SP: Knude til Fireline...
Fra : Jens

Dato : 08-08-06 23:58

Hej Grejnørder....
Jeg er så småt ved at begynde at blive lettere desperat. Jeg kan sq ikke
binde en knude på en fireline som kan holde. Har prøvet på 2 tykkelser. både
en 0.39 og en 0,50. Hvergang jeg binder en knude knækker linen i selve
knuden. Jeg har prøvet både Palimarknuden og Uniknuden. Jeg har prøvet at
gøre knuden våd mens jeg trækker til, men uden held. Hvad er det lige jeg
gør forkert?
Prøvede forøvrigt med en gammel og slidt line, og der holdt knuden meget
bedre.....
Ikke meget ide i at købe en line med en brudstyrke på 50 kg, hvis den
knækker i knuden ved 10 kg træk.
Håber der er nogen der kan skære ud i pap hvordan man gør
Jens, Havfisker

Fra : Ukendt

Dato : 09-08-06 07:12

Har du prøvet "not a knot"? - en bette tingest, du simpelthen slår linen
rundt om i stedet for at binde knude på linen. Og den mister stort set ingen
brudstyrke ved den metode.

http://www.grejonline.dk/default.php?vis=vare&kat_id=15&l1=15&l2=&l3=&v_id=7582

Michael, Fyn

Fra : Robert Piil

Dato : 09-08-06 07:48

On Wed, 9 Aug 2006 08:12:12 +0200, "Michael, Fyn"
<skottesnabelamail.dk> wrote:

>Har du prøvet "not a knot"? - en bette tingest, du simpelthen slår linen
>rundt om i stedet for at binde knude på linen. Og den mister stort set ingen
>brudstyrke ved den metode.

Ja, og jeg har droppet den igen. Det virker sådan set, men det gør en
ordentlig bundet knude også, og den påvirker ikke agnens gang - og så
er den gratis.

--
Robert Piil

Demo - http://piil.org/output/

Fra : Robert Piil

Dato : 09-08-06 07:51

On Wed, 9 Aug 2006 00:57:37 +0200, "Jens" <loenborg@email.dk> wrote:

> [...]
>knækker i knuden ved 10 kg træk.
>Håber der er nogen der kan skære ud i pap hvordan man gør

Jeg har altid brugt rapala-knuden, mest fordi jeg godt kan lide at
pirk/blink etc hænger så frit som muligt. I praksis har den vist sig
at holde:

http://www.fintalk.com/fishing-knots/rapala-knot.html

--
Robert Piil

Demo - http://piil.org/output/

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 09-08-06 12:28

Jens wrote:
> [...]
> knækker i knuden ved 10 kg træk.
> Håber der er nogen der kan skære ud i pap hvordan man gør

Her er en masse forskellige:

http://www.fishingkaki.com/forum/viewtopic.php?p=146605&

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Jens

Dato : 10-08-06 21:28

Tak for hjælpen...
Må prøve mig lidt frem
Jens

Fra : Hansen

Dato : 21-08-06 17:22

Hej
Jeg har prøvet noget lignende med fletline derskulle holde til 50 kg men
sprang hver gang i knuden under 20 kg, jeg fik pengene tilbage for linen,
har siden testet alle de liner jeg har købt og fundet frem til at linen kan
godt holde hvis man ruller den om en stor spole, men hvis der laves en
knude springer den der meget før brudsturken, jeg har prøvet mange
forskellige knuder og fundet ud af at fletliner er meget glatte og de
glider op men ikke med en polar knude.
Held og lykke med knuderne skriv hvis du finder den ultimative knude der
virker.
MHV Freddy