Moms og sager
Fra : Niels Chr. Sørensen

Dato : 16-08-06 21:51

Hejsa,

Jeg har en virksomhed der arbejder inden for IT. Jeg er også med i en
forening hvor jeg arbejder "pro bona" (uden beregning).

Inden foreningen fik et CVR nummer var vi nød til at anskeffe en del ting.
Jeg lagde i første omgang ud og købte ting hjem. På et tidspunkt kom
foreningens kassekredit i orden og det var muligt at lave en "a'konto"
overførsel på den del af det samlede beløb så jeg ikke hang på opstarten med
mit lille firma.

Nu er det regnskabstid og jeg skal have det hele gjort op. Men hvordan gør
jeg det?

Jeg forestiller mig at jeg laver en faktura på den samlede udgift og angiver
at der skal fratrækkes a'kontobeløbet. Jeg momser beløbet og trækker moms
fra på kvitteringerne. Så vidt så godt men:

Foreningens medlemmer betaler et indskud for at "være med". Dette indskud
skal der (jf. foreningsloven - er undersøgt) svares moms af, men en del
medlemmer indbetalte til mit firma inden økonomien var på plads.

Skal jeg nu udstede en faktura (med moms) til foreningen? Så skal jeg jo
svare denne indgående moms. Da der er tale om "opsparing" dvs. jeg har ikke
købsbilag - så skal jeg jo svare moms for foreningen der således har en
momsudgift mens jeg har en moms indtægt... ergo "straffes" jeg uden
modydelse...

Den kan jeg ikke lige regne ud hvordan man gør....

På forhånd tak

/Niels

Fra : Michael Zedeler

Dato : 16-08-06 22:49

Niels Chr. Sørensen wrote:
> [...]
> købsbilag - så skal jeg jo svare moms for foreningen der således har en
> momsudgift mens jeg har en moms indtægt... ergo "straffes" jeg uden

Adskil de to ting fuldstændig.

Først skal du fakturere foreningen for de ydelser, den har købt af dig.
Læg moms på som normalt. Lad være med at blande medlemmernes
indbetalinger ind i det.

Medlemmernes indskud i foreningen kan betragtes som en deponering af
penge hos dig. Du skal blot give pengene direkte videre til foreningen.
Siden du har sendt foreningen en faktura, skylder den dig dog penge, som
du godt kan modregne, før du udbetaler meldemmernes indskud til foreningen.

Mao. har du modtaget x kroner i indskud fra medlemmer og lyder din
faktura (med moms) på y kroner, så skylder du foreningen x - y kroner
(er beløbet negativt, er det foreningen, der skylder dig penge).

Hvis du har købt ting til foreningen for medlemmernes penge og ikke fået
bilag på dem, har du et problem. Lad høre hvis det er tilfældet.

Mvh. Michael.

Fra : Niels Chr. Sørensen

Dato : 17-08-06 09:45

> [...]
> Læg moms på som normalt. Lad være med at blande medlemmernes indbetalinger

Ok - ikke noget problem her. Jeg laver altså en faktura på de stumper jeg
videresælger - med moms på og fratrækker momsen fra bilagene der var med
stumperne... Nemt nok
På fakturaen angiver jeg at der er forudindbetalt et beløb. Foreningen
bruger herefter min faktura som "ud moms" bilag... Korrekt?

> [...]
> har sendt foreningen en faktura, skylder den dig dog penge, som du godt
> kan modregne, før du udbetaler meldemmernes indskud til foreningen.

OK - dvs at på fakturaen angiver jeg "deponeret beløb" fra medlemmer -
holder moms helt ude af den del og fratrækker beløbet i fakturaen til
foreningen. Foreningen må herefter selv lave bilag på de deponerede midler
og "ind momse" disse?

> Mao. har du modtaget x kroner i indskud fra medlemmer og lyder din faktura
> (med moms) på y kroner, så skylder du foreningen x - y kroner (er beløbet
> negativt, er det foreningen, der skylder dig penge).

Det er klart - og det sidste er tilfældet, foreningen skylder stadig mig
penge.

> Hvis du har købt ting til foreningen for medlemmernes penge og ikke fået
> bilag på dem, har du et problem. Lad høre hvis det er tilfældet.

Ikke tilfældet her. Der er bilag på alt andet end de deponerede midler, dvs.
herfor er der naturligvis bankoverførsler etc.

Tusind tak Michael.

/Niels

Fra : Michael Zedeler

Dato : 17-08-06 19:31

Niels Chr. Sørensen wrote:

> [...]
> På fakturaen angiver jeg at der er forudindbetalt et beløb. Foreningen
> bruger herefter min faktura som "ud moms" bilag... Korrekt?

Du behøver ikke at angive noget om forudbetalingerne på fakturaen.
Fakturabeløbet har ikke noget med det, der er deponeret af medlemmerne
at gøre.

Efter at have skrevet fakturaen, kan du så gøre foreningen opmærksom på
at de kun skylder dig y - x kroner (jfr. de definitioner af x og y, vi
bruger nedenfor).

> [...]
> holder moms helt ude af den del og fratrækker beløbet i fakturaen til
> foreningen. Foreningen må herefter selv lave bilag på de deponerede midler

Ja. Jeg tror ikke jeg ville kalde det "indmomse", men det brude gå op
hvis du bare trækker det deponerede beløb fra, for at få det udestående,
som foreningen skal betale dig.

For god ordens skyld bør du (kunne) dokumentere hver enkelt
medlemsindbetaling overfor foreningen.

Mvh. Michael.