Fejl ved oversættelse - DirectX og MinGW
Fra : Jacob Jensen

Dato : 15-08-06 16:10

Hej

Jeg forsøger at lave et lille program som blot skulle afspille noget lyd ved
hjælp af Direct Sound. Jeg bruger MinGW ved oversættelse og min kommando er:

g++ dsound.cpp -o dsound -I"C:/Program Files/Microsoft DirectX SDK (June
2006)/Include" "C:/Program Files/Microsoft DirectX SDK (June
2006)/Lib/x86/Dsound.lib" "C:/Program Files/Microsoft DirectX SDK (June
2006)/Lib/x86/dxguid.lib" -mwindows

Når jeg kører denne kommando fremkommer følgende fejlmeddelelse:

Warning: .drectve `/DEFAULTLIB:"uuid.lib" /DEFAULTLIB:"uuid.lib" '
unrecognized

Hvad betyder fejlen? Hvad er uuid.lib? Hvad bruges den til?

PS: libuuid.a ligger i C:\Program Files\MinGW\lib

--
Jacob Jensen
E-mail: jacob@etlivmedsle.dk

Fra : Bertel Brander

Dato : 15-08-06 18:57

Jacob Jensen wrote:
> [...]
> unrecognized
>
> Hvad betyder fejlen? Hvad er uuid.lib? Hvad bruges den til?
>
> PS: libuuid.a ligger i C:\Program Files\MinGW\lib

Jeg tvivler på at du kan bruge uuid.lib til MinGW.
MinGW har normalt libuuid.a som man skal linke til.
Hvor har du fået den uuid.lib fra?

Jeg er heller ikke sikker på at du kan bruge Dsound.lib med
MinGW; GCC og Microsoft VisualC++ bruger så vidt jeg ved
forskellige formater på binære filer.

uuid.lib er så vidt jeg ved et bibliotek med ID'er brugt
med COM.

--
Absolutely not the best homepage on the net:
http://home20.inet.tele.dk/midgaard

Fra : Jacob Jensen

Dato : 15-08-06 19:23

> Jeg tvivler på at du kan bruge uuid.lib til MinGW.
> MinGW har normalt libuuid.a som man skal linke til.
> Hvor har du fået den uuid.lib fra?

Jeg har den ikke. Jeg har en libuuid.a :)

> Jeg er heller ikke sikker på at du kan bruge Dsound.lib med
> MinGW; GCC og Microsoft VisualC++ bruger så vidt jeg ved
> forskellige formater på binære filer.

Jeg har læst flere steder at gcc er meget large mht. lib-formater. Den
fejlmelder heller ikke og det ser ud til at fungere. Jeg er kun nået til der
hvor jeg skal til at indlæse en wav-fil, men jeg er gået lidt i stå med det.
Om ikke andet kan jeg godt oprette buffer'e osv. med Direct Sound og det kan
jeg vel kun fordi lib'erne dur.

> uuid.lib er så vidt jeg ved et bibliotek med ID'er brugt
> med COM.

Sådan noget "global unique... " halløj? Jeg er slet ikke inde i COM. Jeg kan
ikke overskue det :)

Jacob

Fra : Bertel Brander

Dato : 15-08-06 19:44

Jacob Jensen wrote:

> Jeg har den ikke. Jeg har en libuuid.a :)

Jeg skulle vist have læst dit indlæg ordentligt.

Jeg søgte lidt på google, du er ikke den eneste
med det problem.

Hvordan ser din .cpp fil ud?

Der er nogle ting der kunne tyde på at fejlen kan
skyldes at du inkluderer (evt. indirekte) der
har en linie i stil med:
#pragma comment(lib, "uuid.lib")

> Sådan noget "global unique... " halløj? Jeg er slet ikke inde i COM. Jeg kan
> ikke overskue det :)

Ja.

Fra : Jacob Jensen

Dato : 15-08-06 20:05

> Hvordan ser din .cpp fil ud?

Vil du have det hele? Det er noget rod :)

> Der er nogle ting der kunne tyde på at fejlen kan
> skyldes at du inkluderer (evt. indirekte) der
> har en linie i stil med:
> #pragma comment(lib, "uuid.lib")

Det har jeg ikke. Inden mine funktioner har jeg kun:

#include <Dsound.h>
#include <windows.h>
#include <iostream>
HINSTANCE instanceHandle;