcis hedder,
> dem man kan finde rundt omkring :P) - er der noget vi skal være

Så vidt jeg har kunnet finde ud af, så hedder de krebs når de lever i
ferskvand og hummere når de lever i saltvand. Jeg har haft marmorkrebs og
de var slemme til at klippe i finnerne på fiskene.

Det er iøvrigt rart at se at du er kritisk over for forhandlerne og ikke
bare hælder noget i baljen for at se om det overlever.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 22-08-06 13:39

Mikkel Skou skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Kæresten og jeg overvejer kraftigt at anskaffe os et akvarium
> (54l begynder-sæt) - og nu er spørgsmålet så; hvad skal vi
> putte i det???

Som første punkt ville jeg gå på biblioteket eller boghandleren
og låne/købe en god begynderbog - mange løber ind i problemer og
ander ikke ret meget om, hvad de skal gøre - og fisk er trods alt
levende væsner.

Det er IKKE bare at putte det hele i akvariet, og så går det hele
af sig selv - så læs lige en begynderbog igennem først og få det
grundlæggende på plads.

> Vi har forhørt os ved Petworld Esbjerg

Som du har opdaget, så skal man ikke altid tro på, hvad
forhandlerne siger - de skal jo tjene penge og sælger "hvad som
helst".

> omkring på nettet - vi kunne godt tænke os lidt sjove fisk,
> som ikke nødvendigvis er det man "altid ser" i akvarier -

Lidt begrænset, hvad du kan have i et 54 liter - men der er
stadig mange muligheder - og jeg går ud fra , at du har lagt dig
fast på størrelsen ?

Et lidt større akvarie er normal nemmere at holde.

> blandt andet havde vi kig på kuglefisk i Petworld (og selvom
> de sagde at "det kunne vi sagtens" så er vi - efter kort tids
> surfen på nettet - kommet frem til at det IKKE bliver
> kuglefisk

Nej - de kan være lidt agressive

> Derfor vil jeg spørge om der er nogen gode forslag - hvad er
> lidt "sjovt" og samtidig til at holde, selvom man ikke har
> erfaringer med at have akvarie?

De mest almindelige er netop almindelige fordi, at de er nemme at
holde - så hvis du finder noget meget specielt, så er de nok
heller ikke så nemme.

Så hvorfor ikke starte med nogle af de almindelige for at få gang
i interessen og få lidt erfaring - så kan I altid skifte over til
noget mere specielt senere ?

> [...]
> hvad de lige præcis hedder, dem man kan finde rundt omkring
> :P) - er der noget vi skal være opmærksomme på her?

Krebs, krabber og hummere er forskellige slægter - jeg tror mest
at det er krebs, der lever ferskvand - de findes også i
saltvand - men det er andre typer - så det skal være
ferskvandsarter - men bemærk, at de kan være brutale og klippe
finnerne af fiskene.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Jeppe Holm

Dato : 22-08-06 16:23

Jan Vestergaard wrote:

> [...]
> Med venlig hilsen Jan Vestergaard
> Web: www.jve.dk - email kan sendes via hjemmesiden
> - men indlæg på Usenet bør normalt besvares i gruppen

Mht krebs, så graver de også dine planter op og klipper dem i
stykker, og kravler ud af dit akvarie om natten hvis du ikke har låg
på. Det eneste man kan holde sammen med dem er sugemaller. Krabber er
mindre aggresive over for fisk, men graver stadig dine planter op.
Både krebs og krabber er rigtig underholdende at se på, men dit
akvarie bliver en gold stenørken.

Fra : Søren Christensen [8~

Dato : 25-10-06 14:40

[...]
----------------
Jeg kan ikke nikke genkende til det problem at krebs graver planterne op -
slet ikke. Jeg har haft en Red Claw Crayfish (sælges nogen steder som "blå
hummer") i godt 3 år og jo den spiser da af planterne men ikke i et omfang
der er et problem. Til gengæld har den spist ca. 20 neonfisk og 10
sugemaller i den tid jeg har haft den. Det der med at nappe i finnerne er
til gengæld ikke noget problem - den rydder helt op efter sig! Og ja den vil
også gerne kravle ud af akvariet hvis der er plads til det, så husk lige at
luk alle huller i armaturet.

/Søren

Fra : Søndergaard

Dato : 24-08-06 22:24

Mikkel Skou skrev:
> [...]
> man kan finde rundt omkring :P) - er der noget vi skal være opmærksomme på

havde også en marmorkrebs i min malawi balje.. det gik fint - den var
ikke ond mod fiskene, og planter har jeg alligevel ingen af.
- og den er meget sjov at se på, dog gemte den sig mest om dagen. Men
indimellem rendte den rundt og legede buldozer med sandet
Den blev desværre bare ved med at kravle op i mit filter, så den kom
over i en vens akvarie, hvor den stadig lever godt.

Søndergaard

Fra : Andreas Jensen

Dato : 28-08-06 21:36

"Søndergaard" <bla@bla.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

<...klipenmasse...>

Hej Mikkel

Jeg er enige med flere af de andre indlæg: En tur på biblioteket !

Og så vil jeg kraftigt anbefale at gå en klasse op. Et større akvarie er
langt nemmere at få til at "køre" m.h.t. vand og planter. Overvej seriøst
128 liter (eller mere !) istedet. Det fylder ikke så meget mere, og det
giver langt større muligheder for at være "sjov" til at starte med.

Nogle synes at "almindelige" akvariefisk ikke er "sjove. Jeg er altså uenig.
Begejstringen for det første kuld guppy'er glemmes aldrig !

Men ellers vil jeg da foreslå små og fredelige arter som honninggurami,
titteyabarbe og måske en enkelt sugemalle ("Flyvende ræv", "algeæder" o.s.v.
younameit - de sælges under alverdens navne). Men som skrevet: En tur på
biblioteket !

Og lidt anderledes (sjovt ?): Amanoreje (Caridina Japonica) Den er ultranem.
Jeg købte 6 stk. (meget små) for 2 år siden, og de 3 er i live endnu med en
størrelse på ca. 4 cm. De går bl.a. sammen med mine Kongotetra, og hvis de
bliver for nærgående, så kan rejerne faktisk godt forsvare sig. Og de rører
hverken dine planter eller fisk, men spiser alger.

Og så vil jeg anbefale, at du køber specifikke akvarierør til dit armatur.
Jeg har utroligt gode resultater med f.eks. Triplus rør, der nærmest får
planterne til at vokse eksplosivt. Ingen grolux eller tilsvarende "landrør"
!

Og igen: En tur på biblioteket !

Rigtig god fornøjelse med din nye hobby.

Med venlig hilsen
Andreas Jensen