Baikal 27 o/u, skal knækkes over knæet
Fra : Tonny Poulsen

Dato : 14-08-06 16:17

Hej gruppe, jeg har fået kastet et gammelt Baikal o/u i nakken. og efter at
havde skudt med det, et par gange forstår jeg vist hvorfor
Lor... skal nærmest knækkes over knæet eller bankes hårdt i jorden, før det
åbner.
især virker det lidt trægt hvis begge løb er skudt af, det klemmer lidt,
forstået på den måde at det gerne vil smide hylstrene ud inden at det er
knækket helt.
Kan der gøres noget,eller skal det sættes ud til storskrald
mvh Tonny

Fra : Søren Hjelholt

Dato : 14-08-06 17:09

"Tonny Poulsen" <topo@adslhome.dk> wrote in
news:44e093e1$0$3529$edfadb0f@dread11.news.tele.dk in dk.fritid.jagt:

> [...]
> det er knækket helt.
> Kan der gøres noget,eller skal det sættes ud til storskrald

Jeg vil umiddelbart gætte på at det er med ejector, og det er disse der gør
at det går meget stramt. Om og hvordan de kan justeres, har jeg dog ikke
ekspertisen til at udtale mig om.

Havde selv et tilsvarende problem, om ikke helt så udpræget, på en
restaureret simson-suhl, det er dog blevet bedre med tiden, efterhånden som
det har fået noget motion.

/Søren Hjelholt

Fra : Tonny Poulsen

Dato : 14-08-06 17:24

"Søren Hjelholt" <hjelholt@_nospam_hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> som
> det har fået noget motion.

>Jeps det er med ejektor, selv om det er en gammel hund har det skudt få
skud. under 1000, vi har sjuset os frem til ca. 600-700 skud. det er bare
forbandet træls at arbejde med sådan en kanon der driller.
Jeg håbede jo lidt på at der var en der kunne sige, slib lidt hist og
problemet er pist, væk
Det er jo stadig et godt våben til dage med mudder og snesjap.
mvh tp

Fra : Buhl

Dato : 14-08-06 18:00

"Tonny Poulsen" <topo@adslhome.dk> wrote in message
> [...]
> knækket helt.
> Kan der gøres noget,eller skal det sættes ud til storskrald

Har en jagtkammerat der har haft samme model med samme problem - han måtte
have det en tur til våbensmeden til en gang polering og meget let slibning
de rigtige steder, men så går det også godt. Det er vist noget med dårlig
kvalitetskontrol fra russernes side af. En anden kammerat har også et der
går stramt, dog ikke så hårdt så man skal bruge decideret vold for at åbne
det. på skydebanen sagde at det var meget normalt med de nye russere, og de
bare skulle have x-antal tusinde skud og godt med olie.......

Mvh.
Hans

Fra : J Nielsen

Dato : 14-08-06 20:50

On Mon, 14 Aug 2006 17:16:47 +0200, "Tonny Poulsen" <topo@adslhome.dk>
wrote:

> [...]
>knækket helt.
>Kan der gøres noget,eller skal det sættes ud til storskrald

Er geværet kun svært at åbne med afskudte patroner? Hvis det er
tilfældet, er det sandsynligvis en slagstift der "hænger" - eller er for
lang. Check de afskudte hylstre for slæbespor i fænghætten.

Hvis geværet blot er stramt at åbne, skal du tage forskæftet af og
kontrollere anlægsfladen mellem forskæfte og bascule (lås) for
rivninger. Hvis fladerne er i orden er det pasningen der er for stram.
Den justeres ved at man forsigtigt filer på bagsiden af den låsetap på
løbet, der holder forskæftet fast. Hvis du kigger godt efter vil du
kunne se anlægsmærkerne, hvor der skal files - det drejer sig om få
hundrededele millimeter, så vær forsigtig da der ellers vil komme slør i
bøssen, når den er åben (dette er dog kun "kosmetisk" og har ingen
praktisk betydning)

Når geværet først åbner let, er der gode chancer for at ejektor
problemet forsvinder. Hvis ikke kræver det en tur til bøssemageren.
--
Knæk og bræk

J. Nielsen

Fra : Tonny Poulsen

Dato : 15-08-06 11:51

"J Nielsen" <morgan@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse

Når geværet først åbner let, er der gode chancer for at ejektor
problemet forsvinder. Hvis ikke kræver det en tur til bøssemageren.

Hehe, det virkede sgu en lille slibning rette sted og den er nu ok at åbne.
Ikke som et kvalitets gevær, men brugbart.
Takker jer alle. mvh tp

ps fandt sgu ud af at slå ejektoren fra, på de der 2 små skruer

Fra : GK

Dato : 17-08-06 19:03

he he ja ja små trick .. viste du iøvrigt at du kan skifte løb ved at skubbe
aftrikker frem når den er lukket ,, alså løbs vælger

Fra : Tonny Poulsen

Dato : 17-08-06 19:48

"GK" <GK@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> he he ja ja små trick .. viste du iøvrigt at du kan skifte løb ved at
> skubbe
> aftrikker frem når den er lukket ,, alså løbs vælger

Næe, hvilken en af dem, forreste eller bagerste, denne kanon er med 2 stks.

mvh tp