undervisningseffekt CEPOS
Fra : René Bloch

Dato : 13-08-06 11:35

Hej alle

CEPOS offentliggører under stor bevågenhed deres nye værktøj til os forældre
i at måle vores skoler.

http://www.undervisningseffekt.dk/

Jeg har siddet og forsøgt at gennemlæse deres teori- og metodegrundlag og er
ikke helt sikker jeg synes det er forståeligt.

Er der nogen der kan hjælpe mig?

Man arbejder med en teori om et fast videntilvækstparameter (defieneret ud
fra hvad?) og så sætter man en række variable op om forældrenes indtægt,
uddannelse, etnisk herkomst og får så en median. Hvis skolen så ligger under
er der der noget galt som så kan læres af de skoler der ligger over
medianen.

Er det ikke rigtigt forstået?

Men kan man det? er der ikke så mange andre variable? Det må vel også være
regionens forældreparametre man måler og forhåbentlig ikke den enkelte
skoles, for hvor skulle de få de enkelte oplysninger om mig og de andre
forældre på mit barns skole fra.

hilsen René

Fra : Kim2000

Dato : 13-08-06 14:52

"René Bloch" <rbl@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> regionens forældreparametre man måler og forhåbentlig ikke den enkelte
> skoles, for hvor skulle de få de enkelte oplysninger om mig og de andre

Det er under alle omstændigheder komplet hjernedødt at lave et målesystem,
hvor hele systemet er opbygget på at halvdelen af de involverede vil være
dårlige. Derfor er det svært som lærer at tage systemet for andet end en
gang fis i en horn lygte.

mvh
Kim

Fra : Henning Sørensen

Dato : 13-08-06 23:51

"Kim2000" <kim2000@surfmail.dk> skrev i en meddelelse
[snip]
> [...]
> dårlige. Derfor er det svært som lærer at tage systemet for andet end en

Og lige så at lave et målesystem således, at de, det er tiltænkt skal
anvende det, ikke anerkender dets validitet.

Under alle omstændigheder en gang politisk forsøg på at efterligne
erhvervslivets "effektiviseringer" - noget der iøvrigt nu er passé og hvor
man kigger på andet end "japanske" metoder og istedet fokuserer på
virksomhedesn ressourcer og hvordan man bedst motiverer disse.

Med lidt held går det op for politikerne at kun på den måde opnåes bedst
muligt resultat.

Iøvrigt er tallene ikke vildledende, men går man ind og kigger på de skoler,
man kender til, kommer resultaterne vel ikke som nogen overraskelse, og
alene derfor er det mere eller mindre spild af gode skattekroner, der var
bedre tjent med at blive spenderet i klasselokalerne..

/Henning.

Fra : Jørgen Flainard

Dato : 14-08-06 08:03

"Henning Sørensen" <hkksnews@privat.dk> skrev i en meddelelse

> alene derfor er det mere eller mindre spild af gode skattekroner, der var
> bedre tjent med at blive spenderet i klasselokalerne..

Nu er CEPOS ikke støttet af skattekroner - det vil nærmest være i mod deres
formål (tilgengæld en fantastisk historie hvis det skulle forholde sig
sådan)

Fra : Henning Sørensen

Dato : 14-08-06 13:13

"Jørgen Flainard" <smallerb@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Nu er CEPOS ikke støttet af skattekroner - det vil nærmest være i mod
> deres
> formål (tilgengæld en fantastisk historie hvis det skulle forholde sig
> sådan)

Nej - pardon, CEPOS er ikke - officielt - en del af vor liberale regerings
"smagsdommere", snarere et tiltag fra ultraliberalister, der kan anvendes
politisk af Venstre og andre af dén skuffe til at sige de ting højt
regeringen ikke tør.
(Hvorledes CEPOS finansieres er vist ej heller offentligt tilgængeligt.)
Så - der var jeg for hurtigt ude.

Grunden er naturligvis, at det ligner regeringens segl...

/Henning.